شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷
کتاب و کتابخوانی، سنگ بنای رشد و توسعه فرهنگی ملل

کتاب دریچه‌ای است به سوی جهان شگفت‌انگیز علم و معرفت و مطالعه راهی است بسیار ساده و عملی برای پرورش استعدادهای خداداد انسان و آموزش علوم و فنونی که او را در مسیر رشد و تکامل راهنمایی کند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مهدی رضا، کارشناس‌ارشد ارتباطات و روابط بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات: «حضرت علی(ع)می‌فرماید: در عجبم از مردمی که به غذای جسم خویش چه بسیار اهمیت می‌دهند، اما نسبت به کتاب و مطالعه برای تغذیه روح آنان است این چنین بی‌اعتنا و بی‌توجه هستند.

ایرانیان پیشگامان فرهنگ کتابت و کتابخوانی
پیشینیان ما در ایران باستان از تمدن‌های پیشتازی بودند که برای نوشتن، خط را اختراع کردند. سده‌ها بعد، ایرانیان این افتخار را یافتند تا با پذیرش دینی که مهم‌ترین اعجاز پیامبر آن، کتاب قرآن بود، به پیشگامان تولید علم در قرن‌های طلایی اسلام در قالب کتاب بدل شوند. کتاب از ابزارهای اصلی تفکر بشری و عامل اصلی رشد و پیشرفت در جوامع انسانی بوده و مؤلفه اصلی و گویای تمدن بشری است. این گهر تابناک با بیان علل و عوامل پیشرفت ملت‌های جهان در ادوار مختلف، نقشی بی‌جانشین در  توسعه فرهنگی کشورها دارد.

کتاب دریچه‌ای است به سوی جهان شگفت‌انگیز علم و معرفت و مطالعه راهی است بسیار ساده و عملی برای پرورش استعدادهای خداداد انسان و آموزش علوم و فنونی که او را در مسیر رشد و تکامل راهنمایی کند. اگر بتوانیم مطالعه را در انسان به صورت عادت درآوریم دیگر ارتباط او با جهان دانش و آگاهی سخت نخواهد بود و بدون هیچ زحمت و مرارتی خواهد توانست از راه مطالعه، درک و اندیشه خود را نسبت به جهان هستی رشد و تعالی بخشد؛ اما باید توجه داشت که تبدیل این علاقه به عادت باید از دوران طفولیت انسان شروع شود.
 
کتابخوانی از جمله صفاتی است که بسیاری از ما علاقه داریم واجد آن باشیم، اما اکثر ما وقت و حوصله کافی را به خواندن کتاب اختصاص نمی‌دهیم. سعی کرده‌ایم با کمی مطالعه و جستجو، برخی از مهم‌ترین نکات در مورد کتابخوانی را گردآوری کنیم.
فرار از اتمسفر جهل و خرافه و کهکشان دروغ و گزافه‌گویی رسانه‌ها تنها با آغوش گرم کتاب و فرهنگ کتابخوانی میسر می‌شود .
 
از گذشته دور تا زمان حال مطالعه و کتابخوانی یکی از مهم‌ترین ابزارهای انتقال فرهنگ به نسل‌های دیگر بوده است که این نقش علی‌رغم همه تغییر و تحولاتی که در زندگی بشر صورت گرفته است به قوت خود باقی است و آنچه مسلم است میزان رشد کتاب و کتابخوانی بیانگر رشد و تعالی فرهنگی هر ملتی به حساب آمده و یکی از مولفه‌های تکامل و توسعه فرهنگی جوامع و از جمله جامعه اسلامی ما به شمار می‌آید، زیرا کتابخوانی باعث افزایش سطح بینش و آگاهی عمومی افراد جامعه شده و در سایه آن پیشبرد اهداف فرهنگی موفق‌تر خواهد بود.
 
کتاب وسیله‌ای است که دانش بشری به کمک آن از تباه شدن مصون می‌ماند. در واقع وقتی جهل و بی‌خبری، جامعه‌ای را از پای درآورد یا شبهه‌ها ذهن جوانان را فلج کند، بدون شک یکی از مهم‌ترین راهکارهایی که می‌تواند آفت جهل را بزداید، مطالعه است و آنچه می تواند شبهه‌های ذهنی را دفع کند و ایمان و اطمینان را به قلب‌ها باز آورد، کتابخوانی است. گرفتاران در چنبره پرسش‌ها و محاصره‌شدگان در میان انبوه شبهه‌ها، می‌توانند برای استمداد فکری به کتابخانه مراجعه کنند و از آن جا نیرو گیرند و به جنگ شبهه‌ها بروند و پاسخی در برابر القائات و شبهه افکنی‌های دیگران بیابند.

امـروزه، برخـورداری از راهبردهـای فرهنگـی مؤثـر به‌عنوان نقشه راه، در رسـیدن به
چشـم‌انداز و نقـاط مطلـوب یـک جامعـه کـه مطابق بـا نیازهای واقعـی مردم بـوده و
بتوانـد سـاختارها فرهنگـی و میراث معنـوی کشـور در تلاطم‌ها و نوسـانات مختلف
را حفـظ و اشـاعه دهـد، از اصلی‌تریـن معیارهـای توسـعه‌یافتگی و رشـد فرهنگی اسـت.
یکـی از مهم‌تریـن شـاخص‌های فرهنگی کـه در واقع زیرسـاخت محتوایـی فرهنگ را
تشـکیل می‌دهـد، مطالعـه و فرهنـگ کتابخوانـی اسـت و هرچه ضریب کتابخوانی نزد ملت‌ها افزایش یابد نیل به توسعه فرهنگی آن‌ها دست‌یافتنی‌تر می‌گردد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها