پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۵
دشمن در حوادث اخیر از تکنیک‌های جنگ شناختی استفاده کرد

نویسنده کتاب جنگ شناختی گفت: دشمن در جنگ رسانه‌ای از تکنیک‌های جنگ شناختی بسیار استفاده می‌کند و حوادث اخیر در کشور مصداق کامل این جنگ بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی،  نشست نقد و بررسی  کتاب «جنگ شناختی» پنجشنبه (26آبان) از سوی دبیرخانه سی‌امین دوره هفته کتاب استان خراسان رضوی با مشارکت سازمان بسیج رسانه استان خراسان رضوی، اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی،  انتشارات به‌نشر و موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در کتابفروشی به‌نشر با حضور حمیدرضا مقدم‌فر برگزار شد.

 مقدم‌فر، نویسنده کتاب «جنگ شناختی» گفت: دشمن در جنگ رسانه‌ای از تکنیک‌های جنگ شناختی بسیار استفاده می‌کند و حوادث اخیر در کشور مصداق کامل این جنگ بود. در آمریکا و سه کشور اروپایی رشته علوم شناختی در سطح تحصیلات تکمیلی تدریس می‌شود؛ اما این مفهوم در عرصه رسانه و فرهنگ ایران بسیار ناشناخته مانده است. حوادث اخیر، مصداق اتم و اکمل جنگ شناختی در ایران است. ۷۰درصد جنگ در حوادث اخیر، در رسانه بود و ۳۰درصد آن کف خیابان. باید تکنیک‌ها در جنگ شناختی را شناخت و مسلط بود. ترور، تعطیلی و به خیابان کشاندن، ازجمله شگردهای جنگ شناختی است.

وی بیان اینکه درگذشته دقت، سرعت و صحت از توانمندی‌های رسانه بود، گفت: دشمن جدای از اینکه در روایت‌سازی جلوتر است در سرعت نشر روایت‌های ساختگی نیز بسیار فعال‌تر عمل می‌کند و خودش سناریو را می‌چیند و به صورت گسترده منعکس می‌کند و ذهن‌ها را به سمت آن حادثه می‌کشاند. مردم بر مبنای حقیقت، داوری نمی‌کنند، بلکه مبنای داوری، آن تصویری است که آن‌ها در ذهن خود دارند.

مقدمی‌فر با اشاره به استفاده دشمن از تکنیک جنگ شناختی در حوادث اخیر، متذکر شد: با هوش مصنوعی در فضای شبکه‌های اجتماعی، ۵ میلیون نفر را ساماندهی و با استفاده از ربات‌ها به ۸۰ میلیون هشتگ تبدیل و وایرال‌سازی می‌کند. حرف اول در جنگ شناختی مدیریت ادراک، است و زمانی نخواهد شد جزاینکه ادراک فرد را متحول سازد و بخش عمده این مدیریت با هوش مصنوعی اتفاق می افتد. براساس آن علایق، سلایق، توانمندی‌ها و اهداف فرد را رصد می‌کنند و براساس آن برنامه‌ریزی رسانه‌ای انجام می‌دهند..

نویسنده کتاب جنگ شناختی ادامه داد: یکی از این پدیده‌ها که دشمن برای آن کار کرد هویت‌سوزی جوانان بود. در این شگرد در ذهن مخاطب نسبت به پیشرفت و صداقت نظام تردید ایجاد می‌کند، او را نسبت به دین بیگانه می‌سازد، تربیت خشن و آموزش سبک زندگی رویایی از سوی بازی‌ها، ایجاد دو قطبی‌های مختلف در موضوعاتی مثل حجاب و جریان‌های سیاسی، هویت‌سازی کاذب در شبکه‌های اجتماعی و تا می‌تواند سیاه‌نمایی از وضعیت موجود می‌کند؛ در حالی‌که در تحلیل درست باید ضعف‌ها و موفقیت‌ها را دید. دشمن فکر فرزندان ما را اسیر جنگ شناختی کرده است؛ باید بچه‌ها را برگردانیم و ادبیات تخاطب با جوان امروز را بیاموزیم و با آن‌ها به گفت‌وگو بنشینیم و پیشرفت‌ها را نشان بدهیم؛ اما باید دانست همان‌طور که جنگ شناختی زمان‌بر است و یک دفعه شکل نمی‌گیرد، این کار نیز یک شبه اتفاق نمی‌افتد و باید در همه عرصه‌ها تلاش کنیم تا بر این جنگ فائق آییم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها