پنجشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸
محفل عشق و دلتنگی‌های مادرانه در جوار گلزار شهدا برگزار شد

ویژه‌برنامه «روایت مادری» با معرفی کتاب «یک دریا ستاره» در گلزار شهدای بوشهر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر، آیین روایت مادری با معرفی کتاب «یک دریا ستاره؛ خاطرات زهرا تعجب، همسر شهید مسعود (حبیب) خلعتى» به قلم سید قاسم یاحسینى، با حضور حیدر راهب مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر، سرهنگ علی غضنفری معاون هماهنگ کننده سپاه امام صادق(ع) سمیه رسولی، مدیرکل کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان، سعید حیدری مدیرکل دفتر امور سیاسی انتخابات و تقسیمات استان، اسماعیل سجادی‌منش مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی،  آرزو شبل الحکما بوشهری‌نژاد رئیس سازمان بسیج جامعه زنان استان بوشهر، نرگس صداقت رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان، مجید عابدی شاعر و دبیر محفل ادبی شعر و آفتاب، خانواده‌های معزز شهدا و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در گلزار شهدای بوشهر برگزار شد.

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر در بخش نخست این نشست با تسلیت ایام اربعین حسینی گفت: برگزاری محفل روایت مادری با حضور خانواده معظم شهدا و در کنار مزار مطهر شهدای بوشهر دارای معنویت خاصی است.

حیدر راهب افزود: با توجه به رویکرد ما در مردمی بودن مراسم، این بار تصمیم گرفتیم که بر خلاف روال گذشته که مراسم در سالن‌های همایش برگزار می‌شد، ویژه‌برنامه «روایت مادری» را در جوار گلزار شهدای گرانقدر برگزار کنیم.

وی ادامه داد: روایت مادری از سلسله نشست‌های ملی است که به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با هدف تجلیل و تکریم از مقام شامخ مادران و همسران شهدا در همه استان‌ها با محوریت معرفی کتاب برگزار می‌شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان بوشهر یادآور شد: جای خالی کتاب از زبان مادران شهدا در استان بوشهر حس می‌شود و می‌طلبد که دستگاه‌های فرهنگی در حمایت و تولید آثارهای هنری فاخر تلاش کنند که تحقق این مهم در انتقال مفاهیم انقلابی به جوانان تاثیر زیادی خواهد داشت.

وی در خصوص کتاب «یک دریا ستاره» گفت: این اثر بسیار خوشخوان و روان است و راوی حقایق و خاطرات زندگی خود را صادقانه و بدون اغراق در این کتاب بیان کرده است.

راهب ادامه داد: احترام و تکریم خانواده شهدا به‌عنوان سهامداران اصلی انقلاب اسلامی وظیفه ماست و ما تا ابد مدیون خون شهدا و ایثارگری و فداکاری‌های ایشان هستیم.

وی به حدیثی از نبی مکرم اسلام(ص) اشاره و تصریح کرد: در این حدیث خداوند به حضرت رسول(ص) فرموده است: «من جانشین شهید در خانواده او هستم، هر کس رضایت خانواده شهید را جلب کند، رضایت مردم را جلب کرده است و هر کس آنها را به خشم آورد، ما را به خشم آورده است.»

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر در پایان از دستگاه‌ها و نهادهایی که در برگزاری این مراسم همکاری کرده‌اند، قدردانی کرد.

در بخش بعدی این ویژه‌برنامه، زهرا تعجب؛ راوی کتاب «یک دریا ستاره» و همسر شهید مسعود خلعتی به بیان خاطرات خود در زندگی با این شهید بزرگوار پرداخت و به چاپ خاطرات خود در زمان انقلاب و دفاع مقدس در نشریه «عرشیان» اشاره کرد و گفت: این کار بهانه‌ای شد که خاطرات خود را در قالب کتاب گردآوری کنم.

وی افزود: تمام خاطرات من با اشک نوشته شده است؛ چراکه مرور خاطرات آن زمان یادآور دوران شیرین گذشته است.

همسر شهید خلعتی در پایان گفته‌های خود، از علاقه خود به جنگیدن در کنار همسر خود در جبهه‌های نبرد اشاره کرد و گفت: عشق به دفاع از وطن و شهرم و همچنین علاقه به تجربه کردن فضای جبهه باعث شد که در آبان‌ماه سال 1360به مدت دو ماه در کنار همسر خود در جبهه‌های جنوب حضور داشته باشم.

 معاون هماهنگ کننده سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر سخنران بعدی این برنامه بود. وی در خصوص فضای این نشست تخصصی گفت: این مجلس با صفا و بی‌ریا یکی از بهترین محافل و مجالسی بود که توفیق شد  در آن بار دیگر ذهن خود را به ایام  پرافتخار دفاع مقدس ببریم.

سرهنگ علی غضنفری افزود: می‌توان تجلی صبر حضرت زینب (س) را در سبک زندگی مادران و همسران شهدای ما مشاهده کرد و این الگو باعث شد که چنین مادرانی چنین فرزندانی را تربیت کنند.

وی تاکید کرد: امروز می‌بینیم که در همه صحنه‌ها و اتفاقاتی که در کشور می‌افتد باز هم مادران همسران و خانواده شهدا هستند که زینب‌وار ایستادند و از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دفاع می‌کنند.

معاون هماهنگ کننده سپاه امام صادق (ع) یادآور شد: اقدام خلاقانه اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر در برگزاری این مراسم در جوار شهدای بوشهر جای تقدیر و تشکر دارد، امیدواریم که بتوانیم از ظرفیت گنجینه خاطرات فرزندان، مادران و همسران شهدا استفاده کنیم.

غضنفری در پایان تاکید کرد: وظیفه همه نهادهای فرهنگی است که در انتقال مفاهیم ایثار و شهادت تلاش کنند؛ چراکه موفقیت ما در همه زمینه‌ها در گرو پرداختن به رهروی راه شهدا است.

در ادامه این ویژه‌برنامه، مادر شهیدان غلامرضا و عبدالرضا جمهوری به بیان خاطراتی از دوران جوانی و نوجوانی دو فرزند خود پرداخت و با اشاره به اتفاقی که موقع شنیدن خبر شهادت یکی از فرزندانش افتاد، گفت: پس از اینکه خبر شهادت غلامرضا را دریافت کردیم، درخت کُناری که در حیاطمان بود به کلی خشک شد و بعد از چندماه و در زمانی که پیکر این شهید پیدا شد و به بوشهر بازگشت این درخت جوانه زد و سبز شد.

شعرخوانی مجید عابدی دبیر محفل ادبی شعر و آفتاب و همچنین مداحی در عزای حضرت اباعبدالله الحسین (ع) از دیگر بخش‌های این مراسم معنوی بود.

در پایان نیز از زهرا تعجب (همسر شهید خلعتی) و همچنین مادر شهیدان جمهوری و مجید عابدی با اهدای لوح سپاس تقدیر به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها