سه‌شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱
به دنبال ثبت جهانی هنر قصه‌گویی به نام ایران هستیم/ رقابت 122 قصه‌گو در مرحله نهایی

حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: اکنون جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، صرفا حرکتی داخلی برای سرگرمی و آموختن به فرزندان ایران اسلامی نیست؛ بلکه با مجاهدت فعالان این حوزه به یک شاخص بزرگ فرهنگی در عرصه بین‌الملل تبدیل شده است و باید از هم‌اکنون به فکر ثبت جهانی این هنر فرهنگی به نام ایران باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ این نشست با حضور حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمود مروّج، رئیس بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون و جمعی از اهالی رسانه، سه‌شنبه (۲۰ دی‌ماه) برگزار شد و در ابتدای آن ضمن تأکید بر ارتباط ناگسستنی کودکی و قصه‌گویی، به هدف اصلی قصه‌گویی اشاره شد که همان درست‌تر و بهتر زندگی کردن است.


قصه‌گویی؛ یکی از شاخص‌های بزرگ فرهنگی ایران در عرصه بین‌الملل
حامد علامتی، در مقدمه صحبت خود به بیان اهمیت جشنواره قصه‌گویی پرداخت و گفت: نتیجه یک ‌سال تلاش کودکان و نوجوانان این مرزوبوم در کانون پرورش فکری، امروز به بار نشسته است و به زودی از ۲۵ دی‌ماه شاهد شروع اختتامیه این جشنواره خواهید بود و ان‌شاءالله شکوفه‌های معطر درخت تناور قصه‌گویی به بار خواهند نشست. برگزاری ۲۴ دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی یعنی یک جریان عظیم ادبی، هنری، فرهنگی و البته تربیتی. این یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های سرزمین‌مان به شمار می‌رود. اکنون جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، صرفا حرکتی داخلی برای سرگرمی و آموختن به فرزندان ایران اسلامی نیست؛ بلکه با مجاهدت فعالان این حوزه به یک شاخص بزرگ فرهنگی در عرصه بین‌الملل تبدیل شده است. باید از هم‌اکنون به فکر ثبت جهانی این هنر فرهنگی به نام ایران باشیم. قصه‌گویی، سرمایه عظیم فرهنگی برای ایران اسلامی است و برای تکثیر و توسعه آن باید تلاش کنیم تا بتوانیم از این آثار ارزشمند، نه تنها در داخل کشور بلکه در عرصه جهانی بهره‌مند شویم.

وی هدف جشنواره قصه‌گویی را کاشتن بذر ایمان در دل کودکان و نوجوانان دانست و افزود: قصه‌گویی، قدیمی‌ترین شبکه پیام‌رسانی بین انسان‌ها بوده است و هنوز هم رقیبی ندارد؛ اما برای معرفی آن باید تلاش‌ کرد. همه ما باید به شیوه‌ای متین، حساب‌شده و هدفمند از این ظرفیت فرهنگی برای کاشتن بذر ایمان در دل کودکان و نوجوانان استفاده کنیم. قطعا هر حرکت فرهنگی اهدافی در دل خودش دارد؛ ما در جریان قصه‌گویی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دنبال نشاندن بذر ایمان و فرهنگ در دل کودکان و نوجوانان هستیم و همه دست‌اندرکاران را به این سمت فراخوانده‌ایم؛ چرا که این هدف را رهبر انقلاب تبیین کرده است. هر حرکتی در هر دوره‌ای تحقق پیدا می‌کند؛ اما نیاز به بررسی، بازبینی و آسیب‌شناسی دارد. ما باید تجربه ۲۴ دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی را ارج بنهیم؛ اما حتما برای ارتقای آن نیز تلاش می‌کنیم.
علامتی به توضیح چند نکته درباره کیفیت این جشنواره ملی و بین‌المللی پرداخت و گفت: اولا برگزاری جشنواره قصه‌گویی نباید ما را از توجه جدی به کیفیت‌بخشی به قصه‌گویی در محتوا و اجرا غافل کند. هر چند هدف این امر، تقویت جریان قصه‌گویی و کاشتن بذر ایمان است؛ اما مراقبت از معیارها و سنجه‌های کیفیت مدنظر است. حتما یکی از زیراهداف جشنواره، ترویج ظرفیت هنر قصه‌گویی برای کاربست آن در عرصه تعلیم و تربیت و البته فرهنگ‌سازی است. باید تلاش کنیم قصه‌گویی ساده باشد و بسیط و فراگیر شود. ما به نگاه‌های علمی در این زمینه هم توجه داریم. امسال، بخش‌های علمی را هم اضافه کرده‌ایم و ترویج قصه‌گویی بین اعضای خانواده‌های ایرانی به ویژه مادران را نیز در برنامه داریم.
 
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بار دیگر بر ساده بودن و انگیزه‌بخشی جشنواره قصه‌گویی تأکید کرد و ادامه داد: باید مراقبت کنیم جریان قصه‌گویی دچار تشریفات و زوائد نشود. یکی از اولویت‌ها، کاربست حداکثری قصه‌گویی در جهت تقویت فرزندان‌مان است که نباید خدشه‌دار شود. ایجاد مسابقه و رقابت در جریان قصه‌گویی باید زمینه تشویق و انگیزه‌بخشی افراد برای مشارکت حداکثری شود؛ اما نباید اصل این جریان آسیب ببیند. تاکنون سعی کرده‌ایم عوامل انگیزه‌بخشی برای مشارکت حداکثری را حفظ کنیم تا دچار آفات رقابت‌های هیجانی و احساسی نشویم.
 

وی ضمن دعوت از اهالی رسانه برای رصد موشکافانه جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گفت: از اهالی رسانه می‌خواهیم که حضور داشته باشند و اشکالات را رصد کنند؛ این توجه، حتما به ما کمک خواهد کرد. از شما می‌خواهیم که نگاه انتقال فرهنگ به نسل‌های دیگر در داخل کشور و انتقال فرهنگ در عرصه جهانی داشته باشید. به صورت شفاف و روشن عرض می‌کنم که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هنر قصه‌گویی را یکی از بهترین ابزار برای تحقق جهاد تبیین می‌دانیم و از همه مسئولان فرهنگی جهت استفاده دقیق ‌و‌ حساب‌شده از این هنر برای تحقق این واجب فوری دعوت می‌کنیم.

حامد علامتی به میزبانی استان یزد از بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی اشاره کرد و گفت: امسال نه تنها جشنواره قصه‌گویی را بلکه اکثر رویدادهایمان را به سمت استان‌ها سوق داده‌ایم که آن‌ها متولی شوند و خودشان اجرا کنند و ما هم حمایت‌شان کنیم. استان یزد در این‌باره، خلاقانه و مسئولانه وارد کار شده است و در این راستا، هم از دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره در یزد و هم در سایر استان‌ها تشکر می‌کنیم.
 
مدیرعامل کانون در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره وضعیت تعامل کانون با مدارس برای بالا بردن کیفیت جشنواره قصه‌گویی گفت: ما قرار است طرح کانون‌مدرسه را اجرا کنیم که کارش همین است. سوال دقیقی پرسیده‌اند. به دنبال این هستیم که فعالیت‌های کانون را به مدرسه نزدیک کنیم؛ البته نه اینکه در فرایند آموزشی آن‌ها دخالت کنیم. کانون یک فرایند تربیتی در محیط غیررسمی است؛ ولی مدرسه رسمی است که تلاقی این‌ها می‌تواند به ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی کمک کند. برای مثال، داریم مضمون‌های درسی را بررسی می‌کنیم که بتوانیم در قالب کانون‌مدرسه به بچه‌ها آموزش‌های بدهیم یا قصه‌گویان ما در مدارس حاضر شوند و ما دانش‌آموزان را متناسب با سرفصل‌های تفاهم‌نامه‌ای که اخیرا امضا کرده‌ایم آموزش خواهیم داد.

۱۲۲ قصه‌گو از سراسر جهان در مرحله نهایی با هم رقابت خواهند کرد
محمود مروّج، رئیس بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در ابتدای صحبت خود به ذکر سه نکته درباره چیستی و چرایی این جشنواره پرداخت و گفت: اول اینکه قصه، سرمایه عظیمی است که تمام جهان آن را دارد و ایران عزیزمان هم از آن بهره‌مند است. دوم اینکه در ایران قصه‌گویان خیلی خوبی داریم و سوم اینکه ما مخاطبان خوب قصه‌گویی هم داریم؛ هم کودکان و نوجوانان و هم بزرگسالان. این سه نکته کلیدی ایجاب می‌کند که همه به مسئله قصه‌گویی توجه کنیم.

وی ادامه داد: جشنواره، یکی از راه‌های توجه به قصه‌گویی و ترویج آن است. همچنین، بر هنری بودن قصه‌گویی تأکیدهای بسیاری وجود دارد. خیلی از پیام‌های آموزشی، تربیتی و فرهنگی را می‌توان از طریق قصه‌گویی به مخاطب رساند و چون آموزش و پیام‌رسانی غیرمستقیم است به طور طبیعی می‌تواند اثرگذار باشد. وقتی مخاطبان بین‌المللی با قصه‌گویان ایرانی مواجه می‌شوند از کیفیت خوب و جذابیت اجرای آن‌ها تعجب می‌کنند. هویت ملی ما از طریق قصه‌گویی می‌تواند منتقل شود و مصداق پیدا کند. خودشناسی در قصه‌گویی به وجود می‌آید و با آن می‌توان مواجهه با رویدادها و تجربه‌های زندگی را تمرین کرد. در دنیایی که رسانه‌هایش زیاد است، قصه و قصه‌گویی، مهم‌ترین رسانه است و ظرفیت آن هم وجود دارد. جشنواره قصه‌گویی یکی از اجتماعی‌ترین و فرهنگی‌ترین رویدادهای کشور ماست.
 
رئیس بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی درباره روند این جشنواره توضیح داد: جشنواره قصه‌گویی صرفا از ۲۵ تا ۲۹ دی‌ماه برگزار نمی‌شود؛ بلکه از تابستان امسال شروع شده است. برگزیده‌ها در جشنواره‌های استانی شرکت کرده‌اند و هر استان برنامه‌هایی در این زمینه داشته است و بعد، جشنواره به صورت منطقه‌ای ادامه پیدا کرد و اکنون در آستانه بخش ملی و بین‌المللی آن هستیم. استان‌ها، ظرفیت‌های خیلی خوبی در بخش قصه و قصه‌گویی دارند. امسال میزبانی به استان یزد محول و هماهنگی‌های خیلی خوبی هم با مسئولان این استان انجام شده است.
 
محمود مروّج بخش‌های مختلف جشنواره قصه‌گویی و تعداد شرکت‌کننده‌های هر بخش را به شرح زیر اعلام کرد:
در بخش ملی، ۵۴۱۳ قصه‌گو شرکت کرده‌اند که ۲۳۳ نفر به مرحله منطقه‌ای و ۴۰ نفر نیز به مرحله نهایی راه یافته‌اند. در بخش بین‌المللی، ۴۳۷ اثر دریافت شد که نهایتا ۵۶ اثر به مرحله پایانی راه پیدا کرده‌اند و کشورهای هند، مالزی، کلمبیا، ترکیه و لبنان نیز در فهرست کشورهایی هستند که در مرحله نهایی حضور خواهند داشت. در بخش آیینی و سنتی، ۳۳۵ نفر شرکت کردند که ۳۱ قصه‌گو در مرحله نهایی به رقابت با هم خواهند پرداخت. در بخش قصه‌گویی به زبان اشاره، ۸۷ قصه‌گو اثر فرستاده‌اند که پس از بررسی‌ها، ۶ قصه‌گو در بخش غیررقابتی حضور خواهند داشت. در بخش صوتی نیز ۱۴۵۴ قصه در مرحله اول دریافت شد که شاهد حضور ۶۴ قصه در مرحله نهایی خواهیم بود. بخش علمی قصه‌گویی جشنواره، شامل جستارنویسی با ۶۹ اثر دریافت‌شده و ۱۰ اثر راه‌یافته به مرحله نهایی، مقاله علمی و پژوهشی با ۳۲ اثر دریافت‌شده و ۱۱ اثر پایانی و رساله و پایان‌نامه با ۱۲ اثر دریافت‌شده و ۸ اثر راه‌یافته به مرحله نهایی، کار خود را ادامه خواهد داد. در بخش کتاب نیز ۶ کتاب دریافت کرده‌ایم که در مرحله پایانی ۵ کتاب معرفی خواهد شد. به طور کل، در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی امسال، ۱۲۳۷۷ نفر شرکت کرده‌اند که درنهایت، ۱۲۲ قصه‌گو با ۲۹۲۷ قصه در مرحله نهایی با هم رقابت خواهند کرد.

بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی «قصه‌‌گوییِ» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از ۲۵ تا ۲۹ دی‌ماه ۱۴۰۱ در شهر یزد برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها