پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۰
فقدان تشخص شعری معضل ادبیات امروز شده است

مهدی طباطبائی، استاد زبان و ادبیات فارسی در نشست «چگونه شعر کلاسیک بخوانیم و بسراییم؟» تاکید کرد که بسیاری از پژوهشگران معتقدند ما شاعران خوبی داریم اما از تشخص زبان شعری خبری نیست و گویا همه شعرها در یک سطر خلاصه می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مهدی طباطبائی، در این نشست که در هشتمین روز برپایی نمایشگاه کتاب 1402 برگزار شد، عنوان کرد: چگونه خواندن شعر بسیار مهم تر و جذاب تر از چگونه سرودن است. بسیاری از منتقدان که بیشتر مسائل را به دیده انتقادی می‌نگرند ازیک طرف می‌گویند که شعر کلاسیک مقید در قفس تنگ قافیه و عروض است و درباره شعر نو نیز می‌گویند دچار تکنیک‌زدگی افراطی شده است؛ اما به نظر من در هیچ دورانی این همه شاعر در تاریخ ادبیات ایران نداشته‌ایم.

این پژوهشگر ادبی افزود: وقتی که شعر منثور باب شد بسیاری از علاقه‌مندان به این وادی وارد شدند و به گفته آماری ما امروزه هفته‌ای یک میلیون شعر داریم و این می‌تواند از جنبه‌‌هایی امیدوارکننده باشد؛ اما از طرفی هم وحشتناک است؛ چون مجموعه شعرها را که رصد می‌کنیم می‌بینیم اتفاق خاصی در حوزه ادبیات نیفتاده است.

وی همچنین با بیان اینکه هنرهایی مثل سینما و موسیقی از شعر جلوتر رفته‌اند، گفت: زمانی شعر هنر اول ایرانیان بود؛ اما امروزه احساس می‌شود که دیگر هنر اول ما شعر نیست. بسیاری از شاعران سطح کلام را تا حد مخاطب عام پایین می‌آورند؛ به همین دلیل بسیاری از پژوهشگران معتقدند که ما شاعران خوبی داریم اما از تشخص زبان شعری خبری نیست. گویا همه شعرها در یک سطر خلاصه می‌شود.

طباطبائی تاکید کرد: نهادهای آموزشی مثل مدارس و دانشگاه‌ها ادبیات معاصر را جدی نمی‌‌گیرند و به تبع آن شعر امروز ایران افت می‌کند. از طرفی ما منتقدان تاثیرگذار نداریم؛ یا تنها عقده‌گشایی است یا به یکدیگر نان قرض می‌دهند و اینها هیچ کدام گره‌گشا نخواهد بود.

وی افزود: به گفته عنصرالمعالی «اگر می‌خواهی شعر بگویی سال و ممتنع بگو. چندان پیچیده شعر نگو.»

این استاد زبان و ادبیات فارسی با تاکید بر اینکه هیچ فرایندی بدون تمرین و ممارست به ثمر نمی‌نشیند، توضیح داد: بنابراین باید مدام تمرین و مشق کنیم؛ اما نکته مهم این است که باید خلوتی داشته باشیم تا دور از هیاهو بتوانیم شعر بسراییم. همچنین منتظر الهام گرفتن نیز باید بود.

وی از شعر شاعران کلاسیک به عنوان یک گنجینه یاد کرد و گفت: بعضی از شاعران در زمانه خویش سیر نمی‌کنند و با ذهن و زبان و تکنیک‌های قرن‌های هفتم و هشتم شعر می‌گویند؛ ولی شعر مشروطه نشان داد که می‌توان زبان و فضای شعر را به‌روز کرد. همیشه برای نوشتن در هر زمان از شبانه‌روز باید آماده بود.

این پژوهشگر ادبی تاکید کرد: خود کلمات شعری به ما می‌گویند که آنها را با چه لحنی بخوانیم.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» از ۲۰ تا۳۰ اردیبهشت ماه در مصلای امام‌ خمینی(ره) و همزمان به‌ صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها