پنجشنبه ۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
معرفی پرتال کتابخانه‌ای ویژه نابینایان در الکامپ/«شبکه اجتماعی کتابخوانان» طراحی شد

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی، نمایشگاه الکامپ را بستر خوبی برای آشنایی کتابخانه‌ها با فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی، رایانش ابری و استفاده از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان دانست.

احسان کاوه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره حضور نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بیست‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در رویکرد جدید خود تلاش می‌کند خدمات خود را در فضای الکترونیک با تکیه بر دو عامل «هوشمندسازی» و «تحول دیجیتال» در فضای کتابخانه‌ای گسترش دهد؛ البته منظور از تحول دیجیتال، حذف خدمات فیزیکی کتابخانه‌ها نیست، بلکه منظور ارائه تلفیقی از خدمات فیزیکی و الکترونیکی است.

وی ادامه داد: در رویکرد جدید، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور سعی می‌‌کند خدمات الکترونیکی را از طریق درگاه‌هایی مانند اپلیکیشن موبایل و خدمات تحت وب در اختیار اعضا و مخاطبان قرار بدهد. قطعا ارائه نسل جدیدی از فعالیت‌های الکترونیک در فضای کتابخانه‌ای؛ دسترسی عموم مردم به خدمات کتابخانه‌ای و شبکه نهاد را تسهیل می‌کند.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه نهاد در عصر انقلاب چهارم صنعتی، به دنبال این است که با استفاده از فناوری نوین با مخاطبان و کاربران تعامل بیشتری داشته باشد، گفت: این رویکرد موجب می‌شود مردم و مخاطبان از خدمات کتابخانه‌ای رضایت بیشتری کسب کنند.

کاوه درباره خدمات دیجیتالی که غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی در نمایشگاه الکامپ به مخاطبان معرفی می‌کند، اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور  در این نمایشگاه، بزرگترین نرم‌افزار کتابداری کشور به نام «سامان» را  که از نظر تعداد مخاطبان و وسعت خدمات، گسترده‌ترین نرم‌افزار کتابخانه‌ای در کشور است را معرفی کرده است.

وی افزود: این سامانه در 2750 کتابخانه کشور فعال است و بیش از 2 میلیون نفر عضو فعال دارد. در بانک اطلاعاتی سامانه سامان بیشتر از 45 میلیون نسخه کتاب ثبت شده و همه فرایندهای کتابداری و کتابخانه‌ای از طریق این نرم‌افزار  انجام می‌شود. در این نرم‌افزار خدماتی مانند عضویت، امانت، جست‌وجوی پیشرفته در منابع، رزرو کتاب، فضای کتابخانه‌ای و سالن جلسات و... ارائه می‌شود.

وی با اشاره به معرفی «سامانه اطلس کتابخانه‌های عمومی» در نمایشگاه الکامپ گفت: سرویس اطلس کتابخانه‌های عمومی، نمونه سامانه دیگری است که در این نمایشگاه معرفی شده است. کاربران از طریق این نرم‌افزار می‌توانند نزدیکترین کتابخانه به محل سکونت یا موقعیت جغرافیایی خود را جست‌و‌جو کنند. پرتال کتابخانه‌های عمومی نیز در این نمایشگاه معرفی شد. درحال حاضر حدود 2800 کتابخانه دارای زیرپرتال اختصاصی کتابخانه‌ای خود هستند.

کاوه با اشاره به ارائه و معرفی پرتال اختصاصی نابینایان در نمایشگاه الکامپ گفت: پرتال اختصاصی نابینایان که امکان جست‌و‌جوی‌‌ منابع برای این گروه با نیازهای خاص را فراهم کرده،«سامانه سماک» که مسابقات و جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی نهاد را پوشش می‌دهد؛ «سامانه مجوز‌ها» که فرایند دریافت مجوز برای دایر کردن کتابخانه یا سالن مطالعه در آن دنبال می‌شود و سامانه «داشبورد اطلاعات مدیریتی» از دیگر زمینه‌های خدمات دیجیتال نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است که در این نمایشگاه معرفی شدند.

وی با بیان اینکه نمایشگاه الکامپ کتابخانه‌های عمومی را با سرعت و کیفیت بیشتری در مسیر توسعه خدمات دیجیتال قرار می‌دهد، اظهار کرد: این نمایشگاه فرصت خوبی است تا از ظرفیت‌ها، محصولات و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان برای تعامل نزدیک با مخاطبان در فضای دیجیتالی استفاده کنیم.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور علاقه دارد با  دست‌اندرکاران فناوری و نوآوری در کل کشور ارتباط مؤثری برقرار کند، گفت: نمایشگاه الکامپ این امکان را فراهم می‌کند تا کتابخانه‌های عمومی با فناوری‌های نوین مانند  هوش مصنوعی، رایانش ابری و اینترنت اشیاء، کلان داده‌ها آشنا شوند و بستر استفاده از این فناوری‌ها را در خدمات خود فراهم کنند.

 طراحی اپلیکیشن موبایل و «شبکه اجتماعی کتابخوانان» برای مخاطبان کتابخانه‌ها
کاوه در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین نیاز کتابخانه‌های عمومی در حال حاضر در حوزه فناوری اطلاعات چیست؟ گفت: یکی از نیازهای اساسی در سطح کتابخانه‌های عمومی در بخش فناوری اطلاعات؛ طراحی پنجره‌ای یکپارچه برای ارائه خدمات به اعضا و شکل‌گیری «شبکه اجتماعی کتابخوانان» است. این پنجره یکپارچه باید قابلیت ارتباط با جامعه کتابخوان کشور را نیز داشته باشد.

وی با بیان اینکه این برنامه باید به گونه‌ای طراحی شود که امکان تعامل مخاطبان کتاب با یکدیگر و همچنین نمایش موجودی کتاب نویسنده و ناشر را برای مخاطبان فراهم کند، گفت: ‌زیرساخت‌های ایجاد این برنامه کاربردی درحال آماده‌سازی است و بهره‌برداری از آن جزو برنامه‌های مهم نهاد کتابخانه‌ها در اینده است.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه طراحی خدمات کتابخانه‌های عمومی در قالب این اپلیکیشن موجب می‌شود فرایند دسترسی به خدمات کتابخانه‌ای تسهیل شود، گفت: تعامل با مخاطبان، معرفی سرویس‌های کتابخانه‌ای، امکان جست‌و‌جوی منابع و محل کتابخانه‌های کشور، میسر شدن شرایط ثبت نام اینترنتی و پرداخت الکترونیکی حق عضویت از خدمات این اپلیکیشن موبایل محسوب می‌شود که قرار است در اختیار مخاطبان قرار بگیرد. 

به گزارش ایبنا؛بیست‌و‌ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی الکامپ تا پنج‌شنبه 8 تیرماه از ساعت 8 تا 16 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران دایر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها