چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۹
شاعران تفلیس در «پارسی‌گویان»

در«پارسی‌گویان» این هفته با حضور محمدجعفر محمدزاده، استاد دانشگاه و پژوهشگر زبان فارسی، بخش دیگری از ارزش‌های فرهنگی کتاب «نزهه‌المجالس» کار بزرگ خلیل شروانی مولف آن و محمدامین ریاحی پردازنده تصحیح کننده آن را خواهیم شنید و همچنین با دانسته‌های دیگری از قلمرو زبان فارسی در قفقاز آشنا می‌شویم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمدجعفر محمدزاده، پژوهشگر زبان فارسی بیان كرد: شهر تفلیس مرکز گرجستان است. در روزگارانی دراز در قلمرو ایران بوده و شاعران و سخنوران فراوانی در این شهر می‌زیسته‌‌اند. بنای شهر تفلیس به سده پنجم میلادی می‌رسد.

وی افزود: این شهر در مسیر شرق و غرب و در جنوب شرق اروپا و نقطه اتصال آسیا با اروپا و از مهمترین مسیرهای انتقال انرژی است، به همین خاطر از دیرباز مورد طمع تزارهای روس بود و در معاهدات گلستان و ترکمانچای از ایران جدا شد. از روزگاران پیشین در گرجستان و تفلیس علاوه بر زبان قومی، فارسی به عنوان زبان شعر و ادب و فرهنگ رواج داشته است.

محمدزاده همچنین گفت: بدر تفلیسی، سیف تفلیسی، حُبَیش تفلیسی، قاضی تفلیسی و لطیف تفلیسی از جمله شاعران آنجا هستند که رباعی‌هایی از آنها را در برنامه خواهیم شنید.

تینا میرکریمی، گزارشگر برنامه با فارسی‌آموزان کشور عراق و زهرا سلیمی، شاعر گفت‌‌و‌‌گو می‌کند. همچنین به روال هر هفته فرزانه شكراللهی، كارشناس ادبیات نیز بخش‌هایی از شاهنامه را می‌خواند.

«پارسی‌گویان» به تهیه‌كنندگی سیده‌زهرا صالحی و با حضور محمدجعفر محمدزاده، پنجشنبه پانزدهم دی، ساعت ۱۶ از رادیو ایران پخش می‌شود.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها