یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
شهیدآوینی لیبرالیسم فرهنگی را درهم شکست

نویسنده و پژوهشگر گلستانی با تأکید بر اینکه شهید آوینی ازآن‌جهت برای ما مهم است که در برابر روشنفکر غرب‌زده یک «نه» بزرگ آورد، گفت: او ابراهیم‌وار بُت بی‌‌قواره لیبرالیسم فرهنگی را دهه هفتاد شمسی شکست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، آیین اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی در استان گلستان؛ پس از برپایی ضیافت افطار با حضور استاندار گلستان و هیئت همراه، جمعی از علما، نمایندگان مردم گرگان، آق‌قلا و گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی، مدیران کل و اهالی فرهنگ و هنر و خانواده شهید مقداد مهقانی بیستمین شهید مدافع حرم استان گلستان، در شامگاه شنبه 26 فروردین‌ماه به میزبانی دانشکده مائده در شهرستان گرگان برگزار شد.

در این مراسم حسین پایین محلی، نویسنده و پژوهشگر گلستانی که از وی در این مراسم به‌عنوان یکی از اهالی قلم و فعال هنر انقلاب اسلامی تجلیل به عمل آمد، گفت: گفتمان شهید آوینی گفتمان انقلاب اسلامی است که در سه حوزه ادبیات، هنر و اندیشه ظهور و بروز یافت و باید در سند چشم‌انداز و اسناد بخشی موردتوجه قرار بگیرد.

وی افزود: شهید آوینی ازآن‌جهت برای ما مهم است که در برابر روشنفکر غرب‌زده یک نه بزرگ آورد و در برابر لیبرالیسمی که در دهه هفتاد شمسی شاهدش بودیم ایستادگی کرد.

پایین محلی با تأکید بر اینکه شهیدآوینی، ابراهیم‌وار بُت بی‌‌قواره لیبرالیسم فرهنگی را شکست، گفت: امروز نباید در آوینی بمانیم و تنها به اندیشه‌های او اکتفا کنیم، بلکه باید نخست از خودمان بپرسیم جریان فکری آوینی اکنون مثلاً در کجای برنامه‌‌های استان ما قرار دارد؟

وی سپس گفت: متأسفانه در استان شاهدیم که فعالان و جریان هنر انقلاب اسلامی متهم می‌شوند به تندروی و ما از استاندار دولت سیزدهم انتظار داریم که از این جریان که دغدغه انقلاب اسلامی و تفکر آوینی دارد حمایت کند.



سپس، سید حسام بنی فاطمه، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان گلستان، گفت: نقشه تحول حوزه هنری انقلاب اسلامی در استان گلستان را با افقی سه‌ساله ترسیم کرده‌ایم و به تأیید حوزه هنری کشور رسانده ایم و به دنبال آن هستیم که حوزه هنری گلستان، پرچم‌دار تقویت فرهنگ و هویت ایرانی انقلابی در استان گلستان و به تعبیر امام راحل در سرزمین برادری شود.

وی افزود: نگاه فرا گرگانی و تمرکززدایی، پرداختن به مسائل اساسی استان، تربیت و حمایت از هنرمندان متعهد و متخصص در کنار امیدآفرینی و روایت‌های پیش رفت، توجه به مرکز رشد حوزه رشد و حوضچه جذب ازجمله اولویت‌های ما در مسیر خدمت در سال پیش رو با تأسی از مکتب فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی است.

در ادامه مراسم غلامرضامنتظری، نماینده مردم گرگان و آق‌قلا و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، گفت: فرهنگ فصول مختلفی دارد که زیباترین و جذاب‌ترین آن فصل هنر است و اگر هنر را به‌عنوان یک رکن مهم از فرهنگ برداریم، دیگر فرهنگی را شاهد نخواهیم بود.



وی هنر را عطیه خداوند الهی قلمداد کرد و که بر جان و اندیشه برخی از انسان‌ها نازل‌شده است، گفت: هنرمند اگر سرچشمه‌اش زلال باشد می‌تواند هدایت‌گر شود و اگر این‌چنین نباشد، عکسش را شاهد خواهیم بود.

منتظری از شهیدآوینی به‌عنوان یکی از مصادیق بارز هنرمتعهد یادکرد و گفت: پس از آوینی آثاری باحال و هوای روایت فتح تولید شدند اما هیچ‌کدام نتوانستند همچون روایت فتح ماندگار شوند و بر دل‌ها بنشینند.

وی سپس با اشاره به اینکه هنر زبانی جهانی دارد و ما وظیفه‌داریم برای تربیت و حمایت از هنرمند متعهد و انقلابی مجدانه کوشا باشیم، گفت: متأسفانه در این بخش غفلت‌هایی داشته‌ایم و امیدوارم دستگاه‌های فرهنگی استان برای تربیت نیروهای متعهد و انقلابی و کادرسازی همت مضاعفی نشان دهند.

منتظری در پایان، گفت: فضاهای فرهنگی گلستان تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داشته به همین منظور در سفر دوم رئیس‌جمهور رونق و شکل‌گیری این فضاها در دستور کار قرار دارد.



به گزارش ایبنا؛ اجرای تعزیه قنبرخوانی و گروه سرود آوای رضوان، تقدیر از خانواده شهید مهقانی، رونمایی از کتاب «مریم بانو» بر اساس خاطرات مریم بانو تاجیک همسر آزاده جانباز موسی الرضابرزعلی به قلم منور مسعودی، اهدای تمثال نقاشی دیجیتال زنده یاد حضرت آیت الله میبدی به خانواده اش، رونمایی از سند زیست‌بوم و نقشه تحول حوزه هنری، رونمایی از مجلد خوشنویسی با عنوان «دایره قسمت» اثر هنرمند خوشنویس گلستانی و تقدیر از جمعی از اهالی قلم و هنر انقلاب اسلامی و معرفی چهره سال هنر انقلاب استان از دیگر برنامه‌های اجرا‌شده در آیین اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی در استان گلستان بود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها