یکشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸
حضور ایران درنمایشگاه کتاب آذربایجان زمینه‌ساز تقویت همگرایی دو ملت

علیرضا بهبودی، با تاکید بر اهمیت حضور ایران در هشتمین دوره نمایشگاه کتاب باکو گفت: در برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها، باید به مشترکات و پیوندهای فرهنگی که زمینه‌ساز همگرایی دو کشور می‌شود، تأکید کرد.

علیرضا بهبودی، کارشناس فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره برگزاری هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب باکو گفت: با توجه به نقش مهم کتاب در مسائل و دیپلماسی فرهنگی داخلی و خارجی جمهوری آذربایجان، نمایشگاه بین‌المللی کتاب باکو که پیش‌تر دوسالانه برگزار می‌شد، با برگزاری دوره هشتم، برگزاری سالانه آن کلید خواهد خورد.

وی افزود: در سال‌های اخیر جمهوری آذربایجان اهتمام ویژه‌ای به برگزاری نمایشگاه کتاب در سطح منطقه‌ای و استانی داشته و این شرایط را ایجاد کرده تا نقش کتاب را در زندگی روزمره مردم آذربایجان مهم‌تر و پررنگ‌تر کند. در سال‌های گذشته ـ شوروی ـ با توجه به شرایط خاص آن دوران، نقش کتاب در منطقه آذربایجان پررنگ‌تر و سرانه مطالعه بالا بود. پس از استقلال این کشور و گسترش فضای مجازی، سرانه مطالعه در این کشور تنزل پیدا کرد و در حال حاضر دولت آذربایجان به دنبال بهبود سرانه مطالعه مردم این کشور باشد.

بهبودی با اشاره به اهمیت نقش کتاب در دیپلماسی فرهنگی، ادامه داد: از کتاب به‌عنوان مظهر و شاخص فرهنگی هر کشور یاد می‌شود و یکی از شاخص‌های رشد فرهنگی و اجتماعی، سرانه مطالعه و شمارگان نشریات در یک واحد سرزمینی است؛ بنابراین کتاب و کتابخوانی بسیار مهم است.

کارشناس فرهنگی فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تاکید بر تمایل فعالان فرهنگی آذربایجانی بر تقویت تعاملات کتاب‌محور با ایران بیان کرد: ناشران آذربایجانی تمایل دارند با جمهوری اسلامی ایران ارتباط برقرار کنند. در این سال‌ها این ارتباط به‌واسطه حضور رایزنی فرهنگی کشورمان در آذربایجان برقرار شده و شاهد انعقاد تفاهمنامه‌هایی میان دو کشور هستیم.

وی ادامه داد: اتفاقات قابل توجهی میان دو کشور رخ داده و به‌واسطه تلاش‌های رایزنی فرهنگی ایران در آذربایجان، ده‌ها عنوان کتاب با روش‌های مختلف و در قالب همکاری گسترده، چاپ و توزیع شده است. این کتاب‌ها غالبا رمان‌هایی است که به‌دلیل وجود ذائقه فرهنگی مشترک دو ملت، مورد استقبال قرار گرفته است. بنابراین ظرفیت قابل توجهی برای توسعه و ارتقاء همکاری‌های فرهنگی کتاب‌محور وجود دارد. با توجه به اینکه آذربایجان تا مدت‌ها درگیر جنگ‌های مرزی با ارمنستان بوده، موضوع ادبیات داستانی و دفاع مقدس نیز در این کشور مورد توجه قرار گرفته است. نوع نگاه آثار دفاع مقدس و خاطرات رزمندگان که در برخی آثار نویسندگان ایرانی وجود دارد، برای مردم این کشور ملموس است؛ بنابراین می‌توانیم به نقطه مشترک در حوزه ادبیات پایداری برسیم.

این کارشناس فرهنگی درباره موضوع مخاطب‌سنجی برای تولید کتاب‌های مورد استقبال در کشور آذربایجان گفت: نمایشگاه‌های کتاب، پلی برای انتقال مفهوم، تفکر و عقیده میان کشورها است و برگزاری نمایشگاه‌های کتاب می‌تواند بسیار موثر باشد. از این رو دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه‌های کتاب و سایر نمایشگاه‌های فرهنگی به این رویدادها باید به‌عنوان یک ابزار مهم نگاه کنند.

بهبودی افزود:‌ با توجه به شرایط خطیری که در منطقه و جهان امروز داریم، نمایشگاه‌های کتاب و فعالیت‌های فرهنگی، نقش بسزایی در نزدیک شدن دو ملت ایفا کند. نکته‌ دیگر اینکه در برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها، باید به مشترکات و پیوندهای فرهنگی که زمینه‌ساز همگرایی دو کشور می‌شود، تأکید کرد و کتاب‌هایی در این حوزه در معرض دید مخاطبان قرار دهیم و از هرگونه واگرایی در این خصوص پرهیز کنیم؛ همچنین از دوستان آذری خود انتظار داریم سعی کنند از واگرایی‌ها پرهیز کنند تا تداوم روابط دوستانه و صمیمانه دو ملت را شاهد باشیم. 

وی اضافه کرد: در هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب آذربایجان، جانمایی غرفه ایران مطلوب بود. با حضور قوی همکاران رایزنی فرهنگی، کتاب‌های ارائه شده که بخشی در ایران و بخشی در کشور آذربایجان ترجمه و منتشر شده در حوزه گردشگری، ایرانشناسی، ادبیات و دین با مجوز دولت آذربایجان به چاپ رسیده و در معرض دید مخاطبان قرار داده شده است. امسال 140 ناشر از آذربایجان و ناشرانی از 14 کشور دیگر در این رویداد فرهنگی حضور دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها