چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۱
نگاهی دیگر به شاعران قفقاز در «پارسی‌گویان» رادیو ایران

در برنامه این هفته «پارسی‌گویان» در ادامه شناخت اجمالی شاعران قفقاز، با شاعران دیگری از این منطقه و نیز نمونه شعر آنها آشنا خواهیم شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در این برنامه محمدجعفر محمدزاده، کارشناس و پژوهشگر درباره مقرب باکویی و سپس نجم الدین حمدان سیمگر، اثیرالدین اخسیکتی و تاج‌الدین اخلاطی توضیح می‌دهد. مقرب باکویی از شاعران پارسی‌گوی اهل باکو است.

همچنین این پژوهشگر زبان فارسی درباره شهر دربند و جمهوری داغستان سخن می‌گوید که در روزگاران گذشته جزو سرزمین‌های ایران بوده که در معاهده گلستان از ایران جدا شده است. زبان بومی بیشتر مردم آنجا تاتی است و نجم‌الدین حمدان سیمگر برجسته‌ترین شاعر پارسی‌گوی این شهر است.

در ادامه محمدزاده، به معرفی اثیرالدین اخسیکتی دیگر شاعر پارسی‌گوی شناخته‌شده می‌پردازد که در اصل اهل شمال شرق بوده و به شمال غرب ایران مهاجرت کرده است.
 تاج‌الدین اخلاطی هم شاعری اهل اخلاط، شهری در کرانه غربی دریاچه وان، بوده که در ادامه شنوندگان با وی و شعرش آشنا می‌شوند.

همچنین تینا میرکریمی، گزارشگر برنامه با فارسی‌آموزان اهل سلیمانیه عراق گفت‌و‌گویی می‌کند و به روال هر هفته، بازگویی قصه‌ای از شاهنامه در بررسی خوان ششم پخش خواهد شد.

برنامه پارسی‌گویان این هفته، پنج‌شنبه، 29 دی ساعت 16 از شبکه رادیو ایران پخش خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها