یکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷
مردم «گورک‌سادات» علاوه‌ بر کتابخوانی در توسعه فرهنگ گفت‌و‌گو موفق عمل کردند

مهدی رمضانی‌چابک مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی در آیین جشن انتخاب «گورک‌سادات» روستای برگزیده هشتمین جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب گفت: برگزاری این همایش در روستای «گورک سادات»، بی‌شک آغازگر جریانی تازه در حوزه کتاب و کتابخوانی این روستا خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در بوشهر، آیین تقدیر از روستای دوستدار کتاب «گورک‌سادات» تنگستان استان بوشهر، برگزیده هشتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب با حضور، مهدی رمضانی‌چابک، معاون هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ حجت‌اله غلامعلی، دبیر کمیسیون اجتماعی اجتماعی وزارت کشور؛ عبدالرحیم افروغ، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، احمد لطفی، فرماندار تنگستان، حیدر راهب، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر، نرگس صداقت، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی بوشهر؛ عبدالرضا عالی‌پور، بخشدار دلوار؛ سیدمحمد هاشمی دهیار روستای گورک سادات،  شامگاه شنبه، (14 آبان) در دبیرستان «فاطمه‌ زهرا» برگزار شد. 

رمضانی‌چابک، مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین گفت: کودکان و نوجوانان روستای گورک‌سادات، ظرفیت‌های عظیم فرهنگی هستند که بی‌شک برای تربیت و پرورش استعدادهای آن‌ها زحمات زیادی کشیده شده‌ است.

وی ادامه داد: مربیان، معلمان و کتابدار موفق این روستا، می‌توانند الگویی برای نهادهای فرهنگی در رسیدن به هم‌افزایی در اجرای برنامه‌های فرهنگی و کتاب‌محور باشند. هم‌افزایی که میان این افراد شکل گرفت، موجب شده نهضت کتابخوانی در روستا شکل بگیرد. آن‌ها نشان دادند با همکاری مضاعف می‌توان کارهای بزرگ انجام داد. 
 
مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی تاکید کرد: برگزاری این همایش در روستای «گورک سادات»، بی‌شک آغازگر جریانی تازه در حوزه کتاب و کتابخوانی این روستا خواهد بود.

رمضانی چابک در ادامه با بیان اینکه با دیدن استعدادهای درخشان و دختران و پسران ادب‌دان و نقال، برای توسعه و تداوم فعالیت‌های کتابخوانی در این منطقه دو قول می‌دهم، گفت: با ورود به کتاب به خانه‌های روستا، گام نخست برای توسعه کتابخوانی در «گورک سادات» محکم برداشته شده است؛ بنابراین برگزاری دوره‌های آموزش نویسندگی خلاق با همکاری معاونت هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و لیلا رستمی، کتابدار متعهد و خلاق روستا را پیگیری می‌کنیم. قول می‌دهیم ماحصل این کارگاه‌ها در قالب کتاب با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شود. انتشار این کتاب یعنی، گورک سادات نخستین روستای کشور است که نویسندگان کودک نوقلم را معرفی می‌کند.

فرماندار تنگستان نیز در این آیین با تبریک این موفقیت به اهالی این روستا، گفت: روستا گورک سادات، به یُمن وجود کتابخانه و کتابداری فعال موفق شده، بیشترین عضویت در کتابخانه‌های عمومی روستاهای تنگستان را از آن خود کند.

احمد لطفی افزود: این روستا به‌عنوان روستای دوستدار کتاب شناخته شد چون لیلا رستمی، کتابدار روستا برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی با مردم روستا همنشین شد و توانست جریانی را در این روستا باب کند که نتیجه‌اش پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان و همنشینی اهالی روستا با کتاب است. بی‌شک فلسفه برگزاری همایش‌های این‌چنینی تجلیل از مردمی است که کتاب را می‌خوانند و می‌شناسند.

وی ادامه داد: کتابخانه‌های عمومی، دانشگاه‌های فرهنگ‌سازی هستند؛ بنابراین باید از این ظرفیت و تجهیزات جدید و مدرن برای پاسخ به نیاز کتابدوستان کمک گرفت.

فرماندار تنگستان به کمبود ساختارهای کتابخوانی در تنگستان اشاره کرد و گفت: تنگستان برای اینکه مردم اهمیت کتاب و کتابخوانی را بیشتر از قبل درک  و در فعالیت‌های کتاب‌محور مشارکت کنند، به‌شدت به توسعه کمّی و کیفی کتابخانه‌های عمومی نیاز دارد. تحقق این هدف به همت مسئولان را می‌طلبد.

در ادامه این برنامه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در آیین تقدیر از روستای برگزیده استان در هشتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب گفت: کتاب نقطه آغاز گفت‌وگو است. جشن انتخاب «گورک‌سادات» به‌عنوان روستای برگزیده جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب، آغازگر گفت‌وگوی مسئولان با کودکان، نوجوانان و اهالی روستا است.  موفقیت روستا، نباید با برگزاری اختتامیه، تمام شود؛ بلکه کسب این عنوان باید شروع جریانی در این روستا باشد.  این مسیر متعالی باید همچنان با برنامه‌ریزی پیش برد، مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کنار فعالان فرهنگی روستا هستند. 

عبدالرحیم افروغ ادامه داد: موظفیم به وعده‌هایی که می‌دهیم عمل کنیم تا ایران همچنان پرافتخار و باعزت بماند؛ همان‌طور که در دوران هشت سال دفاع مقدس با همدلی، عزت و اقتدار خود را به نمایش گذاشت.

وی افزود: موفقیت بزرگ روستای «گورک‌سادات» در زمینه‌ای نرم و متعالی محقق شده، بنابراین اگر قرار است، تحولی را رقم بزنیم باید بر مبنای کتاب باشد؛ چراکه بزرگ‌ترین و آخرین معجزه خداوند، قرآن است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در ادامه به نقش تاثیرگذار لیلا رستمی، کتابدار کتابخانه عمومی امام رضا(ع) روستای گورک سادات در فراگیری فعالیت‌های کتابخوانی و توجه به گفت‌وگو در این روستا بیان کرد: این کتابدار به کمک کتاب، فرهنگ گفت‌وگو را در درون خانه‌ها و  والدین و فرزندان، همچنین اهالی روستا باب کرده است؛ بنابراین امروز قدردان زحمات او هستیم.

افروغ با بیان اینکه باب شدن گفت‌وگو در جامعه یکی از اهداف دولت سیزدهم است و کتاب مفیدترین و ارزشمندترین ابزار برای تحقق این مهم محسوب می‌شود، گفت: در دولت سیزدهم، مردم علمدار عرصه‌های مختلف کشور، اعم از عرصه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی هستند.

لیلا رستمی، کتابداری که با دستانی خالی اما همتی عالی توانسته، کتاب را در روستای گورک سادات به دوست اهالی روستا تبدیل کند، نیز در بخش پایانی این آیین گفت: خوشحالم شاهد برگزاری جشنی به‌نام کتاب هستیم که فرصتی برای شروع کارهای جدید در عرصه کتابخوانی در روستا و نقاط پیرامونی آن.

وی افزود: در مدت هفت سالی که به‌عنوان کتابدار در این روستا خدمت می‌کنم، سعی کرده‌ام با طرح‌های خلاقانه و جدید، فرهنگ کتاب را نه‌تنها در فضای داخلی کتابخانه، بلکه در محیط بیرون آن نیز بسط بدهم؛ بنابراین توانستم کتاب را به خانه‌ها، مدارس، مهدکودک‌ها، خانه بهداشت روستا،  صنوف مختلف مثل آرایشگاه‌های زنانه، نانواها، ادارات، حسینیه‌ها و.... صادر کنم و مردم را با آن مانوس سازم. حتی برای افراد بی‌سواد بارها شد ساعت‌ها کتاب‌های مورد علاقه‌شان را خواندم تا کتاب را درک کنند.

رستمی بیان کرد: کتاب را به میان عشایری که در فصول پاییز و بهار در اطراف روستا ساکن می‌شوند، بردم و آن‌ها با کتاب دمساز شدند. خوشبختانه امروز موفق شدیم از جمعیت 1000 نفری روستا، 800 نفر را به عضویت کتابخانه عمومی روستا درآوریم که در فعالیت‌ و نشست‌های کتابخوانی هم مشارکت خوبی دارند.

این کتابدار برتر کشور در پایان یادآور شد: برگزیده شدن روستای گورک سادات در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، آغاز راهی برای رسیدن طرح‌های جدید با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در این روستا است.

به گزارش ایبنا؛ از دیگر بخش‌های آیین تقدیر از روستای گورک سادات، روستای برگزیده هشتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب می‌توان به معرفی تاریخ و جغرافیای این روستا از سوی سیدمحسن هاشمی،پژوهشگر و نویسنده و حجت‎‌الاسلام هاشمی، خوانش پیام محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این جشنواره، هنرنمایی و دکلمه‌خوانی فاطمه حق‌شناس و مرضیه عبدالعلی، نقالی سیدمحمد باقری، هنرنمایی دانش‌آموزان مدرسه پسرانه 9 دی، شعرخوانی مبینا غاربی و تجلیل از برگزیدگان جشنواره نقالی در این روستا اشاره کرد. در بخش جنبی این همایش، نمایشگاه کتاب، کارگاه خطاطی و نقاشی و همچنین نمایشگاه کتاب‌های دست‌ساز کودکان این روستا نیز دایر شده بود.

روستای گورک سادات یکی از روستاهای فعال و پیشتاز استان در حوزه کتاب و کتابخوانی و برگزاری فعالیت‌های فرهنگی است. این روستا در این روزها که در آستانه فرارسیدن هفته کتاب و کتابخوانی قرار داریم، مجری برگزاری مسابقات حافظ‌خوانی دانش‌آموزی و همچنین شب شعر بارگاه کبریایی با حضور شاعران برجسته و آیینی استان بوده است که در روزهای گذشته برگزار شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها