دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۸
گلستانی‌ها 25 هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کردند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گلستان، در نشست خبری ویژه سی امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در استان، گفت: از هفته کتاب سال گذشته تا امسال، مردم شریف گلستان 25 هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان اهدا کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در گلستان، به‌مناسبت سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در استان گلستان، نشست خبری با حضور آخوند عبدالحی میرزاعلی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گلستان دوشنبه 23 آبان‌ماه در محل سالن اجتماعات کتابخانه میرفندرسکی شهرستان گرگان برگزار شد.

عبدالحی میرزاعلی در این نشست، گفت: کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان یک مرجع فرهنگی است. افکار، عقاید و حاصل اندیشه‌های خلاق در کتابخانه عمومی، کنار یکدیگر وسیله‌ای برای ایجاد علاقه به مطالعه و تحقیق برای افراد جامعه را پدید می‌آورد که می‌تواند کارکردهای مختلفی ازجمله آموزشی، اطلاع‌رسانی، فرهنگی و موارد دیگر داشته باشد که دراین‌بین نقش و کارکرد اجتماعی آن پررنگ‌تر است.

وی افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به‌عنوان ارگان خدمت‌رسان در حوزه ارائه مهم‌ترین و اصلی‌ترین کالای فرهنگی جامعه توانسته کمک شایانی در بهبود فعالیت‌ها در همه حوزه‌ها ازجمله فرهنگی و اجتماعی به‌ویژه در حیطه‌هایی که مخاطبان و جامعه هدف عموم جامعه و از قشرهای مختلف فکری، سنی و تحصیلی است.

میرزاعلی ادامه داد: استان گلستان هم‌اکنون دارای 75 باب کتابخانه عمومی است که شامل 63 باب کتابخانه نهادی اعم از روستایی و شهری و 11 باب مشارکتی و یک باب مستقل (کتابخانه فرهنگ در روستای بالا جاده) است. همچنین در حال حاضر 42910 نفر عضو کتابخانه‌های عمومی استان و 712 هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های استان موجود است.

وی درباره جزئیات اعضا اظهار کرد: در حال حاضر یعنی از هفته کتاب سال گذشته تا به امروز، 13220 نفر کودک،12776 نفر نوجوان، 8221 نفر جوان و 8181 نفر عضو بزرگ‌سال عضو کتابخانه‌های استان هستند.

             

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گلستان ادامه داد: 200 نسخه کتاب برای ناشنوایان و 1700 کتاب برای نابینایان به‌صورت بریل و 4 هزار کتاب صوتی در حال حاضر در مخزن موجود است.

میرزاعلی سپس با اشاره به اینکه میانگین عضویت افراد در روستاها حدود 400 نفر است و در سال جاری توانسته‌ایم حدود 6 میلیارد ریال در حوزه تجهیزات به کتابخانه‌ها کمک کنیم، گفت: خیرین 53 میلیون چهارصد هزار تومان به کتابخانه‌ها کمک کرده‌اند و نیز از سال گذشته تا به امروز گلستانی‌ها 25 هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرده‌اند.

وی در ادامه به برخی از خدمات و فعالیت‌های این نهاد فرهنگی اشاره کرد و گفت: اجرای موفق طرح پیک کتاب در ایام کرونا، میز مرجع مجازی، جشنواره دوسالانه قصه‌گویی و جشنواره رضوی، گوشه‌ای از فعالیت‌های این نهاد بوده است.

آخوند عبدالحی میرزاعلی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گلستان با اشاره به اینکه 360 برنامه برای سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در نهاد کتابخانه‌های عمومی استان گلستان پیش‌بینی‌شده و هم‌اکنون در حال اجرا است، گفت: غبارروبی گلزار شهدا، زنگ کتاب و نمایشگاه و فروشگاه کتاب، نشست کتاب‌خوان تخصصی، دیدار با ناشران در شهرستان‌ها، افتتاح یک باب کتابخانه مشارکتی و پویش‌های کتاب‌خوانی تقدیر و رونمایی از کتاب، عناوین برخی از برنامه‌های این نهاد فرهنگی است.

وی افزود: دیدار با خانواده معزز شهدا، پادکست‌های معرفی کتاب، نشست‌های مشترک کتاب‌خوان با دستگاه‌های اجرایی، پرده‌خوانی با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی، قصه‌گویی و کتابخانه سیار، کارگاه‌های آموزشی با محوریت روش‌های کتاب‌خوانی و تقویت عادت به مطالعه، مسابقه نقاشی و کاردستی با محوریت کتاب نیز از دیگر برنامه‌هایی است که به مناسبت سی‌امین دوره هفته کتاب توسط این نهاد در سطح استان اجرا می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها