شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
مطالبات رهبری در حوزه فرهنگ را اجرایی می‌کنیم

محمدمهدی اسماعیلی در آیین تجدید بیعت کتابداران با آرمان‌های امام راحل(ره) گفت: در حوزه فرهنگ تلاش می‌کنیم مطالبات رهبر انقلاب را با حمایت از تولید کاغذ، ملی شدن صنعت نشر، حمایت از ناشران، نویسندگان و کتابفروشی‌ها، گسترش کتابخانه‌های عمومی و ترویج کتابخوانی اجرایی کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین تجدید بیعت کتابداران با آرمان‌های امام راحل(ره) صبح امروز همزمان با نخستین روز سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی و جمعی از مدیران و کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران، انقلاب فرهنگی است، گفت:اگر مدعی هستیم، انقلاب اسلامی بر پایه مولفه فرهنگی پیروز شده، می‌توانیم این انقلاب را از سیره رهبران آن بررسی کنیم. امام (ره) فقیه جهادی و نویسنده قهار در حوزه تألیفات فرهنگی است و آثار زیادی را به قلم تحریر درآورده‌اند از عرفان اربعین حدیث تا پاسخگویی به شبهات، کشف الاسرار و دیگر کتاب‌های علمی و ‌تخصصی.‌
 
وی افزود: رهبر انقلاب نیز شخصیت کاملا فرهنگی و‌ نویسنده‌ای توانا هستند و از ابتدای جوانی کتاب‌هایی را به رشته تحریر درآورد که همچنان محل مراجعه است.
 
اسماعیلی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران  فرهنگی است چرا که رهبران آن از اهل کتاب و فرهنگ بودند، ادامه داد: از ‌شهید مرتضی مطهری آنچه به ذهن متبادر می شود، همان قدرت نویسندگی و صیانت از مرزهای فرهنگی مکتب اسلام است، همچنین آیت‌الله باهنر و بهشتی قبل از اینکه کنش‌گر سیاسی باشند کنشگر فرهنگی بودند بنابراین از انقلاب اسلامی به عنوان انقلاب فرهنگی یاد می‌کنیم.
 
وی با اشاره به جایگاه کتاب نزد رهبر معظم انقلاب، گفت: در سال‌های گذشته، تنها حامی برجسته و دلسوز که عملا با مطالبه از مسئولان، حمایت از ناشران و تقریظ  بر کتاب‌های مختلف پای فرهنگ کتاب و کتابخوانی ایستادند، رهبر انقلاب بودند.
 
اسماعیلی افزود: در حوزه فرهنگ تلاش می‌کنیم فهرست بلند مطالبات بر زمین مانده رهبر انقلاب را با حمایت از تولید کاغذ، ملی شدن صنعت نشر، حمایت از ناشران، نویسندگان و کتابفروشی‌ها، گسترش کتابخانه‌های عمومی و ترویج کتابخوانی اجرایی کنیم.
 
به گفته وی، در سال های اخیر رشد مراجعه به منابع را رو به رشد می‌دانم، در حوزه‌های مختلف فرهنگی به واسطه حضور شخصیت‌های جهادی و انگیزه‌های دینی شاهد شکل‌گیری نسل جدی، متبحر و معتقد به ارزش‌های اسلامی هستیم. ناشران بسیار فعال هستند، جامعه کتاب با وجود مشکلات، پای کار ماموریت‌های خود ایستاده است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در بخش دیگر صحبت‌های خود گفت: امروز شاهد فعالیت قابل توجه شبکه کتابخانه عمومی هستیم، حدود چهار هزار کتابخانه داریم، در بسیاری از شهرهای کوچک تنها مرکز فرهنگی آن کتابخانه عمومی است، بنا داریم ‌در دولت حمایت از نشر شامل تولید کاغذ و مخاطبان و کتابخوان‌ها را تداوم بدهیم.
 
اسماعیلی تاکید کرد: ما این الگو را به صورت قوی ادامه خواهیم و از آنجایی که رئیس جمهور توجه جدی به کتاب و‌کتابخوانی دارند، در آینده تصمیمات بیشتری که موجب تقویت نشر  شود را در دستور کار داریم.
 
سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از ۲۱ آبان ماه آغاز  و تا ۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۱ ادامه دارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها