پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
مُهر در ایران شش‌هزار سال قدمت دارد

محمدجواد جدی پژوهشگر، جواهرساز، خوش‌نویس و نویسنده گفت: قدمت مهر به قدمت مفهوم مالکیت آدمی و تثبیت آن است و در طول تاریخ ایران مهر به عنوان اولین ابزار تثبیت فردیت و مهم‌ترین رکن در اعتباربخشی و شناخت اسناد رواج داشته و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. در واقع تاریخ و سابقه مهر در جغرافیای ایران بزرگ به حدود ۶هزار سال می‌رسد.

محمدجواد جدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: بنده ۱۵ سال است که با فرهنگستان هنر همکاری دارم. کارهای مشترکم با فرهنگستان کتاب‌های اولین مُهر حکاکی در ایران، مُهرهای موزه ملی ایران، دانشنامه مُهر و حکاکی، نخستین سربرگ‌ها و برچسب‌های ایران و شیرازنامه است.

وی با اشاره به اینکه آخرین همکاری مشترک با فرهنگستان هنر مهرهای موزه ملی ایران است که جدیداً توسط فرهنگستان منتشر شده است، گفت: عکاسی این کتاب توسط سحر جدی انجام شده است و در این کتاب ۹۰۰ مهر موزه ملی ایران معرفی شده است.

پژوهشگر، جواهرساز، خوش‌نویس و نویسنده گفت: مهرهای خط کوفی و مهرهای تیموری و مهرهای صفویه و قاجار نیز از جمله مهرهایی است که به‌صورت رنگی در این کتاب معرفی شده است.

جدی افزود: سرآغاز علاقه و فعالیت جدی بنده در حوزه انتشار مهرشناسی، به دوران کودکی بنده برمی‌گردد. چون مرحوم پدرم استاد محمدحسین جدی در حوزه انگشترسازی فعالیت داشتند، از همان زمان با دنیای مهرها آشنا شدم.

او ادامه داد: در زمان کودکی بنده بهترین نگین‌ها برای تبدیل به انگشتر نزد پدرم آورده می‌شد و با توجه به اینکه این نگین‌ها نوشته‌های ریزی داشتند، همیشه برایم جالب بود که بدانم نوشته آن‌ها چیست. پس برای اینکه به رمز و رموز آن‌ها پی ببرم، آن‌ها را روی استامپ زده و یک آلبوم جامع از آنها درمی‌آوردم. نتیجه فعالیتم از آن زمان تاکنون تبدیل به ۷۰ تا ۸۰ مقاله و چندین جلد کتاب شده است. در حالی که قبلاً شاید تعداد کتاب‌های تالیفی در این حوزه صفر بوده است.

این پژوهشگر، جواهرساز، خوش‌نویس و نویسنده با اشاره به برخی از کتاب‌های نفیس چاپ‌شده در حوزه مهر گفت: برای مثال کتاب مهرها و نگین‌ها در آستان حضرت معصومه(س)، مهرهای کتابخانه ملی از این دست هستند که دیگر در بازار نیست و تجدید چاپ نشده است.

وی در ارتباط با تعدد آثار ترجمه شده در مقابل آثار تألیفی در حوزه هنر افزود: از گذشته در حوزه تألیف کمتر کار شده است؛ به علت اینکه حتی خطوط میخی و باستانی ایران توسط غرب بازخوانی شده است. به همین خاطر کتاب‌ها به زبان دیگری نوشته شده است و ما ناچار به ترجمه آن هستیم.

استاد جدی در ارتباط با قدمت مهر نیز این‌طور توضیح داد: قدمت مهر به قدمت مفهوم مالکیت آدمی و تثبیت آن است و در طول تاریخ ایران مهر به‌عنوان اولین ابزار تثبیت فردیت و مهم‌ترین رکن در اعتباربخشی و شناخت اسناد رواج داشته و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. در واقع تاریخ و سابقه مهر در جغرافیای ایران بزرگ به حدود ۶هزار سال می‌رسد.

وی درباره تأثیر طرح جلد بر روی فروش و جذابیت بصری کتاب نیز گفت: با توجه به حساسیتی که برای طرح جلد کتاب داشتم، بر همه مراحل طراحی جلد کتاب نظارت داشتم و به همین خاطر از جلد کتاب‌هایم رضایت دارم.

پژوهشگر، جواهرساز، خوش‌نویس و نویسنده درباره ساخت مستند و یا فیلم از کتاب‌های تألیفی نیز گفت: چندین نفر پیشنهاد ساخت مستند را داده‌اند؛ ولی به‌علت حجم کاری موفق به این موضوع نشده‌ام. هرچند در مجموع در حوزه فیلم و سریال به موضوع مهر کمتر پرداخته شده است.

گفتنی است، محمدجواد جدی پژوهشگر، جواهرساز، خوش‌نویس و نویسنده حوزه‌های هنری خوش‌نویسی و مهرشناسی، دارای مدرک ارزشیابی درجه‌یک هنری (دکتری) است. او استادی مشهور در زمینه مهرشناسی می‌باشد و کتب و مقالات بسیاری را در زمینه شناسایی مهرها و تاریخ آن‌ها به رشته نگارش درآورده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها