یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
معرفی کتاب‌های تراز انقلاب اسلامی آثار ضعیف را کنار می‌زند

نویسنده حوزه ادبیات پایداری گفت: نوجوانان از کتاب‌های دفاع مقدس الگو گرفتند که اتفاق بسیار خوبی است، البته این امر با تبلیغ و ترویج باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، شنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ نشست الگوهای ترویج، تبلیغ و توزیع در نشر دفاع مقدس با حضور معصومه رامهرمزی، احسان عسکری و حمید خلیلی نویسنده، کارشناس و ناشر حوزه ادبیات پایداری در محل غرفه مجمع ناشران دفاع مقدس درنمایشگاه کتاب 1402 برگزار شد.

عسکری در این نشست با اشاره به لزوم مکتوب کردن آثار هنری اظهار کرد: اگر بخواهیم حول یک سبد مصرف فرهنگی صحبت کنیم، اگر سبد فرهنگی یک شخصیت را مدنظر بگیریم مغز اصلی این شخصیت مکتوب خواهد بود، محصولی را نداریم که غیرمکتوب به جایی برسد، حتی فیلم‌های ساخته شده به کمک فیلمنامه ساخته می‌شود که اثر مکتوب است.

وی افزود: باید تولیدکنندگان اثر فرهنگی دور یک میز بنشینند و کاراکتر مدنظر را به طور کامل بررسی کنند و ابزار معرفی آن به خوبی شناخته شود، باید اتاق فکر در خصوص هر شخصیت شکل بگیرد که اتفاق بسیار خوبی است و اگر این اتاق فکر تشکیل نشود آثار از قدرت کامل و پایداری خوبی برخوردار نیست.

کارشناس ادبیات پایداری گفت: ما در شبکه پویا با برنامه‌‌ها کاراکتر را طوری تعریف کردیم که بتوانیم بر روی آن کاراکتر بازی، لباس و عروسک داشته باشیم و باید برای دیگر شخصیت‌های حقیقی دیگر این سبک اتاق فکرها تشکیل شود.

عسکری ابراز امیدواری کرد: باید رسانه ملی کتاب‌هایی که در خصوص شخصیت‌های انقلاب اسلامی است، را معرفی کند، کتاب‌های زیادی دیده می‌شود که کیفیت خوبی ندارند، باید با معرفی کتاب‌های تراز انقلاب اسلامی این کتاب‌ها کنار بزنیم.

وی سوق دادن فرد مورد نظر از نقطه موجود به نقطه درست را تربیت دانست و ادامه داد: ناشران باید نیازها و علایق مخاطب را بشناسند، مخاطب نیاز به پژوهش و گفت‌وگو رودرو با مخاطب دارد، وقتی نویسنده کتابی می‌نویسد که استقبال نمی‌شود به عدم شناخت مخاطب برمی‌گردد.

کارشناس ادبیات پایداری اضافه کرد: بخشی از زمین خوردن کارهای مفید مجموعه‌های مردمی حوزه کتاب، موازی کاری نهادهای دولتی است، وقتی یک کار خوبی انجام می‌شود نهاد دولتی همان کار را به صورت موازی انجام می‌دهد و نهاد مردمی از بین می‌رود و بعد از مدتی فعالیت دولتی نیز به پایان می‌رسد و کار زمین می‌خورد.

وی تأکید کرد: ما باید مخاطب را به ناشر وصل کنیم، اما حجم زیاد مخاطب باید به سمت کتاب‌های بهتر سوق داده‌شود که از سوی خود ناشر یا جامعه نشری است در خارج از کشور دیده می‌شود یک وقتی یک کتاب انتشارات رشد می‌کند دیگر آثار آن نویسنده در انتشارات نیز فروخته می‌شود.

ناشر به ترویج و تبلیغ توجه نمی‌کند
همچنین رامهرمزی در این نشست با اشاره به الگوگیری نوجوانان از کتاب‌های دفاع مقدس اظهار کرد: نوجوانان از کتاب‌های دفاع مقدس الگو گرفتند که اتفاق بسیار خوبی است، باید کتاب‌های پرفروش الگوگیری شوند تا با این الگوها کتاب‌های محور دفاع مقدس جدید نوشته شود تا با استقبال خوبی روبه‌رو شود.

وی افزود: در بحث ایده‌پردازی باید توجه بیشتری کنیم، بر اساس قانون ایده‌پردازی باید همه سوژه‌ها را بررسی کنیم و یکی از آنها را انتخاب کنیم، اما این امر دیده نمی‌شود و می‌خواهیم همه ایده‌ها را عملیاتی کنیم که باعث بروز برخی آثار ضعیف می‌شود.

حلقه‌های واسطه تبلیغ و ترویج کتاب را انجام دهند
همچنین خلیلی در این نشست با اشاره به لزوم شناخت مخاطب اظهار کرد: مهم‌ترین بخش فروش کتاب، ترویج و تبلیغ است، اما این امر متأسفانه صورت نمی‌گیرد و باید حلقه‌های واسطه ترویج و تبلیغ را انجام دهند و اگر ترویج و تبلیغ خوب انجام شود خود ناشر نیز روی آن تولید خود کار می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر کتاب وقتی به کتاب‌فروشی تحویل می‌شود، ۹ ماه بعد پول آن داده می‌شود که باعث می‌شود ما نتوانیم به تبلیغ و ترویج فکر کنیم، ما اگر خیلی تلاش کنیم بتوانیم کتاب را چاپ کنیم که همان هم با توجه به قیمت کاغذ بسیار سخت است، بعضی از انتشارات نمی‌توانند کتاب پرفروش خود را به چاپ برسانند.

ناشر دفاع مقدس تصریح کرد: حاکمیت باید بیشتر در حوزه دفاع مقدس هزینه دهد، فقط رهبر در این حوزه کمک می‌کند، باید صدا و سیما در این حوزه با انتشارات دفاع مقدس بیشتر همکاری کند.

گفتنی‌است سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی‌ است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها