چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
نگاه خودخواهانه و کمبود تألیف هنر

نگار آرانی مؤلف کتاب هنر عنوان کرد: در حوزه تألیف کتب هنری، هنرمندان و صاحب‌نظران بیشتر از نشرها مقصر هستند. مخصوصاً در حوزه تخصصی طراحی طلا و جواهرات نگاه خودخواهانه‌ای حاکم است و هیچ‌کس نمی‌خواهد فنون کار را به دیگران منتقل کند؛ زیرا از بابت امنیت شغلی نگران هستند.

نگار آرانی، جواهرساز برجسته و مؤلف کتاب در این حوزه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: من حدود دوازده سال است که در این زمینه فعالیت می‌کنم و کتابم در دست چاپ است. در حوزه تألیف کتب هنری، هنرمندان و صاحب‌نظران بیشتر از نشرها مقصرند. مخصوصاً در حوزه تخصصی خودم، طراحی طلا و جواهرات نگاه خودخواهانه‌ای حاکم است و هیچ‌کس نمی‌خواهد فنون کار را به دیگران منتقل کند؛ زیرا از بابت امنیت شغلی نگران‌اند.

وی افزود: از طرف دیگر در حوزه طراحی منابع درجه‌یک و دست‌اول، در گرو کشورهای خارجی هستند. به همین علت ناشران و هنرمندان ترجیح می‌دهند برای به‌روزبودن به سمت منابع خارجی قدم بردارند.

آرانی تصریح کرد: از طرفی افراد ایرانی، به جواهرات نگاه سرمایه‌گذاری دارند و طراحی و ارزش آن در فرهنگ ایرانیان کم‌رنگ است. شاید شرایط اقتصادی این تأثیر را گذاشته باشد.

این طراح جواهر تصریح کرد: با کم‌شدن کتب تألیفی در دانشگاه‌ها، هنر ایرانی و هویت فرهنگی ما در حال ازبین‌رفتن است؛ همان طور که در فیلم‌سازی ما، معماری ما و... شاهد آن هستیم. این مقوله برای من بسیار ناراحت‌کننده است؛ چون عاشق و شیفته هنر ایرانی هستم از لباس و جواهرات تا معماری و نقاشی. به نظر من نباید به هیچ وجه این هویت را از دست بدهیم.
علت دیگر این است که هنر در خانواده‌های ایرانی کم‌رنگ شده. هنر در ایران یک مقوله موروثی است. هر فرد هنرمند از پدر، استاد، برادر و... هنر را می‌آموزد و کسی به فکر تبیین گسترده و تدریس هنر نیست.

وی درباره محرک خود برای تألیف کتاب بیان کرد: بسیار حیف است که این هنر غنی ایرانی از بین برود. مخصوصاً وقتی می‌بینیم کتاب‌های این حوزه همه ترجمه هستند. رویکردها در جواهرسازی در ایران با سایر کشورها متفاوت است؛ به همین دلیل من تصمیم گرفتم منبعی در این زمینه بنویسم تا دانشجویان و علاقه‌مندانی که می‌خواهند در این حوزه شروع به کار کنند، با شرایط و اتفاقات این حوزه در ایران آشنا شوند.

نگار آرانی با ارائه راهکارهایی صحبت خود را به پایان رساند: اولین و مهم‌ترین راهکار می‌تواند تصویب قانون کپی‌رایت باشد. بسیاری از نویسندگان بعد از انتشار کتاب، با ارسال گسترده پی‌دی‌اف در فضای مجازی روبه‌رو می‌شوند که آن‌ها را ناامید می‌کند. همچنین سازمان‌هایی همچون ارشاد و... کمی در فضای طراحی ساده‌گیری کنند و مثلاً کتاب‌هایی از طراحی که نقش دست و... بر آن نگاشته شده را توقیف نکنند؛ چیزی که امروزه بسیار می‌بینیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها