سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
زلزله بم شاعرم کرد

حامد عسکری، نویسنده و شاعر در غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی عنوان کرد که زلزله بم بر روی زندگی شعری و ادبی وی بسیار تأثیرگذار بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ حامد عسکری، در ششمین روز برگزاری نمایشگاه کتاب 1402 در بازدید از غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: من از خطه کرمان از کویر می‌‌آیم. ما همه پیروان پیامبری هستیم که معجزه‌اش با کتاب است و پس از طی مراحلی خداوند از طریق وحی، کلمه را به ایشان یاد داد. این عرصه یک ساحت مقدس و ناب است.

وی تأکید کرد: انسان به‌نوعی زاده آموزش، خون و محیط است و من در بعد آموزش، پدر و مادری دارم که با جان و دل آنها را دوست می‌دارم و بهترین معلمان من بوده‌اند. در کویر انسان شروع به خلق نرم‌افزارهایی برای زیستن می‌کند مثل قصه، شعر، رسم و رسوم که با خلق آنها قادر است منطقه‌ای را که در آن زیست می‌کند قابل پذیرش کند. این سرزمین است که برای ما ایده خلق می کند و این گونه بود که مجموعه‌ای از مناسبات بومی اگر اغراق نکرده باشم زیست ادبی مرا شکل داد.

عسکری با بیان اینکه ادبیات خود فرهنگ و ناجی آن است، گفت: از طریق انتقال حماسه، تاریخ و روایت، بسیاری از باورهای ما شکل می‌گیرد و خودمان را به آن ملتزم می‌کنیم. نویسنده هرچقدر تجربه زیستی عمیق‌تری داشته باشد ذهنش برای نوشتن بازتر می‌شود. دلم برای بچه‌های امروزی می‌سوزد. آنها تخم‌گذاشتن پرنده‌ها را ندیده‌اند‌‌، کاکل خروس را لمس نکرده‌اند و تجارب بچه‌های امروز، ناقص و ناجور است. همیشه غروب و طلوع آفتاب برای من پدیده حیرت‌انگیزی است و در این مواقع شعر می‌جوشد.

وی درباره چگونگی ورودش به عرصه ادبیات توضیح داد: من طلبه بودم و شش سال درس حوزه می‌خواندم. کم کم شروع به سرایش کردم و شعرهایی در وصف حضرت زهرا(س) و امام حسین(ع) سرودم؛ یعنی با شعر آیینی شروع کردم و سپس به محافل ادبی کرمان وارد شدم. بسیار کتاب و شعر خواندم؛ بسیار استاد دیدم تا به امروز رسیدم؛ البته هنوز هم شاگرد هستم.

عسکری اضافه کرد: زلزله بم بر روی زندگی شعری و ادبی من بسیار تأثیرگذار بوده است. وقتی از بم حرف می‌زنم بسیار تلخ و غمگین می‌شوم. یک زمانی هست که جایگاهی مثل کوچه یا کافه‌ای را می‌کوبند و تخریب می‌کنند؛ اما دوستان، عزیزان و آشنایانتان دوروبرتان هستند. اما یک زمانی هست که نه آشنایان و عزیزان و نه دیگر جایگاهی وجود دارد. اینجاست که انسان بسیار غمگین می شود. همه عزیزان داغدار شدند‌، بسیاری از خردسالان زیر آوار ماندند،  4000 کتاب پدرم از بین رفت وعزیزانمان را از دست دادیم؛ اما می‌خواهم بگویم خیلی شجاعت می‌خواهد از پس حادثه بربیاییم. من تا چهل روز پس از زلزله همه چیز را منکر شدم. بسیار ناراحت بودم؛ اما بالاخره این شعر بود که در من جوشید. من اگر این روایات را ننویسم و با زبان شعر به آنها نپردازم که چه بر مردم ما و خاک ما و میهن ما رفته است پس چه کنم؟! بنابراین شاعر شدم!

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» از ۲۰ تا۳۰ اردیبهشت ماه در مصلای امام‌ خمینی(ره) و همزمان به‌ صورت مجازی در ketab.ir  برگزار می‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها