نگاهی به کتاب «مقدمهای بر روشهای تحقیق در ارتباطات»
شیوهای متفاوت از روشهای تحقیق در حوزه ارتباطات اجتماعی و سازمانی
این کتاب به شیوهای موجز و دقیق و البته متفاوت با بهرهگیری از مثالهای متعدد از تحقیقات انجام شده و در حوزه ارتباطات اجتماعی و به ویژه ارتباطات سازمانی، به مباحث مرتبط با روشهای تحقیق در ارتباطات میپردازد.
این کتاب که به همت لوک بون ویل، سیلوی گروژان و مرتن لگسه تأليف و تدوین شده است به شیوهای موجز و دقیق و البته متفاوت با بهرهگیری از مثالهای متعدد از تحقیقات انجام شده در حوزه ارتباطات اجتماعی و به ویژه ارتباطات سازمانی، به مباحث مرتبط با روشهای تحقیق در ارتباطات میپردازد.
مؤلفان اثر در فصل اول آن، ضمن مقدمهای نسبتاً جامع، مفصل و قابل تأمل، به تشریح برت از مهمترین مضامین و واژگان پرکاربرد و اصلی در حوزه ارتباطات از جمله مفاهیم ارتباط مکالمه و غیره، پرداختهاند.
مقدمهای بر روشهای تحقیق در ارتباطات چرایی در بخش دیگری از مقدمه هم مؤلفان اثر به منظور تبیین روش علمی مفاهیم و مبانی معرفت شناختی دیگری چون اعتقاد علم، جست و جوی حقیقت، روحیه علمی، مشاهده پرسشگری، استدلال، روش و... را مورد بازخوانی و مداقه کلامی و فلسفی قرار دادهاند.
همچنین در بخشی از مقدمه بلند کتاب، نویسندگان این کتاب راهنمای تحقیقات کمی و کیفی، در آستانه ورود به جامعه اطلاعات و ارتباطات در فرازهایی به شکلگیری برخی تعابیر جدید ارتباطی، از جمله تعبیر «عبادات نوین» و «الهیات عصر جدید» اشارهای گذرا و قابل تأمل داشتهاند تا خواننده را به مطالعه دقیق تر اثر با رویکردی معرفت شناختی و عمیق ترغیب کنند.
همچنین پژوهشگران این اثر تلاش کردهاند تا برای آشنایی هر چه بیشتر و دقیقتر خوانندگان، محورهای تحقیق در ارتباطات را با اشاره به نمونههایی از تحقیقات جدید انجام گرفته برای آگاهی عمیق تر خوانندگان از موضوعات مرتبط، طی جدولی بر شمارند؛ از جمله رسانههای سنتی (مطبوعات و رادیو)، رسانههای جدید، فرهنگ و ارتباطات، آموزش و ارتباطات، ارتباطات سازمانی، ارتباطات و محیط، ارتباطات و سلامتی ارتباطات بینالمللی توسعه روابط بینالملل، روزنامه نگاری، ارتباطات بین فردی و ارتباطات سیاسی.
در فصل نخست به صورت مختصر و گذرا کلیات مسائل، محورها و مبانی معرفت شناختی، از جمله مسائل تحقیق در ارتباطات و روش علمی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در فصل دوم به صورت کلی و خلاصه به معرفی روش تحقیق علمی از جمله مراحل تحقیق اعلام نتایج و معرفی رویکردها پرداخته شده و فصل سوم نیز به تشریح مفاهیم و اصطلاحات اصلی تحقیق کمّی و کیفی در ارتباطات و ابزارهای هر یک از آنها اختصاص داده شده است.
در فصل چهارم کتاب نیز به اجمال روشها و ابزارهای جمع آوری دادههای تحقیق کمی از جمله تحلیل محتوا، نظر سنجی و روش آزمایشی توضیح داده شده است. تحلیل دادههای کمی تحقیق و اطلاعاتی در خصوص آمار توصیفی و استدلالی فصل پنجم کتاب را در بر گرفته است. بخش سوم این اثر نیز به تحقیق کیفی در ارتباطات معطوف شده و در پایان در دو فصل هفتم و هشتم مفهوم تحقیق کیفی در ارتباطات با اشاره به گوناگونی روشها و نیز ابزارهای جمع آوری و تحلیل دادهها، از جمله مصاحبه، مشاهده و گروه مباحثه به خوبی توضیح داده شده است در آخر فصل پایانی، کتاب مباحث مربوط به تحلیل کیفیمحتوا و چگونگی تحلیل و تفسیر داده های کیفی تشریح شده است.
این اثر ضمن برآورده کردن نیاز دانشجویان علوماجتماعی و رفتاری به ویژه دانش پژوهان حوزه ارتباطات اجتماعی سازمانی و مدیریت رسانه بیتردید به مثابه منبع معتبر درسی جدید و جامع پاسخگوی نیازهای آموزشی و پژوهشی پژوهشگران و به ویژه دانشجویان سالهای اول تحصیلی رشتههای یاد شده خواهد بود.
کتاب «مقدمهای بر روشهای تحقیق در ارتباطات» اثر لو بون ویل، سیلوی گروژان و مرتن لگسه ترجمه مهدی فنورزه چی و فرهاد فروغی؛ در 330 صفحه و با قیمت 110000 تومان از سوی انتشارات علمی و فرهنگی روانه بازار نشر شده است.
نظر شما