پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۳
405 برنامه به‌مناسبت هفته کتاب در استان زنجان برگزار می‌شود

محمدرضا خانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان در نشست خبری اعلام برنامه‌های هفته کتاب گفت: در طول این هفته 405 برنامه در سطح استان اجرایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، نشست خبری سی امین دوره هفته کتاب استان زنجان با حضور محمدرضا خانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان برگزار شد. 

خانی با اشاره به اینکه 21 تا 27 آبان به نام هفته کتاب نامگذاری شده است، اظهار کرد: در طول این هفته 405 برنامه در سطح استان اجرایی خواهد شد. در هفته کتاب 100 نشست کتابخوانی، 39 مسابقه کتابخوانی، سه رونمایی کتاب و چهار نشست نقد کتاب، 21 کارگاه آموزشی، هفت محفل عمومی در کتابخانه‌های عمومی اجرا خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان گفت: تجدید بیعت با آرمان‌های شهدا، افنتاح کارگاه حافظ‌خوانی و مثنوی‌خوانی، برگزاری پویش سیب‌های حبیب، اجرای نشست کتاب و هنر با هدف خلق آثار هنری با موضوع کتاب نیز از دیگر برنامه‌های اجرایی به مناسبت هفته کتاب در زنجان است.

رضاخانی افزود: برگزاری نشست و نقد کتاب داغ مهران، اجرای پویش کتاب دست چیه، پویش کتاب خون برای اهدای خون. طرح عضویت رایگان در کتابخانه، اجرای طرح بخشودگی جرایم دیرکرد و پویش اهداء کتاب از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده هفته کتاب در زنجان است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر 100 باب کتابخانه عمومی در استان زنجان فعال است، اضافه کرد: از مجموع کتابخانه‌های عمومی استان 35 باب روستایی است.

وی با بیان اینکه 82 باب کتابخانه زیرنظر اداره کل فعالیت دارد و مابقی مشارکتی است، افزود: تبدیل کتابخانه‌های عمومی به باشگاه اجتماعی از اولویت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در استان‌ها است.

رضاخانی با اشاره به اینکه هر اندازه خدمات در کتابخانه افزایش یابد جذابیت این اماکن بیشتر می‌شود، افزود: ایجاد کتابخانه‌های تخصصی کتاب، ایجاد مرکزخلاقیت نوجوان، ایجاد اتاق‌های علم پیک کتاب، خدمات اشاعه گزینشی کتاب، قصه‌گویی مادران و کودکان، ایجاد بخش تخصصی کودک در کتابخانه سید افضل موسوی از رویکردهای جدیدی است که در استان دنبال می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان همچنین به بحث توجه بر کتابخوانی کودکان هم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با پیگیری انجام شده، تقرببا در همه کتابخانه‌ها سالن ویژه کودک ایجاد شده است.

وی به منابع کتابخانه‌ای استان هم اشاره کرد و گفت: یک میلیون و 500 هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های استان وجود دارد و  32 هزار و 254 نفر، عضو کتابخانه‌های عمومی استان هستند.

رضاخانی گفت: کتابخانه‌ها دیگر تنها محلی برای امانت‌گیری کتاب نیستند با رویکرد جدید، تبدیل به باشگاه‌های اجتماعی می‌شوند. با این تغییر، کتابخانه‌ها ۶۰‌ خدمت فرهنگی را ارائه می‌دهند و در این رویکرد ایجاد کتابخانه تخصصی کودکان، ایجاد مرکز خلاقیت نوجوان، ایجاد اتاق‌های علم، پیک‌ کتاب، خدمات مرجع مجازی، برگزاری قصه‌گویی مادران و کودکان در دستور کار است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان به اهمیت توجه به موضوع مطالعه و کتاب اشاره کرد و افزود: کتاب و مقوله کتابخوانی یکی از مسائلی است که همواره روی آن بحث می‌شود و بحث کتاب و کتابخوانی شاخص نخست فرهنگی در هر کشوری محسوب می‌شود. فرهنگ هر جامعه از تعداد شمارگان کتاب‌ آن جامعه سنجیده می‌شود.

وی در ارتباط با ساخت کتابخانه مرکزی استان زنجان گفت: کمبود بودجه ساخت این طرح را به مدت 18 سال متوقف کرده است. در سفر نخست ریاست جمهوری به استان زنجان به دلیل پایین بودن پیشرفت فیزیکی، اعتباری جذب نشد؛ اما در سفر دور دوم ریاست جمهوری، تکمیل این طرح در اولویت قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها