شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰
ارائه 120 عنوان کتاب در غرفه موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران/ از عدلیه رضاشاهی تا بررسی نظام ایلی

رضا قریبی گفت: 120 عنوان کتاب در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارائه خواهد شد. کتاب‌های «آذربایجان ساختار اداری - سیاسی و اوضاع جغرافیایی»، «گزیده ادبیات مقاومت علمای شیعه در پنج قرن اخیر»، «عدلیه رضاشاهی» و «تشکیل دولت پهلوی اول و تأثیر آن در فروپاشی نظام ایلی» عناوین برخی از کتاب‌های چاپ جدید موسسه است.

رضا قریبی، معاون اجرایی و توسعه منابع انسانی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: با 120 عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب 1402 شرکت خواهیم کرد. ضمن اینکه در صدد آماده‌سازی کتاب‌های جدید و چاپ مجدد هستیم که امیدواریم به نمایشگاه برسد. 

او با اشاره به عناوین برخی از کتاب‌های جدید موسسه در سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران عنوان کرد: کتاب‌های «آذربایجان ساختار اداری - سیاسی و اوضاع جغرافیایی» اثر ویچ آرتامونوف با ترجمه دکتر منیژه صدری، «گزیده ادبیات مقاومت علمای شیعه در پنج قرن اخیر» با پژوهش محمدحسن رجبی (دوانی)، «عدلیه رضاشاهی» به قلم جواد عربانی و «تشکیل دولت پهلوی اول و تأثیر آن در فروپاشی نظام ایلی» تالیف خدابخش قربانپور دشتکی در نمایشگاه ارائه خواهد شد.

معاون اجرایی و توسعه منابع انسانی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران درباره کتاب «آذربایجان ساختار اداری - سیاسی و اوضاع جغرافیایی» عنوان کرد: ماحصل تحقیقات و پژوهش شش ماهه و سیاحت دو ماهه لئونید کنستانتین ویچ آرتامونوف، نویسنده روس تبار است که در سال ۱۸۸۹ میلادی به آذربایجان سفر کرده است این کتاب از دو بخش تشکیل شده است که بخش نخست به اطلاعات عمومی درباره جغرافیا، اقلیم، مردم تجارت و نیروهای نظامی آذربایجان و ایران اختصاص یافته است در بخش دوم نیز اطلاعاتی درباره شهرها و روستاها و خطوط ارتباطی این خطه ارائه شده است. این کتاب در سال ۱۸۹۰ میلادی / ۱۲۶۸ خورشیدی به چاپ رسیده است.

رضا قریبی درباره یکی از کتاب‌های مهم موسسه گفت: مجموعه «گزیده ادبیات مقاومت علمای شیعه در پنج قرن اخیر» با پژوهش محمدحسن رجبی (دوانی) تدوین و در پنج جلد در قطع وزیری منتشر شده است. همان طور که از عنوان این کتاب نیز پیداست، مؤلف، گزیده‌­هایی از آثار نوشتاری یا گفتاری مراجع و علمای برجسته شیعه را در برابر پدیده‌هایی که در پنج قرن گذشته، از خارج یا داخلِ سرزمین‌­های اسلامی، استقلال سیاسی، اقتصادی، فرهنگی یا تمامیت ارضی جوامع اسلامی را به خطر می‌­افکنده، بر حسب تقدم تاریخی در این مجموعه گرد آورده است. 

او ادامه داد: «عدلیه رضاشاهی» نام کتاب دیگری از موسسه است که به قلم جواد عربانی به زیور طبع آراسته شده است. این کتاب به منظور تبیین نقش عدلیه نوین در پیدایی دولت مطلقه با کاربست الگوی نظری «فرانکو پوجی» نگاشته شده است. در این کتاب، ابتدا چهارچوب نظری دولت مطلقه بیان شده و سپس زندگی داور و اقدامات سلبی و ایجابی او در عدلیه نوین که با هدف افزایش روزافزون قدرت رضاشاه انجام شد بررسی شده است.

معاون اجرایی و توسعه منابع انسانی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران بیان کرد: «تشکیل دولت پهلوی اول و تأثیر آن در فروپاشی نظام ایلی» به قلم خدابخش قربانپور دشتکی به بررسی وضعیت ایلات در دوره رضاشاه اختصاص دارد. این کتاب با استفاده از دیدگاه‌های جامعه‌شناختی تاریخی، به شکل‌گیری دولت متمرکز در ایران و نقش آن در فروپاشی نظام ایلی پرداخته و سیاست‌های عشایری حکومت پهلوی اول می‌پردازد.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلی امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها