دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
نظر شهید همت درباره شهید حسین فهمیده

شهید همت گفت: ببینید درون این بچه می‌گذرد؟ كه امام بگویند این رهبر ما است كه این بچه دوازده‌ساله با نارنجك خودش را زیرِ تانك بیندازد و تانك را از كار بیندازد كه نزدیك خانه‌شان نشود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، به مناسبت شهادت شهید حسین فهمیده اقدام به انتشار یک فایل صوتی کرده است.

این صوت مربوط به سخنرانی سردار شهید حاج ابراهیم همت قبل از اجرای عملیات مسلم بن عقیل در قرارگاه ظفر و در چهارم مهرماه سال 1361 در میان رزمندگان است. وی در این سخنرانی به شهید فهمیده و تأثیر کار شجاعانه این نوجوان فداکار و از جان‌ گذشته اشاره دارد، کاری که موجب خفت و خواری دشمن مهاجم است.

شهید همت در این سخنرانی می‌گوید:
«دشمنی كه ما را خوار كرده بود كه آن بچه دوازده‌ساله توی خرمشـهر خجالت بکشد از اینكه تانك آمده كنار خانه‌اش، با نارنجك زیرِ تانك برود و خودش را شهید كند. مگر این بچه دوازده‌ساله چقدر بینش اسلامی دارد؟ چقدر مطالعه كرده؟ ولی ببینید درون این بچه می‌گذرد؟ كه امام بگویند این رهبر ما است كه این بچه دوازده‌ساله با نارنجك خودش را زیرِ تانك بیندازد و تانك را از كار بیندازد كه نزدیك خانه‌شان نشود و خودش تکه‌تکه بشود، آن خفت و خواری اول جنگ و اكنون برعكس شده. اگر یک‌زمانی او ما را به خواری كشید اكنون ما او را چه‌كارش می‌كنیم؟ به خواری می‌کشیم، بنا بر دستور اكید قرآن و دفاع از مسلمین و دفاع از مؤمنین كه به ذلت كشیده شدند، توكل می‌كنیم بر خدا.»

 درباره شهید فهمیده:
محمدحسین فهمیده ازجمله نوجوانان شجاعی بود که با وجود سن کم زمانی که ارتش بعث عراق به خاک کشورمان هجوم آورد، به بهانه خرید نان از خانه خارج شد و وقتی از او خبری نشد و خانواده‌اش به‌جاهای مختلف مراجعه کردند، مشخص شد محمدحسین به خرمشهر رفته است تا از میهنش دفاع کند. او در مدت حضور خود در میدان نبرد، چندین بار زخمی شد ولی بعد از بهبودی نسبی دوباره به خط مقدم جنگ بازگشت تا به کمک دیگر دوستانش مانع از سقوط خرمشهر شود اما سرانجام در ۲۷ مهر ۱۳۵۹ بعد از ۴۰ روز نبرد با متجاوزان بعثی، در جریان یک عملیات استشهادی در منطقه کوت شیخ خرمشهر به شهادت رسید و پیکر قطعه‌قطعه شده او در ۸ آبان ۱۳۵۹، در بهشت‌زهرای تهران به خاک سپرده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها