چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۷
سوال شروع‌کننده تحقیق است

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این نشست گفت: چه زمانی می‌خواهیم یک تحقیق را شروع کنیم؟ وقتی سوالی در ذهن ما ایجاد شد سمت تحقیق می‌رویم؛ سوال زمانی پیش می‌آید که فکر کنیم؛ بنابراین سوال شروع‌کننده تحقیق است؛ البته در مسیر رسیدن به این پاسخ، کنجکاوی هم وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، برگزاری آیین «چهاردهمین ویژه‌برنامه هفته پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» با حضور حامد علامتی، مدیرعامل کانون، محمود مروج، معاون فرهنگی کانون، نسرین سجادیان، مدیرکل آموزش و پژوهش کانون و جمعی از اعضا، مربیان و پژوهشگران کودک و نوجوان در روز چهارشنبه (بیست‌وسوم آذرماه) در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
 
در این مراسم، برگزیدگان در بخش‌های مقاله، پایان‌نامه و رساله، گزارش اقدام‌پژوهی، تحلیل آثار اقدام‌پژوهی، پژوهش اعضا و جستارنویسی معرفی شدند. تعداد آثار ارسال شده به دبیرخانه هفته پژوهش کانون در بخش مقاله ۶۰ عنوان، پایان‌نامه و رساله ۲۸ عنوان، گزارش اقدام‌پژوهی ۱۰۵ عنوان، تحلیل آثار اقدام‌پژوهی ۴ عنوان، پژوهش اعضا ۱۱۲ عنوان و جستارنویسی ۲۶ عنوان اعلام شد.
 
از مجموع آثار ارسال شده، دو اثر برگزیده و یک اثر شایسته تقدیر در بخش «مقاله»، سه اثر برگزیده در بخش «پایان‌نامه و رساله»، سه اثر برگزیده در بخش «گزارش اقدام‌پژوهی»، یک اثر برگزیده در بخش «تحلیل آثار اقدام‌پژوهی»، شش اثر برگزیده و هشت اثر شایسته تقدیر در بخش «پژوهش اعضا» و سه اثر برگزیده در بخش «جستارنویسی» معرفی شدند.
 
هیچ کاری به ارزش و اهمیت تحقیق و پژوهش نیست
حامد علامتی در ابتدا این نشست گفت: این برنامه نباید تنها مختص هفته پژوهش باشد بلکه نیاز به استمرار دارد. باید فرزندان خود را با پشتوانه پژوهش بزرگ کنیم. دو نوع پژوهش وجود دارد؛ اول پژوهش برای کودک و نوجوان که کار ما و مسئولان است و دوم کاری که خود بچه‌ها انجام می‌دهند و نمونه‌اش کارهای این کودکان و نوجوانان است.
 
وی ادامه داد: حضرت علی(ع) در حدیثی که در کتاب‌های پایه نهم هم آمده است فرمودند «هیچ کاری به ارزش و اهمیت تحقیق و پژوهش نیست»؛ این حدیث در فضای خداشناسی مطرح شده است؛ اما در فضای عمومی هم می‌توانیم برای اهمیت تحقیق و پژوهش به کار ببریم.
 
مدیرعامل کانون در ادامه با مطرح کردن چند سوال این‌گونه گفت: چه زمانی می‌خواهیم یک تحقیق را شروع کنیم؟ وقتی سوالی در ذهن ما ایجاد شد سمت تحقیق می‌رویم؛ یعنی اولین موردی که به ذهن ما می‌رسد و منجر به تحقیق می‌شود سوال است. سوال زمانی پیش می‌آید که فکر کنیم. بنابراین سوال شروع‌کننده تحقیق است که البته در مسیر رسیدن به این پاسخ، کنجکاوی هم وجود دارد.
 
وی افزود: از اتفاقات اطراف‌مان نباید به راحتی عبور کنیم؛ اینها باعث می‌شود فکر کنیم. نباید به سادگی از کنار پدیده‌ها عبور کنیم. این چراها باعث می‌شود ذهن، کار کند و به سمت تحقیق و پژوهش برود. وقتی با دقت به مسائل نگاه کنیم پرسشگری ایجاد می‌شود و امروز هدف کانون پرورش فکری فراهم‌سازی این مسیر برای کودکان و نوجوانان است.
 
علامتی در پایان به نوجوانان حاضر در برنامه پیشنهاد و اظهار کرد: پیشنهاد دارم برای اینکه سوال ایجاد شود دفتری داشته باشید تا هروقت در ذهن‌تان سوالی پیش آمد، بنویسید. سپس درباره سوال، مطالعه و از اهل فن پرسش کنید. این تحقیق و پژوهش نوجوانانه می‌شود و با بزرگ‌تر شدن شما این پژوهش تخصصی‌تر خواهد شد.

بدون پژوهش نمی‌شود آینده روشنی برای سازمان درنظر گرفت
محمود مروج در این نشست عنوان کرد: پژوهش مهم است و هفته پژوهش فرصتی است تا تلنگری به خود بزنیم. پژوهش یک اثر تشریفاتی و درجه چندم نیست؛ بلکه امری بسیار ضروری است که هر سازمان زنده و پویایی به آن نیاز دارد. درواقع پژوهش مسیر را روشن می‌کند و چشم بینای هر سازمان و جریان پژوهشی است.
 
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان ادامه داد: هفته پژوهش فرصتی است تا یادآوری کنیم پژوهش برای هر سازمان زنده به‌ویژه سازمان فرهنگی ضروری و لازمه کار است. پژوهش الزاماتی دارد و بدون آن نمی‌شود آینده روشنی برای سازمان درنظر گرفت. در سازمان‌ها باید فرهنگ استفاده از پژوهش جا بیفتد.
 
وی افزود: باید به نتایج پژوهش پایبند باشیم و فرهنگ استفاده از نتایج پژوهش نهادینه شود. پژوهش ابزاری است که وضعیت مطلوب را نشان می‌دهد و شناخت وضعیت موجود به کمک آن اتفاق می‌افتد. آینده‌پژوهی برای هر سازمانی ضروری است و این امر با کمک پژوهش محقق می‌شود. در کانون هم پژوهش در بخش‌های مختلف وجود دارد.
 
محمود مروج در پایان اظهار کرد: از گذشته در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به پژوهش توجه شده است و خوشحالم که پژوهش در مراکز فرهنگی هنری کانون جا افتاده است. از طرفی موضوع مهم دیگر گفت‌وگوها و جلسات کارشناسی است که رنگ و بوی پژوهش دارد و باید این جلسات را جدی بگیریم.

سابقه‌ای بیش از نیم قرن کانون در حوزه فرهنگ و ادبیات کودک 
در ادامه نسرین سجادیان بیان کرد: کانون پرورش فکری در سابقه‌ای بیش از نیم قرن برای شکل‌دهی جریان‌های موثر در حوزه فرهنگ و ادبیات کودک پیشرو بوده است و برگزاری برنامه‌های پژوهشی و نتایج پژوهش‌های علمی بی‌تردید در تداوم و تعمیق این جریان بسیار اثربخش است؛ بنابراین موضوع محوری در برگزاری برنامه امسال، موضوع مسأله‌شناسی در حوزه کودک و نوجوان انتخاب شد.
 
وی ادامه داد: طبق راهبردهای معاونت محترم فرهنگی رویکرد ما در برگزاری برنامه با استفاده از ظرفیت‌های استانی و بهره‌مندی از دانش همکاران در استان‌های مختلف بود و یکی از مصادیق بارز آن برگزاری نشست‌های ترویجی است که از حدود یک سال پیش آغاز شد و هر دو هفته یکبار برگزار می‌شود و ان‌شاالله ادامه خواهد داشت.
 
مدیرکل آموزش و پژوهش کانون در پایان این نشست گفت:  بعد از انتشار فراخوان در تابستان، تا مهرماه بیش از ۳۴۰ اثر در قالب مقاله‌نویسی، رساله و پایان‌نامه، جستارنویسی، اقدام‌پژوهشی و پژوهش اعضا به دست ما رسید که از این تعداد ۱۱۵ اثر مربوط به فعالیت نوجوانان بود و در قالب پژوهش اعضا ارسال شد.
 
در پایان این جلسه یک چالش بین حضار با پرسش و پاسخ میان مربیان و نوجوانان حاضر در برنامه اتفاق افتاد.
 

اسامی برگزیدگان بخش‌های مختلف این ویژه‌برنامه در این قسمت (اینجا) قابل مشاهده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها