پنجشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
«عقاب عشق ماندگار» تاریخچه‌ای از فوتبال ایران

رئیس مرکز مطالعات، تحقیقات و تدوین آیین نامه رزم نیروی هوایی که کتاب «عقاب عشق ماندگار» ذیل انتشارات این مرکز چاپ شده کتاب «عقاب عشق ماندگار» را تاریخچه‌ای از فوتبال ایران توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم نقد و بررسی کتاب «عقاب عشق ماندگار» به قلم هادی حق جو، نویسنده کتاب با حضور وی همراه با مجید جلالی و بیژن ذوالفقار نسب از چهره‌های ورزشی و فوتبالی همراه با جمعی از پیشکسوتان ورزش ایران و بازیکنان سابق تیم عقاب (وابسته به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران) در سرای کتاب برگزار شد.
 
در این مراسم امیر خلبان علیرضا رودباری، رئیس مرکز مطالعات، تحقیقات و تدوین آیین نامه رزم نیروی هوایی که کتاب «عقاب عشق ماندگار» ذیل انتشارات این مرکز چاپ شده است طی سخنانی گفت: ورزش سهم زیادی در ارتقای جایگاه کشور دارد. نیروی هوایی نقش سازنده‌ای در دوران دفاع مقدس داشت و مرکز مطالعات راهبردی نیروی هوایی یکی از وظایفش پرداختن به 8 سال دفاع مقدس است.
 

«عقاب عشق ماندگار» و مرور تاریخی بر فوتبال ایران
وی افزود: کتاب «عقاب عشق ماندگار»، تاریخچه‌ای از فوتبال این سرزمین است و تیم فوتبال عقاب، یک تیم مهم است که در این کتاب به آن پرداخته شده است.
 
امیر رودباری سپس گفت:‌ وجه مشترک ورزش و کتاب در این هاست که در هر دو حوزه از نشانه‌های توسعه یافتگی کشور است. هر کشوری که در آن ورزش ارتقا پیدا کند در ذهن‌ها این موضوع ایجاد می‌شود که کشور پیشرفت کرده است.
 
وی ضمن توضیحاتی درباره نقش‌های نیروی نظامی در بخش‌های سخت و نرم، تولیدات چنین کتاب‌هایی را در حوزه نرم نیروهای نظامی عنوان کرد و در بخش دیگری به اهمیت امانت داری پرداخت و گفت: 70 الی 80 سال قبل عده‌ای افراد خلاق و خدمت‌گزار باشگاه عقاب را ایجاد کردند و حماسه‌هایی آفریدند؛ کسانی که در صعود و نزول این باشگاه نقش داشتند، بهترین کسانی هستند که می‌توانند این باشگاه را قضاوت کنند.
 

کاظم جلالی نویسنده کتاب زحمات زیادی کشید!
سرهنگ رضا جهان فر، معاون علوم و تحقیقات ارتش جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان مجری- کارشناس در این جلسه ضمن اینکه ورزشکاران پیشکسوت حوزه نظامی را افراد مهمی برشمرد، درباره شهدای این حوزه توضیح داد که در جنگ بیش از 5 هزار نفر از آنها جانشان را تقدیم ملت کردند.
 

کاظم جلالی، چهره فوتبالی و پیشکسوت ورزشی هم در این جلسه به عنوان منتقد کتاب «عقاب عشق ماندگار» گفت: خدمت نگاشتن کتاب درباره پیشکسوتان کار بزرگی است؛ اجر گذاشتن به افراد وقتی که بازنشسته می‌شوند یا حتی نیستند.
 
وی گفت: از نزدیک شاهد کار هادی [اشاره به نویسنده کتاب هادی حق جو] بودم و دیدم برای تهیه این کتاب نزد افراد مختلفی می‌رفت. من کتاب را کامل مطالعه کردم و اثری کامل است.
 
چهره‌های قبل انقلاب منصفانه توصیف شده‌اند
جلالی با اشاره به فصل‌های مختلف این کتاب شامل تاریخچه پیدایش فوتبال تا ظهور فوتبال نوین، پیدایش فوتبال ایران، پیدایش تیم فوتبال عقاب، معرفی چهره‌های نامی تیم عقاب، توضیحات درباره تاریخچه تیم عقاب بعد از انقلاب، معرفی چهره‌های نامی تیم بعد از انقلاب و چهره‌های برجسته این تیم در حوزه‌های مختلف و انعکاس یادواره‌ها و تقدیرها نگارش این کتاب را کامل توصیف کرد و نویسنده را در معرفی بی طرفانه چهره‌ها – در فصل چهارم- موفق ارزیابی کرد.
 
وی افزود: ظهور و اوج تیم عقاب در این کتاب کار شده است.
 

جایگاه تیم عقاب مطلوب نیست...
در بخش دیگری از این مراسم، بیژن ذوالفقار نسب که مقدمه‌ای بر کتاب «عقاب عشق ماندگار» به رشته تحریر درآورده، به صورت تلفنی در نشست سخنرانی کرد. وی با ابراز خوشحالی از برگزاری این جلسه گفت: در سنندج فوتبال را شروع کردم و در تهران شانس آوردم و رشد کردم؛ باشگاه عقاب خوش نام و منظم است و برخوردار از افراد منظم و فرهنگی بود. آنها با نظم و ادب تیم‌شان را مورد حمایت قرار دادند.
 
وی افزود: با مرحوم حسین فکری فوتبال را شناختم و بعدها متوجه شدم باشگاه عقاب چه پیشینه‌ و ضمانت اجرایی دارد. این تیم مورد احترام بود.
 
ذوالفقار نسبت تاکید کرد: حق جو با هوشمندی، کتاب را تصویر سازی کرده و کمتر کتابی را با انرژی، روانی، حرکتی و حوصله این چنین به عمل می‌آید.
 
وی با بیان اینکه در سمت‌های مختلفی در باشگاه عقاب حضور داشته ابراز تاسف کرد که چرا امروز این باشگاه جایگاه خوبی ندارد و در جمع تیم‌های موفق آسیایی نیست و در پایان هم یاد پیشکسوتان چهره‌های مرحوم شده این باشگاه را گرامی داشت.
 
نقش تیم عقاب در توسعه فوتبال
این چهره پیشکسوت فوتبالی با بیان اینکه کتاب به لحاظ محتوایی اثرات خوبی دارد، خاطر نشان کرد: افراد متعددی برای کتاب کار کرده‌اند ولی کار اصلی را حق جو انجام داده و مفهوم عقاب عشق ماندگار را به تصویر کشیده است.
 
حق جو، نویسنده کتاب هم در ادامه با ادای احترام به چهره‌های پیشکسوت ورزشی حاضر در جلسه به صورت ایستاده سخنرانی کرد و ضمن بیان اینکه باشگاه عقاب نقش زیادی در توسعه فوتبال کشور داشته است، گفت: این تیم کارش را در سال 1330 شروع کرد، در آن زمان فوتبال ایران با ارتشبد خاتم شناخته می‌شد. نقش سپهبد گیلان شاه در فوتبال نیز قابل بود. وقتی وی فرمانده نیروی هوایی بود هم زمان سمت ریاست فدراسیون فوتبال را نیز برعهده داشت.
 
نویسنده: معجزه خدا را در کتاب دیدم
وی هدف از فوتبال را توسعه پایدار جامعه عنوان کرد و گفت: من در نگارش این کتاب معجزه خدا را دیدم چون با قلبم این کتاب را نوشتم؛ نمی‌توان از تیم عقاب نام برد و از حماسه سازان این باشگاه یادی نکرد.
 
در ادامه حق جو یادی از فراز و فرودهای این باشگاه در سال‌های نزدیک به انقلاب انجام داد و یاد چهره‌های ورزشی این باشگاه را گرامی داشت و سپس به ماجرای انحلال این تیم در سال 53 پرداخت و دلیل آن را تصمیمات کلانی عنوان کرد که در آن مقطع برای تشکیل تیم اقلیت‌های مذهبی در کشور اتخاذ شده بود.
 
وی افزود: به تازگی جلساتی با حضور چهره‌های ورزشی و فرمانده ارتش برگزار شده تا تیم عقاب به جایگاه قبلی خود بازگردد و اولین تیمی باشد که در آن فرهنگ ایرانی و اسلامی ایجاد می‌شود.
 
شهادت منتقد اثر بر زحمات نویسنده
حق جو تاکید کرد: تیم عقاب مشکل زمین ندارد و در شهرهای مختلف امکاناتی دارد، ضمن اینکه نیروی هوایی هواپیما هم برای جا به جایی تیم در اختیار دارد.
 
نویسنده کتاب «عقاب عشق ماندگار» با اشاره به وضعیت کنونی تیم گفت: امیر رودباری خواسته‌اند کمیته تحقیق تشکیل شود تا دلایل اینکه چرا تیم عقاب نمی‌تواند نتیجه بگیرد را ارزیابی کنند.
 
کاظم جلالی، منتقد کتاب نیز در بخش دوم صحبت‌های خود با اذعان به اینکه حق جو کتاب را با قلبش نوشته گفت: من برای این موضوع شهادت می‌دهم، برای همین کتاب «عقاب» عشق ماندگار است. نویسنده در این کتاب از وجودش مایه گذاشته است.
 
نقدی بر کتاب از جنس مشکلات تیم عقاب
وی گفت: نقدی که به کتاب دارم، اینکه چرا در اثر آسیب شناسی نشده که چرا امروز تیم عقاب آن تیم سابق نیست؛ در همه دنیا بستر فرهنگی باشگاه‌های ریشه دار است و وقتی باشگاه‌ها از بین می‌روند و باشگاه‌هایی با توان مالی جای آن را می‌گیرد، فرهنگ هم از بین می‌رود. الان هم فوتبال توسط بزرگان صنعت و سیاست اداره می‌شود، برای همین عقاب از بین رفته است.
 
جلالی سپس گفت: در این کتاب می‌توان گفت چرا عقاب از بین رفته است و چرا نمی‌تواند جایگاه قبلی خود را پیدا کند. من باشگاه عقاب را دیدم و می‌توانم بگویم زیر ساخت‌هایی دارد که از بین 16 تیم لیگ برتر تنها سه تیم آنها را در اختیار دارند و اینها مواردی هستند که می‌شد در کتاب مطرح شود. البته اینها دغدغه‌های هادی [نویسنده کتاب] هم بوده است.
 
وی در پایان ابراز امیدواری کرد مسئولان نیروی هوایی ارتش فکری به حال تیم عقاب بکنند.
 


گلایه‌های پیشکسوتان از وضعیت فوتبال
در بخش دیگری از این مراسم چهره‌های پیشکسوت فوتبالی و همچنین افرادی که زمانی در تیم عقاب حضور داشتند نیز به بیان خاطراتی از حضور در این باشگاه پرداختند و گلایه‌هایی از صاحبان صنایع و دلال‌های فوتبالی کردند. اکبر مالکی، ناصر ابراهیمی، حسن روشن و احمد فاتحی از جمله این چهره‌های بودند.
 
حسن روشن در این بخش پیشنهاد کرد در آینده تیم عقاب به شکل آکادمیک و از رده‌های پایه و نونهالان و جوانان به فوتبال کمک کند تا درگیر فوتبال کثیف نشود.
 
حق جو هم در بخش دیگری در واکنش به بعضی نقدهای مطرح شده درباره کتاب گفت: این کتاب در وقت محدود تولید شده و خودم با پیشرفت کتاب متوجه شدم باید با کیفیت کار می‌شد. ضمن اینکه عکس‌ها نیز باید کیفیت بهتری داشته باشد. [اشاره به رفع نواقص در چاپ‌های بعدی]
 
چرایی انتخاب تصویر پشت جلد
وی همچنین درباره انتخاب تصویر روی جلد توضیحاتی داد و در پاسخ به سوالی درباره تصویر پشت جلد کتاب که جمعی از اعضای تیم عقاب بر سر مزار شهید لشکری، سید الاسرای ایرانی زمان جنگ [فردی که 18 سال در اسارت رژیم بعث عراق بود] حاضر شده‌اند نیز اینگونه توضیح داد که علت انتخاب این تصویر را الگو گیری از این فرد شجاع می‌دانم که مقابل رژیم بعث ایستاد و حاضر نشد در دوران اسارت مصاحبه کند و ایران را شروع کننده جنگ بنامد. نویسنده کتاب «عقاب عشق ماندگار» این نه گفتن را تعبیر به «نه مقدس» کرد.
 

در بخش پایانی این مراسم امیر رودباری از جمعی از پیشکسوتان و دست اندرکاران تولید این کتاب و حوزه ورزش تجلیل کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها