ایده اصلی «نقابها و سایهها» از تعریف معروف یونگ درباره شخصیتهای انسان گرفته شده است.
اگر نویسنده با نگاه به نظریه یونگ خود بهعنوان راوی داستان را نقل میکرد مجبور به نگاه از بیرون به شخصیتها میشد و به اجبار فقط از شخصیت نقاب آنها میگفت. در این کتاب شخصیتها خود راوی زندگیشان هستند؛ پس هر دو جنبه شخصیتشان (سایه / نقاب) را نشان میدهند.
ایده اصلی داستان از تعریف معروف یونگ درباره شخصیتهای انسان گرفته شده است. به عقیده یونگ انسانها دو شخصیت دارند؛ یکی شخصیت واقعی آنهاست که درونی است و کمبودها، نقصها و زشتیها را شامل میشود که یونگ آن را سایه مینامد. از نظر وی سایه آن کسی است که ما نمیخواهیم باشیم.
دیگر شخصیتی که نشانی از سایه در آن نیست و یونگ به آن نقاب میگوید؛ نقابی که انسان بر چهرهاش میزند و خود را آن طور که نیست نشان میدهد. در ارتباط ها انسانها با شخصیت نقابین یکدیگر روبهرو هستند. وی معتقد است انسانها برای رشد حقیقی در زندگی نباید سایه خود را کتمان کنند، باید آن را بشناشند. به عبارت دیگر یونگ یکی شدن همیشگی با نقاب را مانع رشد شخصیت و روان انسانها میداند.
مریم کوچکی رمضان، نویسنده این اثر متولد 1340 در تهران و دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی است. وی به دنبال مطالعات تحقیقی، شیفته مولفههای گوستاو یونگ، روانشناس و اسطورهشناس اتریشی و میرچا الیاده، اسطورهشناس رومانیایی شده و «سایهها و نقابها» را نیز تحت تاثیر مطالعات و تجربههای ادبی خود نوشته است.
در بخشی از کتاب میخوانیم: «گفتی تند رفتی، آره واقعا تند رفتی. قضاوت نمیکنی، محکوم میکنی. به اندازه ادعات ازم شناخت نداری، نمیتونی شناخت داشته باشی. ذهنیت خودساخته از ساخته ذهنت شناخت داری. وقتی عاشقت شدم، چند سال داشتم، تو چند سال داشتی؟ رابطهمون چقدر طول کشید؟ بهسختی به یک سال رسید. تو عشق اولم بودی، اولین. برای اون کسی که براش تو قلبت برای اولین بار جا بازمیکنی و اون در جای بازشده، میشینه؛ حتی اگه بعدها بیرون بندازیش، جاش توی قلبت خالی میمونه. عشقی بین ما نبود؛ چون یک طرفه بود.»
نشر کامک اخیرا کتاب «نقابها و سایهها» را در 367 صفحه و بهای 259 هزار تومان منتشر کرده است.
نظر شما