چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴
دولت باید زمینه‌های حمایت از کاغذ، چاپ و توزیع کتاب را فراهم کند

رئیس جمهور در آیین پایانی «چهلمین جایزه کتاب سال و سی‌امین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» گفت:‌ دولت وظیفه حمایت از کتاب را دارد و باید زمینه‌های حمایت از کاغذ، چاپ و توزیع کتاب را فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین پایانی «چهلمین دوره جایزه کتاب سال و سی‌امین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» چهارشنبه 19 بهمن‌ماه با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و جمعی از فعالان حوزه نشر در تالار وحدت برگزار شد.
 
در این مراسم، سید‌ابراهیم رئیسی با گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در سخنانی گفت: این جلسه معظم با حضور فرهیختگان، نویسندگان، مولفان و اصحاب قلم فرهنگ و کتاب همراه است و از اصحاب خرد، فرهنگ، دانش، نویسندگان، داوران و مدیران بخش‌های مختلف تشکر می‌کنم و خرسندم که در این جمع هستم.
 
وی افزود: در سال دو رویداد بزرگ کتاب‌محور داریم؛ نخستین رویداد نمایشگاه کتاب تهران است که در آن همه کسانی که با کتاب ارتباط دارند حضور عام دارند و جایزه کتاب سال که اصحاب خاص در آن شرکت می‌کنند.
 
رئیسی با بیان اینکه در رویداد اعطای چهلمین جایزه کتاب جمهوری اسلامی علاوه بر تکریم و تجلیل از مقام مولفان، مصنفان و اصحاب علم و دانش، با چهره‌هایی از استادان و فرهیختگان آشنا می‌شنویم، گفت: این رویداد صاحبنظران را به جامعه معرفی می‌کند و ارتباط با این افراد می‌تواند برای جامعه و جوامع بسیار اثربخش باشد.
 
وی با طرح این موضوع که جایگاه و ارزش کتاب بر هیچکس پوشیده نیست، افزود:‌ کتاب‌ها پل ارتباطی بین عصرها و نسل‌ها و ارتباط بین فرهنگ، آداب، رسوم، علم، دانش و فرهیختگی است.

رئیس‌جمهور با اشاره به آیه «نون و القم» گفت: هر مسطوری مورد سوگند ذات پروردگار نیست و این قلم است که می‌تواند موضوع آن هدایت انسان و گره‌گشایی از کار او و جهتی برای راهنمایی او باشد، و مورد سوگند خداوند است.
 
وی با بیان اینکه مسطور قلم اگر امری هجو باشد، در عمل صالح انسان موثر نباشد و پاسخگوی نیازهای او نباشد، کتاب مفیدی نیست، یادآور شد:‌ علم باید نافع باشد، علم نافع باید برای اندیشه، اخلاق و عمل صالح موثر باشد و بتواند پاسخگوی نیازهای جامعه و انسان معاصر باشد و این موضوع بسیار اهمیت دارد.
 
رئیسی با طرح اینکه امروز چهر‌ه‌ اثرگذار به کسی می‌‌گوییم که جامعه خود را خوب بشناسد، نیاز جامعه را درک کنند و برای رفع نیاز جامعه، مسئولیت‌پذیر و خطرپذیر باشد، عنوان کرد:‌ این افراد اثرگذار باید در عرصه‌های مختلف اجتماعی به‌ویژه حوزه اندیشه و اندیشه‌ورزی و سخن حق گفتن حضور پیدا کنند.
 
به گفته وی، روشنفکر کسی است که نسبت به وضعیت جامعه آگاه باشد، به وقت، هشدار بدهد؛ قبل از اینکه دیگران متوجه خطر شوند، در جایگاه دیده‌بانی جامعه را رصد کند و در مقابل خطرات و اندیشه‌های ناپاک به جامعه هشدار بدهد، دیدبان تیزبینی که وضعیت فکری و اندیشه جامعه را رصد، به موقع اعلام نظر کرده و از فکر و اندیشه جامعه صیانت می‌کند.
 
رئیس جمهور با بیان اینکه روشنفکر از داشته، علم، فرهنگ و هنر جامعه در مقابل هجوم بی‌رحمانه نسبت به فرهنگ‌ها و تمدن‌ها صیانت می‌کند، گفت: کسانی که می‌خواهند فرهنگ و حرف و سخن خود را به جامعه حقنه کنند، می‌خواهند اندیشه و فرهنگ یک ملت را با تشخیص خودشان و نگاه سلطه‌گرانه و استکباری از بین ببرند و نسبت به نگاه، فرهنگ، خرده‌فرهنگ‌ها و داشته‌های ملت‌ها بی‌توجه است.
 
وی با طرح این موضوع که ملت‌ها، داشته‌ها، فرهنگ‌ها و آداب و رسومی دارند که از علم و دانش خاص و ویژه‌ای برخوردار هستند، تاکید کرد:‌ آن‌هایی که فکر می‌کنند حرف و سخن‌شان برتر است، شاید این را به زبان نگویند اما خود را نسل و جامعه برتر می‌دانند و نسبت به جوامع بشری، فرهنگ‌ها و تمدن جوامع بی‌توجه‌اند.
 
رئیسی با بیان اینکه ایران اسلامی نامش با یک تمدن کهن همراه است و فرهیختگان بسیار دارد، گفت: نام ایرانیان در شعر، هنر، معماری و فرهنگ دارای ریشه است اما نظام سلطه می‌خواهد، بدون توجه به این فرهنگ، آنچه خود می‌فهمد را تحمیل کند، اما باید از این داشته‌های فرهنگی نویسندگان و اصحاب قلم محافظت کرد و یک راه آن نشر کتاب است.
 
وی با تاکید بر اینکه مهاجمان در طول تاریخ یکی از نقاطی که مورد هجوم قرار می‌دادند کتابخانه‌ها بوده، گفت: آن‌ها با این کار، آثار تمدن و فرهنگ آن جامعه را مورد هجوم قرار می‌دادند،‌ درحالی که کتاب باید همیشه به‌عنوان نماد انتقال فرهنگ در نظر گرفته شود. دولت، علاوه‌براین توجه محوری به اقتصاد و معیشت به فرهنگ توجه دارد و به این امر حساس است، رویداد جایزه کتاب سال، نشانگر توجه به فرهنگ و جایگاه آن است.
 
رئیسی با طرح این پرسش اینکه اگر کتاب نبود، چطور می‌شد با اندیشه و آراء بزرگان تاریخ، از فیلسوف، حکیم و شیمیدان و دانشمند و فقیه آشنا شد؟ گفت:  کتاب، جلوه شناخت بزرگان است و موجب جاودانگی اندیشه و اندیشه‌ورزی است. در سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی هم شاهد بودیم، رهبر معظم انقلاب، با برگزاری محافل شعر و داستان، میزبان نویسندگان و شاعران بودند. بعد از انقلاب هم از بهترین مشوقان نویسندگان، شاعران و مولفان هستند. مقام معظم رهبری با تقریض‌های خود جریان تالیف را حمایت می‌کنند، تقریض‌های ایشان بر کتاب‌ها، کوتاه و پُرمغز است.
 
رئیس‌جمهور با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم باید بر حمایت از کتاب و نشر و اهل فرهنگ تاکید داشته باشد، بیان کرد: اصل بر این است، حمایت از نویسندگان و اهل فرهنگ، همیشگی باشد و رویداد امروز ـ اختتامیه چهلمین دوره جایزه کتاب سال و سی‌امنی دوره جایزه جهانی کتاب سال ـ در واقع نمادی از این حمایت محسوب می‌شود اما نباید به این رویداد محدود شویم.
 
وی با بیان اینکه جایزه کتاب سال، حرکتی نمادین است، یادآور شد:‌ دولت وظیفه حمایت از کتاب را دارد و باید زمینه‌های حمایت از کاغذ، چاپ و توزیع کتاب را فراهم کند تا مولفان بیشتر و بهتری برای تالیف کتاب و نشر آثار داشته باشیم. هدف جایزه کتاب سال، توجه به همه مولفان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها