ژان پییر گروم باخ که در جوانی و به هنگام پیوستن به ارتش متفقین نام خود را از سر ارادت و علاقه به هرمان ملویل نویسنده آمریکایی به ملویل تغییر داد فیلمسازی یگانه در سینمای فرانسه و جهان بود. او با سرسختی و تن در ندادن به مناسبات مرسوم سینما، راه خود را ادامه داد.
ژان پییر گروم باخ که در جوانی و به هنگام پیوستن به ارتش متفقین نام خود را از سر ارادت و علاقه به هرمان ملویل نویسنده امریکایی به ملویل تغییر داد فیلمسازی یگانه در سینمای فرانسه و جهان بود. او با سرسختی و تن در ندادن به مناسبات مرسوم سینما، به راه خود رفت. فیلمهای اولیه او تأثیر بسیاری بر سینماگران موج نو گذاشت. در ادامه با تثبیت خود در سینمای فرانسه ستاره های بزرگی چون لینو ونتورا، ژان پل بلموندو، ایو مونتان، الن دلون و کاترین دنوو را برای خلق جهان سینمایی خود به خدمت گرفت. فیلمسازی یگانه که تا امروز تأثیرش بر فیلمسازان بسیاری چون اسکورسیزی، تارانتینو و یا لوک بسون دیده میشود.
این کتاب مجموعه گفتوگوهایی است که «روی نوگییرا» با «ژان پییر ملویل» درباره هریک از فیلمهای او انجام داده است.
در این کتاب فیلمهای «گناه کبیره من؛ بیستوچهار ساعت از زندگی یک دلقک»، «سکوت دریا»، «کودکان وحشتناک»، «وقتی این نامه را بخوانی»، «بوب قمارباز»، «دو مرد در منهتن»، «لنون مورن کشیش»، «کلاه»، «ارشد خانواده فرشو»، «نفس دوم»، «سامورایی»، «ارتش سایهها» و «دایره سرخ» تحلیل شده است. در پایان نیز دو یادداشت از فلیپ لابرو و روی نوگییرا چاپ شده است.
روی نوگییرا در بخشی از این کتاب، سینمای ملویل و در سطح کلان، سینما را به سه دسته تقسیم میکند. فیلمهایی که در برابر گذر زمان مقاومت میکنند و عوض نمیشوند. فیلمهایی که زمان آنها را نابود میکند و در هر بار دیدنشان ما را دلسرد میکنند. فیلمهایی که در گذر زمان بهتر میشوند.
این کتاب نوشته «روی نوگییرا» است که با ترجمه «آرش آذرپور» توسط نشر نظامالملک در ۱۸۰ صفحه به قیمت ۱۲۵هزار تومان چاپ شده است.
نظر شما