چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱
برنامه‌های یادروز سعدی شیرازی تشریح شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برنامه‌های یادروز سعدی شیرازی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در فارس، حمیدرضا قانعی  در نشستی خبری به تشریح برنامه‌های بزرگداشت شیخ اجل سعدی شیرازی که اول اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود پرداخت و گفت:‌ امسال برنامه‌های بزرگداشت سعدی به شکل هفته فرهنگی و هنری سعدی شیرازی برگزار می‌شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس با بیان اینکه سعدی در بین شعرای بزرگ ایران‌زمین دارای جایگاه ویژه‌ای است، افزود: در ادبیات ایران‌زمین به قله‌ ادب فارسی که می‌رسیم نام شیخ اجل سعدی شیرازی می‌درخشد. بنابراین جا دارد به این شخصیت ادبی بپردازیم و مردم با نثر اجتماعی سعدی بیشتر آشنا شوند.


عمومی‌سازی شخصیت سعدی رویکرد ماست

وی با اشاره به اینکه در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی پرداختن به شخصیت‌های بزرگی مانند سعدی در اولویت قرار دارد، افزود: رویکرد ما عمومی‌سازی شخصیت سعدی است.

قانعی عنوان کرد: امسال به شکلی برنامه‌ریزی کردیم که برنامه‌های یادروز سعدی به روز بزرگداشت این شاعر بلندآوازه محدود نباشد و در قالب هفته فرهنگی و هنری برگزار شود.

وی با بیان اینکه هریک از حکایت‌های گلستان و اشعار بوستان حال عمومی جامعه را بهبود می‌بخشد، خواستار توجه جامعه به اندیشه‌های انسانی سعدی شد.

در ادامه معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز به شرح جزئیات برنامه‌های بزرگداشت پرداخت و گفت: در روز نخست برنامه‌های هفته فرهنگی و هنری سعدی شیرازی گلباران آرامگاه شیخ اجل روز ۳۱ فروردین ساعت ۹ و سی دقیقه صبح برگزار خواهد شد.

برگزاری برخوان دوست با موضوع داستان‌نویسی ایران

غلامرضا خوش اقبال با بیان اینکه سخنرانی‌های سعدی با عنوان«برخوان دوست» و با موضوعات ادبی و داستان نویسی معاصر ایران و همچین اختصاصی سعدی از روز چهارم اردیبهشت‌ماه به صورت ضبط شده ویدیویی ارایه می‎‌شود، به معرفی سخنرانان پرداخت و گفت: مصطفی مستور، رضا امیرخانی، مجید قیومی، امین فقیری، ابوتراب خسروی، محمد کشاورز، اکبر صحرایی، احمد اکبرپور و مرجان فولادوند در این نشست‌ها به تاثیر سعدی بر داستان‌نویسی اشاره می‌کنند.
 
وی همچنین از اصغر دادبه، سیروس شمیسا، جواد بشری، افشین وفایی، یلدا آزرمی، فرح نیازکار به عنوان دیگر سخرانان نشست‌های علمی یادروز سعدی نام برد و از برگزاری پویش سعدی خوانی با مشارکت مفاخر ادبی و فرهنگی و همچنین اعضای انجمن های ادبی و مردم علاقمند به آثار سعدی در استان فارس خبر داد که از ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۲ در فضای مجازی آغاز شده است و این پویش تا روز شیراز که نیمه اردیبهشت ماه است ادامه می‌یابد.


خوش اقبال همچنین از مشارکت شهرستان‌های فارس در هفته بزرگداشت سعدی یاد کرد و افزود: امسال ۱۵ شهرستان برنامه‌های همسویی با عنوان «تحفه روزگار» برگزار می‌کنند و همزمان با هفته فرهنگی نشست‌های تخصصی و مردمی یادروز سعدی در این شهرستان‌ها برگزارخواهد شد.

رونمایی از ارکستر سمفونیک شیراز

به گفته معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، از ارکستر سمفونیک شیراز در هفته فرهنگی و هنری بزرگداشت سعدی روز ششم اردیبهشت رونمایی می‌شود. این ارکستر سمفونیک با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری شیراز تشکیل شده و رهبری آن برعهده ابراهیم بذرافکن با حضور استادان به‌نام موسیقی ایران و اجرای موسیقی زنده برای مردم شیراز با اشعار سعدی است.

​​​​خوش اقبال با بیان اینکه ​در دبیرخانه‌ای که کار را پیش می‌برد مرکز سعدی‌شناسی، حوزه هنری و ميراث فرهنگی، سازمان فرهنگی شهرداری شیراز و مرکز سعدی‌شناسی در کنار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس بودند، خاطرنشان کرد:‌ امسال با مشارکت ۱۲ هنرمند حوزه گرافیک جشنواره طراحی پستر به مناسبت یادروز سعدی برگزار شد که این رویداد با تمرکز بر طراحی پستر سعدی از ۱۵ فروردین آغاز شده است.
 
وی افزود: این جشنواره با مشارکت انجمن طراحان انقلاب اسلامی استان فارس برگزار شد که از سراسر کشور طراحان برجسته‌ای آثارشان را ارسال کردند و نمایشگاهی با این پسترها برگزار می‌شود. همچینین به این مناسبت نمایشگاه نقاشی خط با موضوع سعدی از ۴ تا ۱۰ اردیبهشت‌ماه در تالار حافظ برپاست.
 
به گفته معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، در روز پایانی و اختتامیه هفته فرهنگی و هنری سعدی که با حضور مقامات رسمی برگزار خواهد شد مراسمی جمعه هشتم اردیبهشت ۱۴۰۲  برگزار می‌شود که تلاش می‌شود با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها