پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۲
مدافع حقوق بانوان هستم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در «ضیافت بانوان عرصه فرهنگ، هنر و رسانه» با تاکید براینکه تفاوت‌های جنسیتی نباید منشا تبعیض شود، خود را مدافع حقوق بانوان معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «ضیافت بانوان عرصه فرهنگ و هنر و رسانه» با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از بانوان هنرمند پنج شنبه(11 اسفند ماه) در تالار رودکی برگزار شد.

اسماعیلی با اشاره به سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در توسعه عدالت فرهنگی بیان کرد: ازجمله اهداف دولت مردمی، توجه و تحقق کامل عدالت فرهنگی است. عدالت فرهنگی یعنی همه افشار جامعه، بدون توجه به تفاوت‌های منطقه‌ای و لهجه‌ای و جنسیتی، بتوانند استعدادها و ظرفیت‌های بالقوه خود را بالفعل کنند. بلوچ و کرد و تُرک ایران عزیز به واسطه دوری از مرکز، نباید بهانه‌ای برای شکوفا نشدن و بروزاستعداهایش تلقی شود.
 
وی   با تاکید بر اینکه تفاوت‌های جنسیتی نباید منشا تبعیض شود، ادامه داد: همه با تفاوت‌هایی که دارند باید بتوانند حرکت رو به جلو داشته باشند. وضعیت بانوان جامعه راضی‌کننده نیست. در موارد استثنائی، در بخش‌های مختلف می‌درخشند و پیش می‌روند و فضاهای کنشگری جدیدی را به خود اختصاص می‌دهند اما برای رسیدن به نقطه مطلوب مسیر طولانی در پیش داریم.  

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تائید مطالبی که در جلسه بیان شد، گفت: با همه مواردی که امروز مطرح شد، موافق هستم اما موانعی وجود دارد. به‌عنوان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از بانوان را برای معاونت دعوت کردیم و گفت در فلان جایگاه باشم موثرتر هستم و امروز ایشان در مقام رایزن فرهنگی در پاریس حضور دارند. در شورای عالی سینما چند شخصیت حقیقی داریم دو بانوی گرامی، پوران درخشنده و انسیه شاه حسینی.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نگاه من این است؛ حتما بتوانیم فارغ از تفاوت‌های جنسیتی با شایستگی در بخش‌های مختلف از ظرفیت‌ها استفاده کنیم. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت رسمی، مشاور بانوان در وزارتخانه ندارم،  چراکه  تقلیل موضوع استفاده از توانمندی بانوان به‌عنوان مشاور امور بانوان را قبول ندارم؛ به‌عبارت دیگر بانوان می‌توانند در هر موقعیت شغلی موثر باشند.

اسماعیلی با اشاره به تاکید رئیس جمهوری در استفاده از دانش بانوان فرهیخته بیان کرد: به اندازه‌ای که توقع می‌رفت از زنان در کشور استفاده نشده است؛ اما باید فضایی پدید آید که صاحب انتخاب‌های متنوعی باشیم.

وی ادامه داد: هیچ منعی برای حضور زنان نداریم؛ به‌عنوان مثال در چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر، دو کارگردان زن فیلم اولی داشتیم. جایزه «گوهرشاد» به لیلی عاج، کارگردان فیلم «سرهنگ ثریا» اهدا شد؛ همچنین جایزه ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به کسی اهدا شد که به تکریم خانم‌های کشور توجه نشان داده بود.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حضور زنان شهرهای مختلف در ضیافت «بانوان عرصه «فرهنگ، هنر و رسانه» بیان کرد: برخی از بانوان از شهرهای مختلف آمده‌اند. از همه استان‌ها نماینده داریم. تلاش کنیم فضایی را به‌وجود بیاوریم که سال آینده همه احساس کنیم گام‌هایی روبه جلو برداشتیم و مشکلات حل شده است. به‌عنوان عضوی از دولت این قول را به شما می‌دهم هرجا لازم باشد از حقوق بانوان با همه وجود دفاع کنم. معتقدم، باید مسیری به‌وجود آوریم که امکان رشد و بالندگی بیشتر فراهم شود. همسر رئیس جمهور، شخصیت فرهیخته و دانشگاهی بسیار فعالی هستند که اخیرا همایش زنان تاثیر  را برگزار کردند. نشست‌ها، جشنواره‌ها مختلف را برای معرفی چهره زنان برتر را با قوت پیگیری می‌کنیم. 


به گزارش ایبنا؛ در این مراسم از بانوان هنرمند پیشکسوت، زهره فیض‌الهی، میناکار، انسیه شاه‌حسینی، کارگردان سینما، ایران حدادگر، طراح نقوش سنتی و فرش، اعظم بروجردی، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر، مریم پوریامین، نویسنده و پژوهشگر، حوا صابر آملی، مدرس دانشگاه و راضیه تجار، دبیر انجمن قلم و نویسنده تجلیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها