دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۱
هر کس می‌خواهد نویسنده شود، از زندگی‌نامه شهدا شروع می‌کند

مرتضی اسدی بیان کرد: کتاب قصه ننه‌علی متفاوت‌ترین روایت از سرگذشت مادر شهیدان دفاع مقدس علی و امیر شاه‌آبادی است. علت ادعای متفاوت‌ترین اثر به این خاطر است که مادران شهید شاه‌آبادی شرایطی کاملا متفاوت از مادران دیگر شهیدان را تجربه کرده و زندگی سختی را پشت سر گذاشته است.

مرتضی اسدی نویسنده کتاب «قصه ننه‌علی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: کتاب قصه ننه‌علی متفاوت‌ترین روایت از سرگذشت مادر شهیدان دفاع مقدس علی و امیر شاه‌آبادی است. علت ادعای متفاوت‌ترین اثر به این خاطر است که مادران شهید شاه‌آبادی شرایطی کاملا متفاوت از مادران دیگر شهیدان را تجربه کرده و زندگی سختی را پشت سر گذاشته است. من در ابتدا به دنبال آن تصویر معروفی که از شهید شاه‌آبادی منتشر شده، رفتم تا درباره سرگذشت زندگی آن شهید روایتی بنویسم اما وقتی مادر این شهیدان برایم صحبت کرد، زندگی سختی که پشت سر گذاشته شده، نظرم را برای نوشتن زندگی‌نامه مادر این شهیدان جلب کرد.

وی درباره چالش‌هایی که با آنها مواجه بود، افزود: در ابتدا که متوجه سختی‌های پیش آمده در زندگی حاج خانم شدم، از نوشتن این کتاب دست کشیدم و پشیمان شدم. نمی‌دانستم که چطور باید مشکلات را عنوان کنم. به همین خاطر به اساتید حوزه ادبیات پایداری مراجعه کردم و برای نوشتن این کتاب از آنها راهنمایی خواستم. یک‌سری از اساتید من را برای نوشتن این سوژه منع کردند به خاطر اینکه معتقد بودند جامعه پتانسیل پذیرش این موضوع‌ها را ندارد. اما یکی از اساتید به من توصیه کرد تا از قانون میانگین استفاده کنم؛ یعنی در مقابل ویژگی‌های بد یک شخص، ویژگی‌های خوب آن را نیز عنوان کنم. این مورد را نیز به من توصیه کردند که صرفاً به‌عنوان یک راوی عمل کند و بدون هیچ قضاوتی آن موضوع‌ها را عنوان کنم. 

مرتضی اسدی درباره حضور نویسندگان در حوزه ادبیات پایداری گفت: یک آسیبی که این حوزه در چند سال اخیر داشته این است که هر کسی که می‌خواسته نویسندگی را آغاز کند از این حوزه آغاز کرده و تصمیم گرفته کتابی درباره شهدا بنویسد. در حالی که نوشتن کتاب در این آداب خود را دارد و یکی از سخت‌ترین گونه‌های پرداختن به زندگینامه شهدا است. یک سبک و سیاقی که مدت‌هاست برای نوشتن درباره زندگی شهدا مرسوم شده این عنوان است: وی در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد... که این عنوان انقدر تکرار شده که در جامعه باعث دل‌زدگی زیادی در مخاطبان شده بود. این ادعایی که درباره دل‌زدگی دارم موثق است. چون من نزدیک به پنج سال در فروشگاه کتابی در مشهد و تهران، کتاب‌فروش و مسئول قفسه کتاب‌های ادبیات پایداری بودم. آنجا می‌دیدم که خانواده‌هایی که مراجعه می‌کردند به دنبال کتاب‌های متفاوت از کتاب‌های همیشگی درباره شهدا هستند. همین باعث شد وقتی به سراغ سوژه ننه علی رفتم، ابتدای کتاب را با یک ضربه خیلی سهمگینی آغاز کردم تا مخاطب را جذب کند که تا انتهای کتاب همراه داستان بماند. ای کاش اساتید ادبیات پایداری یک همتی می‌کردند و در این زمینه علاقه‌مندان را آموزش می‌دادند. خودم هم خیلی علاقه‌مند بودم که در کلاس‌های نویسندگی شرکت کنم. کلاس‌هایی که یاد بگیرم خاطره‌نگاری و داستان‌نویسی درباره شهدا را انجام دهم اما متاسفانه این شرایط وجود نداشت. ما به تعداد انگشتان دست هم اساتید در این حوزه نداریم که پای کار بیایند و به علاقه‌مندان در حوزه نویسندگی آموزش دهند.

وی درباره تمایل خودش برای برگزاری کارگاه در حوزه آموزش نوشتن برای ادبیات پایداری افزود: خود من هم علاقه‌مند به برگزاری این دوره‌ها هستم اما نه در این زمان می‌خواهم که چندین سال دیگر در این حوزه مطلب بیاموزم. برای کتاب قصه ننه‌علی هم کسی نبود که به من یاد دهد چطور باید داستان را در این حوزه بنویسم. با استفاده از جلسات نقد و بررسی که قبلاً در لایو اینستاگرامی با مسئول فروشگاه به نشر برگزار کرده بودیم و نکاتی که یادداشت کرده بودم متوجه شدم که کتاب را باید چطور آغاز کنم، فصل‌بندی کتاب را چگونه ادامه دهم و چگونه آن را به اتمام برسانم.

وی درباره اثری که در آینده می‌خواهد منتشر کند گفت: به مادر شهیدان قول داده‌ام تا ان‌شاءالله کتاب «پسران ننه‌علی» را هم به‌زودی بنویسم و به خاطرات دو پسرش بپردازم.

گفتنی‌است سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی‌ است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها