شنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷
فهم مسئله تعامل با ایفلا از مأموریت‌‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی است

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، یکی از مأموریت‌های این نهاد را پژوهش درباره چگونگی برقراری تناسب و تعامل میان کتابخانه‌های عمومی با ایفلا اعلام کرد.

سیدباقر میرعبداللهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ایفلا اظهار کرد: یک مسئله  مهم و بنیادین که در حوزه کتابخانه‌های عمومی وجود دارد، نفس معرفی و توجه به مسئله نسبت میان کتابخانه‌های عمومی و فضای بیرون از خودش است.

درحال حاضر، فعالیت استادان کتابداری در محیط دانشگا‌ه‌ها محصور شده و این وضعیت به معنای تولید علم فنی و رسمی در محیط دانشگاه‌ها است. به نظر می‌رسد در حوزه تولید علم به معنای عمومی و کاربردی کردن آموزش‌ها و پژوهش‌های دانشگاهی، خارج کردن این آموزش‌‌‌‌ها از روی کاغذ و وارد کردن این ویژگی‌ها به زندگی افراد، کمتر توجه شده است.
 
وی ادامه داد: نخستین مقصد و نیت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای ورود به ایفلا این است که بگوید، نهادها و موقیعت‌های رسمی، دانشگاه‌ها و کالج‌ها، به حوزه عمومی بیایید، به کتابخانه‌های عمومی توجه کنید، نیازهای کتابخانه‌ای را بشناسید رساله و مقاله دراین حوزه تولید کنید؛ البته اگر می‌خواهید رساله و مقاله منتشر کنید، دقت داشته باشید نیازهای کتاب‌محور جامعه کتابخوان همین مواردی است که در کتابخانه‌های عمومی نمود عینی دارد نه آنچه که لزوما در کتاب‌ها دیده‌ می‌شود.
 
معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه ایفلا نیز به حوزه کتابخانه‌های عمومی نگاه صنفی‌محور ندارد، عنوان کرد: از آنجا که  فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و موسسات کتابداری با دیدگاه عمومی حوزه کتابخانه‌های عمومی را دنبال می‌کند،  این انجمن بین‌المللی نیز می‌تواند جزو جامعه هدف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور باشد.
 
شناخت ایران از ایفلا در حد جامعه دانشگاهی است

میرعبداللهی با بیان اینکه مسیر رفتن به ایفلا مسیر کمتر رفته شده‌ و غیرهمواری است، عنوان کرد: شناخت ایران از ایفلا محدود به برخی محیط‌های دانشگاهی می‌شود و به نظر من این کار کارستان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است که توانسته از موقعیت جهانی ایفلا استفاده کند.
 
وی با اشاره به سفر سال گذشته خود به بانکوک تایلند گفت: سال گذشته نخستین‌بار به دعوت ایفلا و با هزینه این فدراسیون بین‌المللی در کارگاه منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه ایفلا با عنوان «به سوی کتابخانه پایدار» که در بانکوک برگزارشد، حضور پیدا کردم.
 
 با اشاره به تمدید عضویت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ایفلا در سال 2022 گفت: از نظر سازمانی،  نخستین بار ایران به شکل حقوقی عضو کمیته‌های ایفلا شده و سکینه قاسم‌پور، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌ها،‌ به عضویت بخش «سواد و خواندن» ایفلای 2023 درآمده است. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از موقعیت حقوقی خودشان استفاده کردند. سکینه قاسم‌پور ازسوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به ایفلا معرفی شد و به این اعتبار رای آورد.
 
معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه رقابت در ایفلا برای عضویت در کمیته‌های مختلف این انجمن بین‌المللی بسیار جدی است، عنوان کرد: افراد حاضر در رقابت‌های عضویت در کمیته‌های ایفلا سال‌ها است  در این انجمن حضور دارند و اینکه یک عضو از نهاد در این انتخابات رای آورده و پذیرفته شده، نشان‌دهنده این است که حتما یک تدبیر قبلی و معرفی خوبی نسبت به ایفلا صورت گرفته است.
 
وی با بیان اینکه نفش و هدف حضور نهاد کتابخانه‌های عمومی در ایفلا به دست آوردن شناخت است، عنوان کرد: اصل این موضوع که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مجامعی مانند ایفلا حاضر می‌شود، برقراری شناخت میان دو حوزه کتابخانه‌های عمومی و ایفلا است که تعامل کمتری تاکنون میان آن‌ها برقرار شده است.
 
معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره تشریح برنامه‌های نهاد و بهره‌برداری حداکثری از حضور خود در ایفلا گفت: نهاد در طبقه‌بندی ساختاری خود معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات را دارد. این عنوان خودش یعنی داشتن برنامه. هدف بخش بزرگی از این معاونت، پژوهش است و هدف عمده این پژوهش‌ها نیز به این مسئله باز می‌گردد که در موقعیت‌هایی از این دست؛ چطور می‌توانیم میان کتابخانه‌های عمومی و ایفلا تناسب و تعامل برقرار کنیم.

میرعبدالهی اظهار کرد: وقتی از پژوهش صحبت می‌کنیم، فقط  منظورمان پژوهش‌های محدود کتابخانه‌ای که مبتنی بر کارکردهای داخلی نهاد کتابخانه‌ها است، نیست؛ بلکه حجم عظیمی از تعاملات و ارتباطات نهاد کتابخانه‌ها در حوزه پژوهش به تعامل با دانشگاه‌ها برمی‌‌گردد. البته این تعاملات هم فقط به رشته کتابداری محدود نمی‌شود، بلکه هدفمان همه رشته‌هایی است که می‌تواند موضوع پژوهش قرار بگیرد و مصرف کتابخانه‌ای داشته باشد.
 
میرعبدالهی با بیان اینکه هدف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بخش معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات کاربردی دیدن پژوهش است، عنوان کرد: بنده 26 سال است در دانشگاه حضور دارم و آگاهم که پژوهش‌ها چه روالی دارند و چند درصد از آن‌ها کاربردی و چه تعدادی غیرکاربردی هستند؛ البته در نهاد کتابخانه‌های عمومی  کشورتا حد زیادی پژوهش‌ها به سمت کاربردی شدن پیش رفته است.
 
 وی با تأکید بر اینکه کاربردی بودن نیز خودش نوعی کلیشه است، گفت: البته منظور از کابردی شدن یک پژوهش این است که  فقط انباشت دانش صورت نگیرد و این محتوا در مسیر رسالت اصلی دانش که همان عمومی کردن و ثمر واقعی دیدن از آن در زندگی است، پیش برود. این پژوهش کاربردی به انسان می‌آموزد چطور کتاب بخوانیم؟ چه بخوانیم؟ چه نخوانیم؟ و به‌طور کلی انسان را در فضای کلی کتابخوانی قرار می‌دهد.
 
معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: ایفلا یک انجمن بین‌المللی شناخته شده است و به کشور خاصی تعلق ندارد و این مساله مورد تأکید مسئولان نهاد نیز هست؛ بنابراین حضور در ایفلا فرصتی برای ابراز وجود در عرصه جهانی است.
 
نفس حضور در ایفلا برای ایران آورده دارد

میرعبدالهی در پاسخ به این پرسش که ایفلا چه ظرفیت‌هایی برای تعامل در بخش کتابخانه‌های عمومی دارد، گفت: پاسخ به این پرسش از قبل روشن است؛ زیرا هر کشوری که به این موقعیت می‌آید، با یک ظرفیت ‌جهانی رو‌به‌رو است. درسفرم به تایلند که دیداری در حوزه آسیا و اقیانویسیه بود، همه کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه را دیدم  و همین حضور خودش به معنای معرفی ظرفیت نهاد کتابخانه‌های عمومی است؛ زیرا دریافتم کتابخانه‌های عمومی ایران چه نقاط قوت و کاستی‌هایی دارد. نفس این دیدارها و حتی نفس برخورد صنفی‌محور می‌تواند برای ایران آورده داشته باشد.
 
وی با اشاره به اینکه بعد از سفر بانکوک و تمدید عضویت نهاد در ایفلا، تعامل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با این انجمن بین‌المللی  بسیار بهتر شده گفت: بعد از این دیدار ایفلا خبرنامه‌هایش را برای نهاد ارسال می‌کند و به صورت مداوم در جریان اقدامات نهاد کتابخانه‌ها قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط