سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۶
براتی‌پور شاعرانی باگرایش‌های متنوع را زیر یک پرچم گردآورد

حسین اسرافیلی، از شاعران آیینی کشورمان در نشست «مرحوم براتی‌پور در نگاه دیگران» تأکید کرد که براتی‌پور جلسات حوزه هنری را برگزار می کرد و اگر مشکلاتی در حوزه پیش می‌آمد و برخی خارج می‌شدند، جلسات را ادامه می‌داد و اجازه نداد این پرچم پایین بیاید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در این نشست که در هفتمین روز برپایی نمایشگاه کتاب 1402  به میزبانی سالن جوایز کتاب‌های سال برگزار شد، ابتدا دختر مرحوم عباسعلی براتی‌پور، گفت: حدود یک ماه از فوت پدرم می‌گذرد و هر روز غم فراقش بیش از پیش دردناک می‌شود. وی همواره در طول عمرش بر مبنای انسان‌دوستی عمل می‌کرد و معلمی بی‌ریا بود که سال‌های متمادی به تربیت شاعران همت می‌گماشت.

وی افزود: براتی‌پور پدری دلسوز بود که جدا از شعر به دغدغه‌‌های شاگردان خود می‌پرداخت. انسانی پرتلاش و متعهد بود، در زندگی شخصی با همسر و فرزندانش با عشق برخورد می‌کرد و با شاگردانش نیز ارتباطی دلسوز و پدرانه داشت. همچنین با برگزاری جلسات شعر در حوزه هنری علاقه خود به تربیت نسل‌های مختلف شاعران را نشان داد.

بسیاری از شاعران به‌نام امروز، در جلسات چهارشنبه‌های براتی‌پور پرورش یافتند
علی محمد مؤدب، نویسنده، شاعر و کارشناس ادبی نیز در این نشست گفت: من اول بار مرحوم را در حوزه هنری و انجمن چهارشنبه‌های حوزه هنری دیدم. مهربانی و ادب و اخلاق وی فرصتی شده بود تا چهره‌های مختلف شعر در آن محفل جمع می‌شدند و آن انجمن نقطه امید شاعران بود. بسیاری از کسانی که در طول دو دهه اخیر تبدیل به ستاره شعر امروز شدند را اولین بار در آن جلسات دیدم و حتی مرحوم حسین منزوی هم به آن جلسه می‌آمد که او را نیز نخستین بار آنجا دیدم.

مؤدب تأکید کرد: وجود مرحوم منشأ خیری بود که آن حلقه را با آرامش و انسی که داشت حفظ کرده بود. با جمیع نظرها با لبخند و حوصله تعامل داشت. محافل مهم‌ترین رکن شکل‌گیری جریان‌های شعری است و مرحوم نیز یکی از مؤثرترین افراد در محافل سال‌های حوزه هنری بود.

این شاعر و پژوهشگر ادبی گفت: اولین بار که در دیدار شاعران با رهبری شرکت کردم او مسئولیت اجرای جلسه را بر عهده داشت که خاطره‌انگیز بود. آغازگران باید با مقیاس عصر خودشان سنجیده شوند و وقتی کسی انتظار یک پدیده‌ای را ندارد این آغازگران هستند که نگاهی را شروع می‌کنند و مرحوم جزو آغازگران در چند حوزه بود. در شعر انقلابی، جزو نسل اول بود و راهی را شروع کرد که شعر انقلاب هنوز هم درحال ادامه دادن آن است.

مؤدب همچنین گفت: فعالیت وی در حوزه مطبوعات ادبی نیز در صفحه ادبی روزنامه رسالت دیده می‌شد. شعر شاعران را می‌گرفت و در ستون مطبوعات بازنشر می‌کرد.

همچنین حسین اسرافیلی، شاعر پیشکسوت در حوزه شعر دفاع مقدس و ادبیات پایداری در این نشست بیان کرد: بسیاری از شاعران مرگ آگاهی‌هایی داشتند و به زندگی پس از این زندگی ظاهری امروزی پرداختند و بسیاری از شاعران توصیه کردند که این جهان واگذاشتنی است و باید ره‌توشه داشته باشیم.

وی تأکید کرد: مرحوم براتی‌پور از شاعرانی بود که در ابتدای انقلاب به امام(ره) لبیک گفت و در اوایل انقلاب به حوزه اندیشه و هنر اسلامی پیوست. در حوزه شعر که اولین هویت حوزه اندیشه و هنر اسلامی بود حضور پیدا کرد و همراه با مرحوم فرج‌الله سلحشور، قاری قرآن جلسات بود و قبل از انقلاب در انجمن شاعران آیینی که توسط مرحوم محمدعلی مردانی در خانه وی تشکیل می‌شد حضور می‌یافت.

اسرافیلی با بیان اینکه نگاه مرحوم براتی‌پور همواره قبل از انقلاب مذهبی بود، گفت: براتی‌پور بیشتر در حوزه شعر آیینی کار می‌کرد و در جبهه و جنگ که با بچه‌های حوزه، سفرهایی به مناطق جنگی داشتیم حضور می‌یافت. این روحیه دینی از قبل انقلاب در وجود مرحوم بود و بعد از انقلاب بیشتر به عرصه ظهور رسید و اشعار دینی و آیینی بیشتر مطرح شد. جلسات حوزه هنری توسط وی اداره می‌شد و هرچند مشکلاتی در حوزه پیش می‌آمد و برخی از حوزه خارج می‌شدند اما او جلسات را ادامه می‌داد و نگذاشت این پرچم بخوابد. مرحوم براتی‌پور مدت‌ها در روزنامه رسالت صفحه ثابتی داشت و اوزان شعری را تدریس می‌کرد و در خود حوزه هنری نیز جلسات شعر درمورد اوزان شعری تدریس می‌کرد و کارش تدریس بود. زمانی که در ارتش بود باز هم فرمانده آموزشی بود. شغل معلمی را ارج می‌نهاد و همین کار را ادامه داد.

شاگردان بسیاری در کنار مرحوم براتی‌پور تربیت شدند
در ادامه رضا اسماعیلی، شاعر و کارشناس ادبی با اشاره به نقش مرحوم براتی‌پور در شکل‌‌گیری جریان‌های شعر انقلابی و آیینی بیان کرد: درباره مرحوم براتی‌پور حرف بسیار است؛ اما این استاد در زمان حیات خویش در دو زمینه کارنامه درخشانی داشت. یکی در حوزه برگزاری جلسات نقد و بررسی حوزه هنری بود که مدت ۱۹ سال به صورت منظم برگزار می‌کرد و به عنوان یک معلم حضور داشت. شاعران جوان در این جلسات شعرخوانی داشتند و وی صبورانه درباره شعرها با ملایم برخورد می‌کرد و شعرها را نقد می‌کرد. شاگردان بسیاری در کنار وی تربیت شدند و در  جلسه شعرخوانی، شاعران بسیاری که امروز به چهره شناخته‌شده‌ای تبدیل شده‌اند در این جلسات به جامعه ادبی معرفی شدند. بعد دوم، نقش وی در مدیریت جلسات سالانه شاعران با رهبر انقلاب بود. وی امین رهبر بود و به صورت سالانه طی ۱۳ سال این جلسات را برگزار می‌کرد. وقتی از خاطراتش درباره برگزاری این نشست‌ها می‌گفت تأکید می‌کرد زمانی که این مسئولیت‌ها را به دوش می‌کشید تلاش داشت از تمام طیف‌ها شاعران پیشکسوت و جوان را با هر گرایش سیاسی دعوت کند تا زمینه‌ای برای معرفی استعدادهای جوان فراهم شود و این دغدغه را داشت.

وی اضافه کرد: وقتی کسانی که در ۱۳ سال شعرخوانی با رهبر انقلاب توسط او دعوت شدند را بررسی می‌کنیم می‌بینیم جوانانی درکنار پیشکسوتان معرفی شدند که برای اولین بار شعرخوانی داشتند. حوزه اصلی فعالیت‌هایش نیز در شعر ایثار و شهادت بود. مرحوم براتی‌پور در حوزه دفاع مقدس و شعر پایداری نیز دست داشت و یکی دیگر از فعالیت‌های وی درحوزه شعر آیینی است که مجموعه مستقلی را با نام  «ارغوانی‌ها» در سال‌های آخر عمرش به چاپ رساند.

روحیه پدرانه و جان مهربان مرحوم براتی‌پور استعدادهای بسیاری را شکوفا کرد
همچنین مصطفی محدثی خراسانی، شاعر و کارشناس ادبی نیز در این نشست گفت: مرحوم براتی‌پور به دلیل روح شفاف و جان مهربانی که داشت بسیار زود تبدیل به تکیه‌گاه نسلی از شاعران این روزگار شد و وسیله‌ای برای مسیر پیشرفت و تعالی  هنر و شهر بود. در همین راستا تکیه‌کنندگان به این جان شفاف روزبه‌روز بیشتر می‌شد و همین باعث شده بود بخش زیادی از توان و استعداد ادبی که برای تعالی شعر خودش نیاز داشت مصروف این کار شود.

وی تأکید کرد: مرحوم براتی‌پور اگرچه جز شاعران مطرح انقلاب است اما می‌توانست مراتب بسیار بالاتری به دست آورد. از همان ابتدا با شعر آیینی انس گرفته بود و چون شاعری مردمی بود در شعر آیینی هم شاعرانه سخن می‌گفت.

محدثی خراسانی در پاسخ به اینکه براتی‌پور چه ویژگی‌هایی داشت که توانست جمعی از شاعران با نگاه‌های مختلف بسازد؟ گفت: در حوزه‌های مختلف هنر گرایش‌های متنوعی وجود دارد و از لحاظ گرایش‌های سیاسی و وجوه دیگری که هر انسانی خاص خودش دارد تفاوت‌ها طبیعی است.

وی بیان کرد: مهمترین ویژگی براتی‌پور نگاه پدرانه و دلسوزی وی نسبت به دیگران بود و این باعث احترام و علاقه دیگران به وی شد. در جلسه شعر با رهبری خودش تک‌تک با شاعران تماس  و ارتباط مستقیم می‌گرفت و صحبت و دعوت می‌کرد. در سایر حوزه‌ها هم وسعت نگاه و مشرب را داشت که باعث این ویژگی شده بود.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» از ۲۰ تا۳۰ اردیبهشت ماه در مصلای امام‌ خمینی(ره) و همزمان به‌ صورت مجازی در ketab.ir  برگزار می‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها