سه‌شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۱
داستان و فیلمنامه برای ساخت مستند ضروری است

«سوپریوسن» مستندساز هندی در کارگاه توسعه طرح ومتن مطرح کرد: فیلم‌نامه و طرح اولیه برای ساخت مستند ضروری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کارگاه توسعه طرح و متن مستند توسط سوپریوسن مستندساز هندی بعداز ظهر روز دوشنبه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در این نشست سوپریوسن عنوان کرد: سینمای هند فقط خلاصه در فیلم هندی نیست بلکه از دهه ۸۰ سینمای مستقل هند ایجاد شده است.

وی با اشاره به تغییر رویکرد خود در فیلمسازی گفت: چالشی که برای فیلم ساز وجود دارد چگونگی ارتباط برقرار کردن با جامعه است.

وی خاطر نشان کرد: برای ساخت فیلم شما احتیاج به همراهی مردم و همچنین احتیاج به پول دارید.

این مستندساز هندی ضمن بیان تفاوت های فیلم مستند و داستانی افزود: بخش فیلمنامه و ایده در سینمای مستند بسیار مهم است به اعتقاد من نمی‌توان یک فیلمنامه مشخص برای مستند در نظر گرفت و در مستند باید حقیقت دنبال شود؛ هرچند سینمای پیش رو پرزرق‌وبرق باشد.

وی ادامه داد: فیلم‌نامه و طرح اولیه برای ساخت مستند ضروری است و شما نیاز دارید که داستان‌تان را بگویید تا همراهی پیدا کنید، در کشور من هیچ حمایتی برای ساخت فیلم مستند وجود ندارد و پیدا کردن اسپانسر برای ساخت مستند بسیار سخت است.

این کارگردان با اشاره به اهمیت ایده تصریح کرد: مهم این است که ایده شما جهانی باشد و برای ساخت فیلم باید فکر کرد، زیرا فیلمی که می‌سازید تنها برای خانواده‌تان نیست بلکه مخاطبینش فراتر از فرهنگ شما هستند که شاید هیچ شناختی از فرهنگ شما نداشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه امروزه مردم و خبرنگاران می‌خواهند در چند خط داستان اصلی فیلم را بدانند گفت: سیناپس باید خیلی ساده اما محرکی برای جذب مخاطب باشد، باید ساده و مختصر بنویسید تا ارتباط برقرار کنید و در واقع در سیناپس پاسخ به این پرسش‌ها مهم است که فیلم در مورد چه کسی؟ کجا؟ چه زمانی؟ برای چه؟ چرا و چگونه ؟ است. شاید ساده و کودکانه به نظر برسد اما این روش من است.

این کارگردان هندی با اشاره به فیلمش در مورد اتفاقات مردسالارانه پاکستان اظهار داشت: خیلی مهم است که کاراکتر اصلی به گونه‌ای باشد که جذابیت و علاقه‌مندی در مخاطب ایجاد کند، اما مهم‌ترین بخش این است که داستان از طریق کاراکتر چگونه بیان شود.

وی گفت: برای یافتن کاراکتر اصلی زمان زیادی گذاشتم تا از میان ۲۰۰ بچه سه کودک را انتخاب کنم و بتوانم ایده را از طریق کاراکتر بیان کنم؛ زیرا مخاطب نخست با قهرمان فیلم شما ارتباط برقرار می کند.

وی با اشاره به اینکه ایده و طرح فیلمش انتزاعی است ولی احساسات و روابط انسانی واقعی تعریف‌شده؛ ادامه داد: رسالت مستند انتقال واقعیت است اما مهم این است که شما بتوانید از طریق قهرمان خود ایده خود را انتقال دهید.

وی خاطر نشان کرد: در واقع مستند یک سفر غیر قابل پیش‌بینی است که باید پایان و هدفتان را در آن مشخص کنید و به نقطه پایانی اشراف داشته باشید و چالش‌های اطراف قهرمان است که باعث ایجاد داستان می شود.

وی در پاسخ به تفاوت ساخت فیلم در فرهنگ های متفاوت، گفت: بیشتر موضوعات انسانی و جهانی هستند چون ما در جهان انسانی زندگی می‌کنیم و هر داستانی قابلیت جهانی شدن را دارد و به نظرم سینمای ایران یک سینمای جهانی است چون کاملاً فرهنگ ایرانی را نشان می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها