دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۶
«دوکوهک» میزبان آیین پایانی هشتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: آیین پایانی روستای برگزیده «دوکوهک» رامهرمز برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا کلاه کج، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خوزستان، بیان کرد: هرسال برخی از مناطق خوزستان در جشنواره‌های مختلف کتابخوانی حایز رتبه می‌شوند و همین موضوع بیانگر جایگاه مطلوب خوزستان در  تعداد افراد کتابخوان و  سرانه فضای  کتابخانه‌ای  در این استان است.

کلاه کج با اشاره به اینکه امسال نیز  روستای «دوکوهک» از شهرستان رامهرمز به‌عنوان روستای برگزیده در بین 10 روستای برتر کشوری معرفی شده است، عنوان کرد: در سال 96 روستای «باصدی» رامهرمز مقام روستای برگزیده کشوری را کسب کرد و روستای «مربچه» در سال 97 نیز از این شهرستان مقام تقدیری و سال 99 روستای «تشان» بهبهان به مرحله نهایی راه یافت.

وی ادامه داد: باید  تلاش کنیم این روستاها را به‌عنوان الگوی بومی به مردم معرفی کنیم و اتفاقات مبارکی که  در کنار این جشنواره‌ها رقم می‌خورد، به ارمغان آوردن فضای نشاط و شادابی  برای مردم روستاها  و علاقهمند کردن آنان به کتاب و کتابخوانی است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به برنامه‌های آیین پایانی روستای دوکوهک اشاره کرد و گفت: برپایی نمایشگاه  عملکرد  سه روستای دوستدار کتاب شهرستان رامهرمز ، سیاه چادر به همراه ارائه محصولات بومی و محلی روستا، غرفه نویسندگان رامهرمز، غرفه کودک ،اجرای شعرخوانی و موسیقی محلی، اجرای نمایش با موضوع کتابخوانی و بازدید از مدرسه متوسطه دخترانه «بنت الهدی» در روستای «باصدی» ازجمله این برنامه‌های مراسم اختتامیه روستای دوستدار کتاب است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان افزود: استمرار برگزاری «طرح یک نهال یک کتاب» در طول سال در مدارس خوزستان نیز با همکاری نهادهای مختلف ازجمله آموزش و پرورش، شهرداری، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نشان‌دهنده این است که ظرفیت‌های بسیاری برای علاقه‌مندی و ترویج فرهنگ کتابخوانی وجود دارد ؛ اگرچه سلیقه مردم به سمت فضای مجازی گرایش پیدا کرده است.

وی  افزود: در حوزه مطالعه الکترونیک نیز خوزستان طرح‌های جدیدی در انجمن کتابخانه‌های استان ازسوی نهاد کتابخانه‌های عمومی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی درحال تدوین و پیگیری است تا از این طریق نیز سطح مطالعه در استان را ارتقا دهد.

کلاه کج با بیان  اینکه هرکجا فرهنگ کتابخوانی بیشتر باشد آسیب‌های اجتماعی کمتر می‌شود، اظهار کرد: به‌عنوان مثال اجرای طرح‌های کتابخوانی در زندان‌ها بسیار تاثیرگذار بوده و فضای مناسبت‌تری را از جهت آرامش فراهم کرده است.

وی گفت: در هفته کتاب  و کتابخوانی نیز همه دستگاه‌های همسو ، برنامه‌ها و اتفاقات خوبی را در حوزه کتاب طراحی و پیش‌بینی کرده‌اند؛ برگزاری جایزه کتاب سال خوزستان، اختتامیه جشنواره جوانه‌های غدیر، رونمایی از 50 عنوان کتاب ازجمله برنامه‌های اجرایی هفته کتابخوانی است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها