پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶
هویت‌سازی یکی از ویژگی‌های مهم علوم انسانی است/ فقر فکری علوم انسانی رایج

قم-رئیس همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی با تاکید بر اینکه بسیاری از علوم انسانی غربی در راستای تخریب جوامع و ملت‌های دیگر شکل گرفته است، گفت: یکی از ویژگی‌های مهم علوم انسانی هویت‌سازی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، آیت‌الله محمود رجبی صبح پنج‌شنبه در همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) که در سالن همایش‌های موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، با تأکید بر هویت‌ساز و فرهنگ‌ساز بودن علوم انسانی گفت: دو گروه صالح که به فکر تعالی جامعه هستند و گمراه که در صدد انحراف جامعه هستند، از علوم انسانی بهره می‌گیرند تا جایی که برخی اندیشمندان به این موضوع قائلند که  برخی علوم انسانی با هدف استعمار ملت‌ها به وجود آمده است.

رئیس همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های مهم علوم انسانی هویت‌سازی است؛ بسیاری از علوم انسانی غربی در راستای تخریب جوامع و ملت‌های دیگر شکل گرفته است.

آیت‌الله رجبی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه رسالت دفاع از  آرمان‌های اسلامی را دارند، بیان کرد: یکی از قلمروهایی که بیش‌ترین آسیب را به ارزش‌ها و آرمان‌های اسلامی می‌زند، علوم انسانی سکولار است.

وی با بیان اینکه مهندسی فرهنگی نخستین برکت علوم انسانی اسلامی برای جامعه اسلامی است، یادآور شد: دومین برکت نیز جهت‌دهی به نظام آموزش و پرورش جامعه اسلامی است.

آیت‌الله رجبی با بیان اینکه عمق بخشی و ارتقای فرهنگ عمومی نخبگان جامعه نیز برکت سوم تحقق علوم انسانی اسلامی برای جامعه است، اضافه کرد: باید در جامعه برای نخبگان غنی‌سازی فرهنگی داشته باشیم که یکی از اصلی‌ترین ارکان تحقق این هدف استفاده از علوم انسانی اسلامی است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به اینکه علوم انسانی امروز دچار ناکارآمدی شده است، افزود: دانشمندان صریحا این موضوع را اعلام کرده و کتاب‌های متعددی در این زمینه نگارش شده است.

وی با اشاره به فقر فکری علوم انسانی رایج و رسیدن به مرحله بحران، یادآور شد: در این مسیر مراکز حوزوی و دانشگاهی رسالت‌های سنگینی بر عهده دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها