سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹
پایبندی به آرمان‌‌های انقلاب اسلامی از نشانه‌های خادمان ملت است/قدرت؛ نتیجه توجه به علم و پژوهش

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم رونمایی از دستاوردهای کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس گفت: توجه داشته باشیم در تولید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت، علم و پژوهش، نقش اساسی دارد و دشمن امروزه همه این بخش‌ها را هدف قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم رونمایی از دستاوردهای کتابخانه مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه (29 آذرماه) با حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، غلامرضا قاسمیان، رئیس کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، سعید رضایی شریف‌آبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و پژوهشگران در تالار شهید مدرس موزه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
 
در این مراسم از 30 عنوان کتاب جدید انتشارات کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، تور مجازی موزه مجلس به زبان‌های عربی و انگلیسی و چندین پایگاه‌های اطلاعاتی تحت وب کتابخانه مجلس رونمایی شد. در این مراسم پایگاه نشریات دوره قاجار با بارگزاری 2547 شماره روزنامه و مجله، پایگاه صدای ماندگار پارلمان با بیش از  4‌هزار فایل صوتی، پایگاه اسناد پارلمانی قبل از انقلاب (مجلس ملی، سنا و موسسان) با بارگزاری بیش از  2 میلیون برگ سند، پایگاه اسناد پارلمانی بعد از انقلاب‌‌(مجلس شورای اسلامی) با بارگزاری بیش از یک و نیم میلیون برگ سند و امکان سرویس‌دهی به مخاطبان، پایگاه جامع نسخ خطی با بارگزاری 60065 عنوان نسخه خطی، پایگاه جامع نسخ چاپ سنگی و سربی با بارگذاری 9736 عنوان نسخه سنگی و سربی معرفی شدند.
 
قالیباف با اشاره به هفته پژوهش و نقش مهم این بخش در تصممیات اجرایی کشور گفت: امروز این فرصت حاصل شد که از زحمات مدیران خودم در کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی تشکر کنم. امیدوارم بتوانم در یک فرصت مناسب از تمام بخش‌های کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی بازدید کنم.
 
وی با بیان اینکه مباحث مربوط به علم و پژوهش از موضوعات بسیار مهم و اساسی برای هر جامعه، کشور و حتی هر‌مجموعه به حساب می‌آید، گفت: پژوهش، نقش مهمی در حوزه فعالیت‌های مجلس شورای اسلامی دارد و کتابخانه  موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی فقط محل ذخیره کتاب نیست؛ بلکه محلی برای بازیابی اطلاعات و توجه به تجربه و دانش گذشتگان است.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بررسی جریان پیشرفت و دانش جوامع مختلف نشان می‌دهد، تکیه بر علم و پژوهش در پیشبرد اهداف یک جامعه و حرکت به سوی رشد و توسعه، نقش کلیدی دارد. زیرا پژوهش زیرمجموعه‌ای از علم یک جامعه است که در اقتدار یک کشور رکن مهمی محسوب می‌شود. همه باید به این مقوله توجه اساسی داشته باشند.
 
قالیباف با بیان اینکه نیاز است با توجه به تحول و رقابتی که اکنون میان کشورهای مختلف در زمینه‌های گوناگون وجود دارد، ایران عزیز نیز متحول و نوآور شود؛ همچنین زمینه این تحول بدون توجه به پژوهش، دانایی و تکیه بر نهاد‌ علم ممکن نیست.

 وی با بیان اینکه برای رسیدن به الگوی صحیح حکمرانی باید به اندیشه‌ و آرمان‌های امام راحل(ره) که تعریفی نو و جامع را از اسلام سیاسی ارائه کردند، توجه کرد، گفت: قطعا بدون توجه به زمینه‌های علم و پژوهش گام برداشتن در مسیر آرمان‌های انقلاب میسر نمی‌شود.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حل مسائل روز با اتکا بر دانش و پژوهش امکان‌پذیر است و باید در همه عرصه‌ها به تحقیق و پژوهش به‌عنوان یک زیرساخت توجه کنیم، اظهار کرد: البته گاهی ممکن است مسائل را حل کنیم اما با توجه به‌اینکه به‌هنگام نیست ارزشش کم می‌شود. امروزه کسانی به مردم خدمت می‌کنند که به آرمان‌های انقلاب اسلامی پایبند هستند و به آن عینیت می‌بخشند و با تکیه بر تلاش‌های علمی، موثر و معتبر در مسیر خدمت گام برمی‌دارند.
 
قالیباف گفت: بهتر است توجه کنیم در تولید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت، علم و پژوهش، نقش اساسی دارد و دشمن امروزه همه این بخش‌ها را هدف قرار داده است. متاسفانه سیستم آموزش و پرورش کشور که محل تولید علم و انسان‌سازی و مکانی برای آموزش و پرورش است، نتوانسته آن‌طور که باید و شاید  کارنامه موفقی در حوزه تربیت و آموزش ارائه کند و این سیستم به‌ویژه در بخش  پژوهش و تربیت، کارنامه قابل قبولی ندارد. سیستم آموزشی کشور با وجود اینکه از نظر دسترسی به محتوا و منابع علمی مختلف موفق عمل کرده اما از نظر تربیت و آموزش در سطح ملی و بین‌المللی از مهارت لازم برخوردار نیست.

وی ادامه داد: با بیان اینکه آنقدر که در دنیا به دوره دبستان، مقاطع متوسطه اول و دوم به موضوعات تربیتی، آموزشی با تکیه بر حوزه پژوهش و تحقیقات توجه می شود، در کشور ما توجه نمی شود، عنوان کرد: در‌حالی که ایران عزیز از جهت محتوا در این حوزه، پیشینه فرهنگی و دینی و منابع علمی دارد، متاسفانه کارنامه قابل قبولی نداریم. شاید فرزندان این سرزمین در حل مسائل فردی در حوزه‌های شخصی، مسئولیت‌پذیری در آینده و حل مسائل جامعه در سطح ملی و بین‌المللی که نیازمند مهارت حل مسئله است، از توانایی‌های لازم برخوردار نیستند. این ضعف باید در نشست‌هایی که در حوزه علم دور هم جمع می‌شویم برطرف شود؛  باید بدانیم حل مشکل ما در گرو چنین حرکت‌هایی است.

 رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید با تکیه به پژوهش به حل مشکلات موجود بپردازیم، گفت: باید همه مسئولان، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و متولیان محیط‌های علمی در بخش‌‌های هنر فرهنگ و به‌ویژه کتاب و کتابخوانی به مقوله علم و پژوهش و ترویج کتابخوانی توجه کنند. امروزه همه مسئولان و متولیان علمی و فرهنگی باید تلاش کنند کتاب خوب خواندن و ترویج مطالعه، همزمان در نظر گرفته شود. امروزه برای حل برخی از مشکلات و پیشرفت در آینده باید به مطالعه اهمیت دهیم.  
 
وی افزد: باید بپذیریم نقشی که تصویر در دهن جوان آینده می‌سازد، مفاهیم نمی‌سازند و چه بهتر که یک تصویر مثبت در قالب یک داستان یا روایت منعکس شود  و از طریق آن مفهوم انتقال پیدا کند. این مفهوم می‌تواند با یک آینده‌نگری و تکیه بر فناوری ارائه شود تا در مصاف دشمن که امروزه وارد یک جنگ ترکیبی و  اقتصادی و فرهنگی با کشور شده و از طریق تایثر بر ذهن جوانان هدف شومش را دنبال می‌کند؛ موثرتر عمل کنیم.
 
قالیباف با یبان اینکه در دنیا به سطح دبستان و متوسطه توجه ویژه‌ای می‌شود، اظهار کرد: دشمنان امروز با ابزار و فناوری‌های جدید و پیشرفته اذهان را تحت تاثیر قرار می‌دهند و اگر در گذشته فقط یک قشر را هدف قرار می دادند ؛امروز تلاش می‌کنند جامعه و شبکه اجتماعی را تحت تاثیر قرار دهند. باید تلاش کنیم با برنامه‌ریزی و پژوهش دقیق در این جنگ پیروز شویم.
 
وی افزود: امام خمینی‌(ره) با مبارزه خود به انقلاب اسلامی و امت اسلامی عزت بخشیدند. مطمئن باشید در دنیای رقابت امروز با کشورهای دیگر  و برای حفظ استقلال و عزت کشورمان نیاز به توجه جدی به دانش و پژوهش به‌عنوان زیر‌مجموعه‌ای مهم از مباحث علمی در کشور داریم تا بتوانیم مهارت‌های مورد نیاز جامعه را در همه ابعاد به درستی دنبال کنیم.

دیجیتال‌سازی همه اسناد مجلس تا پایان سال 1402
رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس با بیان اینکه یکی از اصول مردمی‌سازی، دیجیتال‌سازی است، عنوان کرد: مجموعه کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، تا پایان سال ۱۴۰۲ همه اسناد مجلس را دیجیتال خواهد کرد.

حجت‌الاسلام قاسمیان در این مراسم با بیان اینکه دستاوردهای کتابخانه مجلس، مربوط به فعالیت دو سال و نیم اخیر است؛ به ارائه گزارشی از عملکرد این مجموعه و فعالیت خود در بخش دیجیتال‌سازی منابع پرداخت و گفت: رئیس مجلس شورای اسلامی چهار شعار مردمی‌سازی، کارآمدسازی، هوشمندسازی و شفاف‌سازی را به‌عنوان رویکرد این دوره اعلام کرد و تلاش کردیم، معاونت‌های کتابخانه مجلس برای رسیدن به  این دستاورد هماهنگ کنیم.
 
رئیس کتابخانه مجلس افزود: در این دوره، اصل را بر شفاف‌سازی، مردمی‌سازی و اشاعه اسناد گذاشتیم تا همه چیز در دسترس باشد؛ مگر اسناد خاصی که نمی‌تواند اشاعه بیرونی داشته باشد. از سوی دیگر با بودجه موجود توانستیم تحول نیز ایجاد کنیم. اگر کسی بگوید به من پول بدهید یا اختیاراتم را افزایش دهید که کار کنم، یعنی این فرد توانایی لازم برای ایفا مسئولیت را ندارد چراکه برای کار کردن این موارد نیاز نیست.
 
قاسمیان با بیان اینکه بزر‌گترین ادعای امروز ما این است که می‌دانیم در کتابخانه چه داریم، اظهار کرد: در این دوره اسنادی که در ساختمان میدان حُر در شرایط غیراستاندارد نگهداری می‌شد را به کتابخانه مجلس منتقل و طبقه‌بندی کردیم؛ علاوه‌براین نهضت دیجیتال‌سازی را شروع کردیم  تا علاقه‌مندان به‌ویژه پژوهشگران، حتی از سیستان و بلوچستان بتوانند به نسخ خطی و اسناد دسترسی داشته باشند.
 
رئیس کتابخانه مجلس در ادامه با بیان اینکه یکی از اصول مردمی‌سازی، دیجیتال‌سازی است، عنوان کرد: تا پایان سال 1402 همه اسناد کتابخانه، دیجیتال خواهند شد و در دسترس عموم قرار می‌گیرد؛ البته نمایندگان مجلس نیز همزمان امکان دسترسی به اسناد را از طریق یک نرم‌افزار دارند.
 
قاسمیان از تبدیل نوار‌‌های کاست به نسخه دیجیتال گفت و افزود: اسناد دیداری و شنیداری این مجموعه رها شده  بود؛ بنابراین تلاش می‌کنیم تا پایان سال جاری عکس‌ها، فیلم‌ها و منابع دیداری و شنیداری مجموعه را دیجیتال کنیم.
وی ادامه داد: پیش از حضور من در کتابخانه مجلس شورای اسلامی، تقریبا 50 تا 60 کتاب، در سال مرمت می‌شد و در این دوره با یک اقدام جهادی میزان مرمت را به 400 کتاب در سال رساندیم؛ در مجموع 1000 نسخه خطی را مرمت کردیم.
 
رئیس کتابخانه و موزه مجلس در ادامه با اشاره به ارسال اسناد 6 دوره مجلس شورای اسلامی بدون رونوشت و دیجیتال‌سازی به کتابخانه ملی، گفت: در این حوزه هرچه با کتابخانه و اسناد ملی رایزنی برای دریافت اسناد و یا حداقل تصاویر رایزنی کردیم، به نتیجه نرسید؛ بنابراین در نهایت درباره بازگرداندن تصاویر موافقت شد. از این رو تا پایان سال جاری، اسناد این 6 دوره مجلس را نیز به کتابخانه مجلس باز می‌گردانیم.
 
قاسمیان با بیان اینکه در این دوره مراقبت و امنیت از موزه را افزایش داده‌ایم، اظهار کرد: تامین امنیت در نگهداری نشریات و اسناد، بسیار مهم است؛ پیش‌تر این سطح از امنیت در مجموعه نبود.
 
افزودن 25 هزار جلد کتاب به مجموعه کتابخانه مجلس
قاسمیان با اشاره به اضافه شدن 25 هزار جلد به مجموعه کتاب‌های کتابخانه مجلس، گفت: در حال حاضر سطح 4 واسپاری را داریم و اگر به تراز 2 برسیم می‌توانیم نسخه‌‌های بیشتری از کتاب‌ها را داشته  باشیم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در حوزه کاغذ به مجموعه کمک‌های قابل توجهی کرد.

رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه توانستیم با استفاده از سامانه او سی آر(OCR) فهرست‌نویسی اسناد، محتوا ایجاد کنیم، اظهار کرد: نهضت فهرست‌نویسی را ایجاد کردیم تا همه اسناد فهرست‌نویسی شوند. برای تحقق آن از برنامه اُ سی آر(OCR) تبدیل تصویر به متن استفاده کردیم. استفاده عکس اسناد، بدون متادیتا، برای اندیشمند مشکل است.
 
150 هزار منبع دیداری وشنیداری در کتابخانه مجلس
حجت‌الاسلام عبدالحسین مسلمی، معاون اشاعه اطلاعات کتابخانه مجلس در این مراسم با اشاره به اینکه وظیفه معاونت اشاعه اطلاعات کتابخانه مجلس، حفظ و نگهداری از منابع و عمل به تکالیف حوزه آرشیوی است، اظهار کرد: کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی همه منابع مورد نیاز نمایندگان مجلس، دولت و پژوهشگران را پوشش می‌دهد.
 
معاون اشاعه اطلاعات کتابخانه مجلس با اشاره به اجرای طرح «صدای ماندگار» در مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی گفت: مشروح مذاکرات دوره‌های 22 و 23 مجلس شورای اسلامی به ترتیب نطق، مرتب‌شده و اکنون در مرحله بارگذاری بر روی وب سایت کتابخانه مجلس است. امیدواریم تا پایان سال، همه مشروح مذاکرات این دو دوره نیز بر روی وب سایت کتابخانه مجلس قرار بگیرد.
 
مسلمی با یبان اینکه 150 هزار قطعه دیداری وشنیداری در کتابخانه  موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی وجود دارد، عنوان کرد: کمتر از 5 درصد منابع دیداری و شنیداری کتابخانه مجلس هنوز دیجیتال نشده است که تا پایان سال دیجیتال‌سازی می‌شوند.
 
معاون اشاعه اطلاعات کتابخانه مجلس با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با معاونت قوانین مجلس اظهار کرد: سال گذشته بر‌اساس این تفاهم‌نامه 2 میلیون برگ سند به مخزن کتابخانه مجلس افزوده شد؛ همچنین کتابخانه مجلس شورای اسلامی در یک حرکت منسجم به طبقه‌بندی موضوعی اسناد اقدام کرده است.
 
مسلمی درباره اسناد قبل و بعد از انقلاب گفت: 2‌میلیون برگ سند از اسناد قبل از انقلاب اسلامی اکنون بارگذاری شدند و دربخش اسناد بعد از انقلاب نیز روش OSR استفاده کردیم؛ یعنی تبدیل فایل تصاویر اسناد به فایل متنی قابل جست‌و‌جو که این خدمت نیز با همکاری یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گرفت.
 
وی با بیان اینکه مخزنی از اسناد مربوط به کمیسیون اصل 90 در ساختمان میدان حُر وجود داشت، عنوان کرد: 2 میلیون برگ سند از اسناد مربوط به کمیسیون اصل 90  مجلس شورای اسلامی را از میدان حُر وارد مخزن کتابخانه مجلس کردیم. این اسناد از محل نامناسب وارد مخزن کتابخانه مجلس شدند، اما هنوز وارد بخش دیجیتال‌‌سازی نشدند. در بخش نشریات نیز فایل دیجیتال نشریات دوره قاجار و پهلوی را تهیه کردیم و بعد از آن قرار است به سراغ دیجیال‌سازی نشریات بعد از انقلاب برویم.

به گزارش ایبنا؛ در جریان این مراسم، از 30 عنوان تازه‌های نشر کتابخانه مجلس و آثار دیگری ازجمله از یک‌هزارمین کتاب خطی مرمت‌شده کتابخانه مجلس شورای اسلامی، پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز و 4 میلیون و یکمین سند اسکن شده موجود در مجموعه رونمایی شد.

در پایان محمد‌باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی از اسناد، کتاب‌ها و نسخ خطی موجود در کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی بازدید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها