شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹
اطلاعات منابع کتابخانه حضرت معصومه(س) در نرم‌افزار آذرسا بارگذاری شده است

نخستین نشست شورای علمی کتابخانه آستان مقدس حضرت معصومه(س) با حضور استادان علم اطلاعات و دانش‌شناسی و معاون فرهنگی آستان مقدس در سالن جلسات حضرت خدیجه (س) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، اولین نشست شورای علمی کتابخانه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) در دوره جدید با حضور اساتید علم اطلاعات و دانش‌شناسی رضا کریمی، مهدی محمدی، عبدالحسین طالعی از اعضای هیات علمی دانشگاه قم، حجت الاسلام و المسلمین مهدی احمدی معاون فرهنگی آستان مقدس و محمد عباسی یزدی مدیر کتابخانه آستان مقدس در سالن جلسات حضرت خدیجه (س) برگزار شد.
 
معاون فرهنگی آستان مقدس در ابتدا این نشست با اشاره به تاریخچه و سوابق کتابخانه و وضعیت فعلی آن به عنایات مراجع عظام به کتابخانه از گذشته‌های دور تا کنو، گفت: اکثریت منابع موجود کتابخانه از طریق وقف و اهدا گرد آمده است. بنابر مکتوبات موجود در کتب اهدایی در گذشته مرحوم حضرت آیت‌الله العظمی بروجردی به طلاب و فضلایی که کتابی را می‌نوشتند توصیه می‌فرمودد یک نسخه از کتاب را به کتابخانه آستان مقدس اهدا کنند. مرحوم حضرت آیت‌الله العظمی نجفی مرعشی بیش از 200 نسخه خطی و تعداد قابل توجهی کتب چاپ سنگی و مطبوع به کتابخانه اهدا نموده‌اند.
 
وی در ادامه با توجه به ماموریت تولیت آستان مقدس درباره ترویج فرهنگ و معارف اسلامی بیان کرد: کتابخانه از سال 91 به‌صورت قفسه باز در خدمت مراجعین و اعضاست. در مرحله اول جهت حفاظت بیشتر از منابع بیش از 50 سال قدمت، این منابع از قفسه باز خارج و به‌صورت قفسه بسته سرویس دهی می‌شود. اخیرا جهت ایجاد فضای لازم برای منابع جدید در قفسه‌ها و حفاظت بیشتر منابع قدمت‌دار، کلیه منابع قبل از انقلاب در حال خارج شدن از قفسه باز قرار دارند.
 
مدیر کتابخانه آستان مقدس با اشاره به نرم‌افزار تحت وب کتابخانه که قابل دسترسی برای همه است گفت: کلیه اطلاعات منابع کتابخانه در نرم‌افزار آذرسا وارد شده است. از طرفی با توجه به اینکه مرکز اسناد آستان مقدس نیز بخش گسترده‌ای از اسناد را فهرست‌نویسی کرده و در همین نرم‌افزار وارد کرده است لذا پژوهشگرانی که در پی تحقیق و پژوهشی هستند با سرچ موضوع در این نرم‌افزار به کلیه محمل‌های اطلاعاتی اعم اسناد و کتاب و ... دسترسی پیدا می‌کنند.
 
کریمی از مهمانان این نشست با اشاره به سند راهبردی کتابخانه گفت: با توجه به اینکه کلیه نیازهای کتابخانه در آن سند دیده شده لذا پیشنهاد می‌کنم آن سند مبنا قرار بگیرد و بنابر نیازهای روز بازنگری و اصلاح کنیم.

طالعی نیز گفت: با توجه به سخنان معاون فرهنگی آستان مقدس که تاریخچه کتابخانه را به سال 594 قمری برمی‌گردد همین تاریخ را مبنا قرار بدهیم و یک همایش یا جشنواره در همین راستا برگزار شود.
 
عظیمی در بخش دیگری از این نشست بیان کرد: اگر بخواهیم جلسات مستمر داشته باشیم باید به آن ساختاری بدهیم. مثلا مشخص کنیم که این نشست‌ها آیا مسئله محور باشد یا ساختاربندی خاصی داشته باشد. مطلب بعدی اینکه انتظارات از این جمع مشخص شود چون اگر انتظارات مشخص نباشد ممکن است برای مسائل مستحدثه جوابی نداشته باشیم.
 
وی در ادامه گفت: سند راهبردی کتابخانه در اختیار اعضا قرار گیرد تا ببینیم این جمع در کجای این سند قرار می‌گیرد. ضمن اینکه جهت جلوگیری از کارهای تکراری کلیه برنامه‌های تدوین شده کتابخانه نیز در اختیار قرار گیرد چون با در اختیار قرار گرفتن اساس اسناد بالادستی و برنامه‌های راهبردی می‌توانیم برای کتابخانه آستان مقدس برنامه‌ریزی کنیم.
 
در ادامه محمدی دیگر سخنران این نشست گفت: با توجه به این که بیش از 10 سال از تدوین سند راهبردی کتابخانه گذشته است و دوستان جدیدی به مجموعه اضافه شدند و تحولاتی در دوران کرونا به وجود آمده است، مناسب است علم آنها به مجموعه منتقل شود. بهتر است ابتدا این سند مورد بازنگری قرار گیرد و همگام با تحولات اخیر برای کتابخانه نوشته شود.
 
وی ادامه داد: بهتر است در نوشتن سند راهبردی کتابخانه و بخش‌های مختلف کتابخانه‌ از دانش موجود در گروه‌های آموزشی کتابداری سراسر کشور استفاده گردد. به عنوان مثال وقتی به شرح ماموریت بخش آرشیو می‌رسیم بهتر است یک روز میزبان همکاران گروه کتابداری دانشگاه الزهرا باشیم که گرایش آرشیو در آنجا موجود است و یا در هنگام تدوین بخش کتابخانه دیجیتالی بهتر است میزبان متخصصان این حوزه چون دکتر یعقوب نوروزی، دکتر مهدی علیپور حافظی، دکتر زین العابدینی، آقای عمرانی، سرکار خانم دکتر ملیحه درخوش و... باشیم.
 
در بخش پایانی مرتضی محمدی استانی بیان کرد: لازم است معاونت فرهنگی آستان به عنوان سیاستگذار مشخص کند که کتابخانه از نوع عمومی است یا تخصصی و یا نوع خاص دیگری است تا بر اساس آن خدمات را داشته باشیم. مورد بعدی این است که کمیته علمی دبیری داشته باشد تا از قبل دستور جلسات اعلام شود.
 
وی تاکید کرد: در برخی از مباحث مثل حوزه‌های نشریات یا کتب خطی اگر ملاحظاتی از سوی سیاسگذار وجود دارد اعلام شود تا کتابخانه بتواند بر اساس آن به عنوان یک بازیگر خوب و مهم در استان نقش ایفا کند، نه اینکه فقط به عنوان سالن مطالعه دیده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها