پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳
آیت‌الله مصباح گسترده‌تر از همه به عرصه علوم انسانی اسلامی ورود پیدا کرد

قم- عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه آیت‌الله مصباح به علوم انسانی اسلامی اهتمام جدی داشت، گفت: آیت‌الله مصباح گسترده‌تر از همه به عرصه علوم انسانی اسلامی ورود پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، آیت‌الله محسن اراکی پنجشنبه در همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) که در سالن همایش‌های موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به اینکه نمی‌توان در چنین همایشی حق مطلب درباره ابعاد شخصیتی آیت‌الله مصباح را بیان کرد،تاکید کرد: آشنایی با جهان، تسلط بر اندیشه جهانی، خودساختگی و... ازجمله ویژگی‌های ایشان است.

وی با بیان اینکه اعتقاد ما بر این است که علم، گزاره‌ای است که بر اساس برهان قابل تشخیص باشد و  غربی‌ها علم را در گزاره‌های قابل احساس خلاصه می‌کنند، یادآور شد: این موضوع نخستین گام مخالفت اسلام با اندیشه‌های غربی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: علوم انسانی اسلامی یعنی از مبانی اسلامی با استفاده از استنباط‌های عقلانی برداشت خواهیم کرد که آیت الله مصباح یزدی بر این موضوع تاکید داشتند.

وی تاکید کرد: فردی که به صورت گسترده‌ نسبت به سایر اندیشمندان به عرصه علوم انسانی اسلامی ورود پیدا کرد، آیت‌الله مصباح یزدی بود.

همچنین دبیر علمی همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی بیان کرد: این همایش در چهار محور دیدگاه‌های آیت الله مصباح یزدی، مطالعه تطبیقی اندیشه‌های ایشان با دیگر متفکران در حوزه علوم انسانی، منظومه فکری علامه مصباح در علوم انسانی اسلامی و انعکاس و تاثیرگذاری اندیشه علامه مصباح در آثار اندیشمندان علوم انسانی دنبال می‌شود.

حجت‌الاسلام علی مصباح یزدی افزود: کمیته چهارگانه علوم عقلی، نقلی، رفتاری و اجتماعی، کمیته اجرایی، کمیته بین‌الملل و کمیته رسانه ارکان همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی را شامل می‌شوند.

دبیر علمی همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی با اشاره به اینکه ۴۸۱ مقاله به دبیرخانه همایش رسیده، گفت:  ۲۵ کرسی در مراکز همکار داخل کشور، ۱۰ وبینار به زبان‌های عربی و انگلیسی، ۸ نشست علمی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ۴ نشست علمی در سوریه، ۲ نشست علمی در نمایندگی جامعة المصطفی در افغانستان، ۲ نشست علمی در جامعه آل‌البیت العالمیه و یک نشست در نمایندگی جامعه‌المصطفی در گرگان برگزار شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۴ جلسه مصاحبه علمی با شخصیت‌های علمی داخلی و خارجی در چهار محور علوم عقلی، نقلی رفتاری و اجتماعی برگزار شده است، افزود: این مصاحبه‌ها در حدود هزار صفحه تنظیم شده که در حاشیه این همایش آیین رونمایی از آن نیز برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها