شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۱:۴۰
رييس جمهور و بازتاب ارزش‌هاي ستوده جمهوري اسلامي

كتاب «رسانه‌اي به نام احمدي‌نژاد» تلاش مي‌كند ارزش‌هاي ستوده نظام جمهوري اسلامي ايران و ديدگاه‌هاي انقلاب را در سفر چهارم دکتر احمدی‌نژاد به نیویورک به بهترين شكل ممكن در سطح افكار عمومي منتشر كند./

ساسان والي‌زاده، نويسنده كتاب «رسانه‌اي به نام احمدي‌نژاد»در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ضمن بيان مطلب فوق، درباره گزارش‌هاي مندرج در اين كتاب اظهار داشت: تا 48 ساعت قبل از مسافرت، هنوز صدور ويزا از طرف آمريكايي‌ها قطعي نشده بود و اين ترفندي از جانب آنها بود كه سعي مي‌كردند امكان برنامه‌ريزي از گروه رسانه‌اي و سياسي ايران را بگيرند. 

وي افزود: البته اين ترفند آمريكا هيچ خللي در برنامه‌ريزي ايران به وجود نياورد و ايران به طور كامل برنامه‌هاي رسانه‌اي‌اش را با تمام رسانه‌هاي مطرح آمريكا در قالب جلسات خبري و مطبوعاتي برگزار كرد. با وجود اين كه فضاي تبليغاتي آمريكا به خاطر نزديک‌بودن به انتخابات رياست جمهوري، ايزوله بود و آنها سعي مي‌كردند ديدگاه‌هاي ايران كه چالشي جدي با آنها دارد، زياد تبليغ نشود، اما ايران توانست به بهترين نحو در جوّ رسانه‌ای و افکار عمومی آنها تأثيرگذار باشد و ديدگاه‌هاي خود را ترويج كند. 

والي‌زاده با اشاره به تأثير گفت‌وگوهاي رييس جمهور ايران با «لري كينگ»، خبرنگار شبكه CNN، راديو NPR و روزنامه‌هاي مهمي چون نيويورك تايمز و لس‌آنجلس تايمز، گفت:‌ با وجود اين كه از سوي دولت آمريكا تدابيري انديشيده شده بود تا ايران حضور كم‌رنگي داشته باشد،اما هنر ايران در اين بود كه فضاي هدايت شده تبليغي آمريكا را شكست و جوّ رسانه‌اي را در دست گرفت. 

مطالب كتاب «رسانه‌اي به نام احمدي‌نژاد» با بيان جريان‌هاي دو روز پيش از مسافرت رييس جمهور به نيويورك و تشريح مساله ويزا، آغاز مي‌شود و پس از تشريح وقايع سفر در جلسات گوناگون، با بيان نظرات برخي از شخصيت‌هاي ايراني و غير ايراني پايان مي‌يابد. نكته قابل توجه درباره اين كتاب، تعيين نام اين اثر است.

والي‌زاده نيز با بيان اين كه «نام اين اثر، وام‌گرفته از تعبير پروفسور مولانا درباره رييس جمهور  است»، گفت: پرفسور حميد مولانا، با توجه به نقش اثرگذار و پيام‌رسان رييس جمهور ايران در عرصه بين‌الملل، وي را يك «مديا» يا رسانه تعريف و از وي به عنوان رسانه‌اي كه ارزش‌هاي نظام جمهوري اسلامي را منتشر مي‌كند، ياد كرد. 

وي با بيان اين كه مشاهدات اين اثر، يك گزارش رسمي نيست، تصريح كرد: اين اثر حاصل مشاهدات من است و در جاهايي كه خودم حضور نداشتم، با مراجعه به منابع و اطلاعاتي كه به صورت همزمان در رسانه‌هاي گوناگون موافق و مخالف منتشر مي‌شد، جريان وقايع را منعكس كرده‌ام. 

وي افزود: در اين اثر قضاوت شخصي نداشته‌ام و كوشيده‌ام پژواك و بازتابي صادقانه از برنامه‌ها ارائه كنم و برای نشان‌دادن بازتاب‌ها، مواضع مخالفان نظام و انقلاب و گروهك‌هايي را كه سر عناد دارند نيز در برخي از موارد آورده‌ام. 

والي‌زاده يكي از دلايل توفيق سفر رييس جمهور ايران به نيويورك را غلبه بر جوّ رواني و تبليغاتي عليه ايران دانست و بيان داشت:‌ پيش از اين سفر به صورت بي‌سابقه‌اي نسبت به تمامي سفرهاي قبلي، ضد انقلاب و لابي صهيونيسم مواضعي تند، انتقادي و غير واقعي عليه ايران و رييس جمهور گرفته بودند كه با وجود همه اينها، ايران حضور موفقي را در اين اجلاس تجربه كرد. 

نويسنده كتاب «رسانه‌اي به نام احمدي‌نژاد» در ادامه تأکيد کرد که از ديدگاه خود به عنوان يك خبرنگار به ثبت وقايع پرداخته و با وجود اين كه دغدغه‌هاي يك خبرنگار را داشته، كوشيده است علاوه بر آنچه در جلسه‌ها رخ داد، نگاه‌هاي بيروني را نيز انعكاس دهد. 

وي افزود: به عنوان مثال در جلسه گفت‌وگو با «لري كينگ»، علاوه بر اين كه گزارش لحظه به لحظه از اين جلسه را ارائه كرده‌ام، ‌بازتاب‌هايي را كه بلافاصله از اين گفت‌وگو در رسانه‌هاي داخلي و خارجي و حتي معاند شكل گرفت، بررسي و عنوان كرده‌ام. 

والي‌زاده متذكر شد: در ايالات متحده با تناقض‌هاي جدي نطير فقر و تبعيض ـ با وجود چهره رتوش‌خورده‌اي كه آمريكا تلاش كرده بود با توجه به زمان اجلاس سازمان ملل نشان دهد ـ مواجه شديم، تلاش کردم فقط بخشي از اين تناقض‌ها را بدون پيش‌داوري در اثرم ذكر کنم. 

به اعتقاد نويسنده، اين كتاب حاصل جست‌وجو در چگونگي ديپلماسي رسانه‌اي رييس جمهور در سفر به آمريكاست. 

وي اظهار داشت: ديدار با دانشجويان آمريكا بايد يكي از جلسات موفق اين سفر تلقي شود ‌به اين دليل كه ارتباط صميمي و اغنايي رييس جمهور بر ديدگاه‌ها و ذهن پرسشگر دانشجويان بسيار تأثيرگذار بود و آن‌گونه که در کتاب هم گزارش کرده‌ام، آنها به نيكي از اين گفت‌وگو ياد مي‌كردند. 

والي‌زاده تاكنون ويراستاري چند عنوان کتاب سياسي و اجتماعي را برعهده داشته و كتاب‌هايي نظير «شناخت‌نامه نويسندگان» و «عرف بهانه است» را به رشته تحرير درآورده است و همچنين كتاب «يك صد اثر برتر تاريخ موسيقي» را نيز در دست چاپ دارد. 

چاپ اول كتاب «رسانه‌اي به نام احمدي‌نژاد» از سوي موسسه خانه كتاب در شمارگان 5000 نسخه، 128 صفحه و بهاي 12000 ريال منتشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط