دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳
جشنواره شعر فجر باید پایگاه استانی هم داشته باشد

محمدحسین ملکیان از منتخبین هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر با بیان اینکه رسالت جشنواره فجر کشف استعدادها است تاکید دارد، این جشنواره باید در هر استان پایگاه داشته باشد.

محمدحسین ملکیان، منتخب هشتمین دوره جشنواره شعر فجر در حاشیه جشنواره شعر مدافعان امنیت «راه سلیمانی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در لرستان درباره رسالت جشنواره فجر گفت: بزرگترین رسالت جشنواره فجر کشف استعدادهاست.

ملکیان با بیان اینکه موفقیت شاعران در جشنواره شعر فجر، حاصل سال‌ها زحمت است، افزود: باید استعداد افراد مستعد در حوزه شعر از سراسر کشور  کشف شود؛ اما در این زمینه متاسفانه هرچه از پایتخت دور می‌شویم، افراد شانس کمتری برای دیده شدن دارند. 

نویسنده کتاب «نت‌های گریه‌دار» با اشاره به اینکه در شهرستان‌ها شاعران خوبی وجود دارند که تریبون ندارند و به ندرت دیده می‌شوند، بیان کرد: جشنواره فجر باید در هر استان پایگاه داشته باشد و دست‌اندرکاران این جشنواره، فقط برنامه‌های افتتاحیه و یا اختتامیه را به‌عنوان همایش در یک استان برگزار نکنند. تعیین پایگاه جشنواره فجر در استان‌ها برای کشف استعدادها و رصد شاعران هر استان یک ضرورت برای ادبیات کشور است.

منتخب هشتمین دوره جشنواره شعر فجر با بیان اینکه حمایت از هنرمندان باید تقویت شود، گفت: حضرت آقا، دیدی بسیار باز نسبت به شعر دارند؛ ایشان ادبیات، شعر و به‌طور کلی هنر را ابزار بسیار قدرتمندی برای روشنگری می‌دانند.

ملکیان مشکلات امروزه جامعه را ناشی از مسائل فرهنگی عنوان کرد و بیان کرد: فکر می‌کنیم مشکلاتمان در مسائل اقتصادی ریشه دارد در‌حالی‌که کم توجهی به فرهنگ موجب بروز مسائل مختلف در جامعه شده است. بزرگترین هنر ایرانیان، مهم‌ترین و کهن‌ترین آن شعر و ادبیات است که باید بیشتر به آن بها داده شود، البته بها داده می‌شود اما نه آنچنان که باید...

وی درباره راه‌های جذب مخاطب برای شعر گفت: در دیدار  با رئیس‌جمهور و در حاشیه آن با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد ایجاد شبکه تلویزیونی برای شعر را مطرح کردم. شعر باید بین مردم نفوذ کند. ارتباط بین مردم و شعر قطع شده است، چون رسانه درباره آن مانور نمی‌دهد.

ملکیان با بیان اینکه اگر برنامه‌های تلویزیونی قوی‌تری در حوزه شعر داشته باشیم و از نخبه‌ها در این زمینه بیشتر استفاده کنیم می‌توانیم در جذب مخاطبان موثر واقع شویم، افزود: بسیاری از دوستان شاعر، ممیزی می‌شوند و جدا گذاشته می‌شوند؛ معتقدم این‌گونه نباید باشد، با توجه به اینکه مقام معظم رهبری دید بازی نسبت به شعر دارند اگر نظرات ایشان درباره شعر، مدون ارائه شوند متوجه خواهیم شد که چه کارهایی می‌باید انجام شود.

نویسنده «جمع مکسر» گفت طبق آماری که از 10 سال پیش برای تهران ارائه شده و نشان از حدود 150 هزار نفر که ادعای شاعری دارند می‌دهد؛ به معنای ظرفیت بسیار عظیم که باید از آن بهره برد و مهم‌ترین چیزی که در کمترین زمان و بالاترین کیفیت این نقص را پوشش می‌دهد، رسانه است که باید به بهترین شکل از آن بهره برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها