چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۹
برگزاری نمایشگاه کتاب لرستان به شیوه مجازی و فیزیکی را پیگیری می‌کنیم

منصور احمدی در نخستین جلسه ستاد هفته کتاب لرستان گفت: اگر پیشنهاد برگزاری نمایشگاه کتاب به تصمیم‌گیری‌ نهایی منتج شود؛ لرستان جزو نخستین استان‌هایی خواهد بود که نمایشگاه کتاب را به دو شیوه فیزیکی و مجازی برگزار خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در لرستان،‌ نخستین جلسه ستاد استانی سی‌امین دوره هفته کتاب و کتاب‌خوانی با هدف تشریح برنامه‌های این ستاد در لرستان با حضور منصور احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، سیدسجاد راستخانه، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، اعظم روانشاد، معاون فرهنگی، مطبوعات و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، و کارشناسان ستادی دستگاه‌های فرهنگی استان چهارشنبه(4 مهر) در محل سالن شهید حیدریان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان برگزار شد.
 
احمدی در این جلسه با بیان اینکه موضوع جلسه بسیار مهم است افزود: در مهندسی فرهنگی، یکی از ابزار، امکانات و مصالحی مورد نیاز، کتاب است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان کتابت و نوشتار را عامل صیانت و نگهداری از اندیشه و بینش علما عنوان کرد و افزود: اگر کتاب نبود، بسیاری از اندیشه‌ها تحریف و وارونه منتقل می‌شد؛ بنابراین باید قدر کتاب را بیشتر دانست و برنامه‌های حوزه کتاب را تقویت کرد.
 
احمدی با اشاره به جایگاه مهم کتاب افزود: با وجود رسانه و فضای مجازی،‌ همچنان کتاب در جایگاه و مقام شامخ خود به‌عنوان وسیله ساخت فرهنگ قرار دارد و کسی نتوانسته به جایگاه عظیم کتاب خدشه وارد کند.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سی‌امین دوره هفته کتاب با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از 21 آبان لغایت 27 آبان آغاز خواهد شد، افزود: با توجه به اینکه آمار مطالعه مطلوب نیست؛ وظیفه داریم دسترسی به کتاب را تسهیل کنیم و میل، علاقه و انگیزه جامعه هدف را افزایش دهیم. 
 
احمدی افزود: باید با همفکری و هم‌افزایی، اقدامات لازم برای ترویج، تبلیغ و تسهیل کتاب و کتاب‌خوانی فراهم تا زمینه افزایش انگیزه در جامعه ایجاد شود.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه پیشنهاد و رایزنی با مرکز برای برگزاری نمایشگاه کتاب  به دو شیوه فیزیکی و مجازی اشاره کرد و افزود: اگر پیشنهاد برگزاری نمایشگاه کتاب به تصمیم‌گیری‌ نهایی منتج شود؛ لرستان جزو نخستین استان‌هایی خواهد بود که نمایشگاه کتاب را به دو شیوه فیزیکی و مجازی برگزار خواهد کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه به هر دو شیوه مزایا و معایبی دارد افزود: برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی این مزیت را دارد که میزان دسترسی مردم به کتاب افزایش پیدا  می‌کند و هزینه نقل و انتقال کتاب برای ناشران، ایجاد غرفه و ایاب ذهاب کم خواهد شد؛ همچنین در افزایش سرمایه فروش موثر است؛ اما هدف، تنها فروش کتاب نیست. برگزاری رویداد فکری و فرهنگی و دیدن کتاب باید در دستور کار قرار گیرد. برای اینکه بتوانیم یک رویداد فرهنگی را در جامعه برگزار کنیم، حتما باید کتاب در دید مخاطب  قرار بگیرد.

            
احمدی گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب، ثمرات و برکاتی دارد که در نمایشگاه مجازی نیست، از این‌رو تلاش می‌کنیم، نمایشگاه به دو شیوه در استان برگزار شود.
 
روانشاد در ادامه این جلسه با بیان اینکه مسائل اخیر کشور، مسائل فرهنگی را مورد هجمه قرار دادند، افزود: باید با یک همت مضاعف فعالیت‌های فرهنگی را به سمتی پیش ببریم که مؤثر و قابل لمس باشد و این مهم به وسیله واگذاری امور به تشکل‌ها و ‌تشکل‌های مردمی اتفاق می‌افتد.
 
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان ادامه داد: برنامه‌ها را باید به سمت فضای عمومی جامعه ببریم و لایه‌های زیرین جامعه باید برنامه‌های فرهنگی را ببیند و صدای برنامه‌های آن‌ها را بشنوند و ذهن و فکرشان درگیر کتاب شود.

وی با بیان اینکه کتاب نخستین مساله در حوزه فرهنگ است و در طول سال باید فعالیت‌های حوزه کتاب استمرار داشته باشد، گفت: با هم‌افزایی و هم‌فکری در این جلسات باید بتوانیم کتاب را به مساله اول استان در هفته کتاب تبدیل کنیم.
 
روانشاد افزود: همان‌گونه که مقام معظم رهبری اشاره دارند که برنامه‌های فرهنگی باید تحول‌محور و تحول‌افزا باشند باید با همگرایی ظرفیت‌ها تجمیع شوند و کار اثربخش در جامعه داشته باشیم و کارهایی که منتج به آمار بالای مطالعه و کتابخوانی شود در استان انجام شود.
 
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان مهم‌ترین سیاست‌گذاری در فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را در سال جاری ارتقاء سواد رسانه‌ای عنوان کرد و افزود: هجمه‌هایی که در این مدت وارد شده به دلیل ضعف در سواد رسانه‌ای بود که ممکن است هرچیزی را هرکسی باور کند؛ بنابراین باید ارتقاء سواد رسانه‌ای در راس امور فرهنگی به‌ویژه  در هفته کتاب باشد.

            

راستخانه گفت: معجزه پیامبر کتاب بود، در بیانیه گام دوم انقلاب که نقشه حرکت چهل ساله دوم انقلاب است، رهبر معظم انقلاب به موضوع دانش و آگاهی اشاره دارند و از جوانان مطالبه کردند که با افزایش علم و دانش و آگاهی شانه زیر بار مسئولیت‌های انقلاب دهید، قطعا یکی از درهای ورود به دانش کتاب است. اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی بیشتر از هر زمان دیگری ضروری است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با بیان اینکه اداره کل کتابخانه‌های استان نیز برنامه‌های متنوعی را به دو شیوه شهرستانی و استانی در نظر دارد، افزود: با تمام توان در خدمت دستگاه‌های فرهنگی هستیم. دیدار با نماینده ولی فقیه، نشست‌های مطالعاتی، تقدیر از خادمان کتاب و کتابداری، ازجمله برنامه‌های هفته کتاب است؛  مشریح  آن‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.
 
سایر اعضای ستاد نیز به بیان پیشنهادات و دیدگاه‌های خود درباره برنامه‌های سی‌امین دوره هفته کتاب پرداختند.
 
              

به گزارش ایبنا؛ برنامه‌های هفته کتاب در استان به شرح زیر عنوان شد

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان  و ستاد هفته کتاب
آیین تجلیل از خادمان نشر، برگزاری مسابقه کتابخوانی، توجه ویژه به مناطق محروم، کم‌برخوردار و عشایری در هفته کتاب، رونمایی از کتاب‌های شاخص نویسندگان استان، برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی، اجرای پویش‌های مردمی نصب المان‌های جدید با موضوع کتاب از سوی شهرداری و شورای شهر، جشن امضای نویسندگان بومی، نشست‌های تخصصی حوزه کتاب، استقرار میز کتاب در دستگاه‌های اجرایی، محتواسازی در نشریات و مطبوعات استان، مسابقه دل‌نوشته به شهدای امنیت با موضوع حجاب، پویش کاشت نهال به نام نویسندگان و مفاخر استان، معرفی دستگاه برتر در حوزه کتاب در کارگروه فرهنگی اجتماعی استانداری و شورای فرهنگ عمومی از‌جمله برنامه‌های ستاد عنوان شد.
 
برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
جشن کتاب در مراکز کانون پرورش فکری، برگزاری نمایشگاه کتاب در مراکز، تجلیل از طرح‌های کتابخوانی برتر مربیان، تجلیل ویژه از مربیان صاحب قلم و کتاب، بازدید اعضای کانون پرورش فکری از کتابخانه‌ها، چاپخانه‌ها و مراکز فرهنگی، ویژه برنامه درخت دانایی با موضوع طنز و رویکرد درست‌خوانی، جمع‌خوانی، نقد و بررسی کتاب‌های طنز با حضور شاعران و نویسندگان، کارگاه آموزشی مربیان با محوریت شیوه‌های کاربردی ترویج و  توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی برگزاری کارگاه طراحی جلد تازه‌های کتاب و کتاب‌های کمتر خوانده شده و مشارکت در برنامه‌های ستاد استان.
 
 اداره کل آموزش و پرورش لرستان 
برگزاری نمایشگاه‌ کتاب در مدارس، تجهیز کتابخانه‌های کلاسی و آموزشگاهی در مدارس به‌ویژه مدارس ابتدایی،‌ ایجاد ایستگاه مطالعه در ادارات استان،‌ برگزاری نشست با اولیاء دانش‌آموزان درباره اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی، برگزاری مسابقات ورزشی در سطح شهر همراه با اهدا کتاب، برگزاری مسابقه یادداشت‌نویسی و خاطره‌نویسی در حوزه تربیت‌بدنی و سلامت، حضور کارشناسان فعال حوزه کتاب و کتابخوانی و کتابداران در سطح مدارس و گفت‌وگو درباره اهمیت کتاب و کتابخوانی و عضویت دانش‌آموزان در کتابخانه‌های عمومی و مشارکت در برنامه‌های ستاد هفته کتاب.
 
صدا و سیمای مرکز لرستان
معرفی کتاب نویسندگان بومی در صدا و سیما، حضور نویسندگان در برنامه‌های مختلف صدا و سیما، پوشش برنامه‌های هفته کتاب، برگزاری مسابقات مختلف کتاب‌خوانی، تولید برنامه باغ کاغذی با محوریت کتاب و مشارکت در برنامه‌های ستاد استان.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها