یکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
فراز و فرودهای تاریخی و جغرافیایی در قصیده «پیر تعلیم»

کتاب «پیر تعلیم» (300 قصیده از 200 شاعر در استقبال از قصیده مرآت‌الصفای خاقانی) به تحقیق و تصحیح سید رضا باقریان موحد به مناسبت برگزاری همایش بین المللی مخطوطات مشرق زمین، از سوی انتشارات مجمع ذخائر اسلامی قم منتشر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «پیر تعلیم»، شامل 300 قصیده از 200 شاعر فارسی زبان از کشورهای ایران، افغانستان، هندوستان، تاجیکستان، اُزبکستان، آذربایجان و ترکیه  است که همگی در استقبال از این قصیده خاقانی سروده شده‌اند. این قصیده در عمر نهصد ساله خود، فراز و فرودهای تاریخی و جغرافیایی و ادبی و فرهنگی بسیاری را تجربه کرده است که انعکاس آن‌ها را به خوبی می‌توان در این اشعار مشاهده کرد.

باقریان موحد، محصولِ تحقیق و جستجوی ده‌ساله خود در پنج‌هزار دیوان چاپ شده و چاپ نشده (نسخه خطی) شعر فارسی را در قالب این اثر ارائه کرده است.

اهمیت قصیده شینیه خاقانی
قصیده مِرآت‌الصّفا مشهور به قصیده شینیه از مهم‏ترین قصاید حکیم خاقانی شروانی است که از دیرباز تاکنون مورد توجه و استقبال شاعران بسیاری واقع شده است. این قصیده، حاوی نکات اخلاقی و عرفانی بسیاری است که جنبه تعلیمی و آموزشی به آن بخشیده است.

بزرگان شعر و ادب فارسی در اهمیت این قصیده نوشته‌اند: قصیده است در حکمت و سیر نَفْس و این قصیده را مِرآت‌الصّفا خوانند. قصیده به طور رمزی به بیان لطیف شاعرانه، مراتب تکامل نَفْس انسان را شرح می‌‏کند. (دکتر عبدالحسین زرّین‌کوب)

 در دوران هزار ساله شعر فارسی، تقلید و اقتباس و نظیره‌گویی بسیار است، اما کم و خیلی به ندرت اتفاق می‌‏افتد که یک غزل یا یک قصیده نظر بیشتر شاعران را در همه دوره‏ها به خود جلب نموده و همه شاعران را به اقتفا و استقبال وادار کرده باشد و یکی از این موارد بسیار نادر و قابل بحث همین قصیده‏ای است که درباره‏‌اش به گفت‌وگو می‌‏پردازیم. (اسیّد ضیاء‌الدین سجادی)

 خاقانی را در میان چامه‌های درویشانه، چامه‌ای است گرانسنگ و درازآهنگ به نام مِرآت‌الصّفا که در آن دادِ زباناوری داده است و در گونه‌ای از شعر که خود آن را تحقیق می‌خوانده است، بنیادی استوار نهاده است. (میرجلال الدین کزازی)

این قصیده حکمی- عرفانی بر مبنای اندیشه‏‌های عارفانه و صوفیانه او است که درون‏مایه آن، دوری از هوای نفس و توجه به شریعت و دینداری است. (حسن ذوالفقاری)

این قصیده را باید مهم‌ترین قصیده خاقانی دانست که حاوی اندیشه‌های عرفانی اوست. از این قصیده در طی قرون متمادی شاعران فراوانی استقبال کرده‌اند و شاید پراستقبال‌ترین قصیده در زبان فارسی باشد. (دکتر محمدرضا ترکی)

موضوع اصلی اغلب این قصاید، مدح و منقبت رسول خدا و اهل بیت گرامی ایشان است. شاعران پس از ذکر مطالب عرفانی و تعلیمی، گریزی عاشقانه به مدح و منقبت معصومین به خصوص حضرت علی (ع) می‌‏زنند و مراتب عشق و ارادت خود را به این خاندان مطهر ابراز می‌‏دارند و ادای دینی به ساحت مقدّس رسول خدا می‌‏نمایند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها