پنجشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴
اختصاص 1000 میلیارد تومان برای اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور

اسماعیل شفاعی در سیزدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی لرستان از اختصاص 1000 میلیارد تومان برای اجرایی‌سازی برش استانی سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور به استان‌ها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در لرستان، یکصد و سیزدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی لرستان، با محوریت رونمایی از «نقشه مهندسی کشور، برش استان لرستان» عصر چهارشنبه (16 شهریور) با حضور اسماعیل شفاعی، مدیرکل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان، فرهاد زیویار استاندار لرستان، ابراهیم معظمی گودرزی مدیرکل راهبری سیاست‌های فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی، سردار مرتضی کشکولی فرمانده سپاه لرستان، سردار یحیی الهی فرمانده نیروی انتظامی استان، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی قدرتی مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی، منصور احمدی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی عضو شورای فرهنگ عمومی استان برگزار شد.

شفاعی با بیان اینکه حامل سلام و ابلاغ پیام ارادت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جمع حاضر هستم افزود: ایشان تأکید کردند که ارادتشان را به جمع حاضر عرض کنم.

مدیرکل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: نقشه مهندسی فرهنگی کشور از سالیان متمادی بر زمین مانده بود و در نهایت سال گذشته به سرانجام رسید.

شفاعی مهمترین اتفاق در رابطه با نقشه مهندسی فرهنگی کشور را اجرایی‌سازی این نقشه برشمرد و افزود: مسئولیت اجرایی‌سازی نقشه مهندسی فرهنگی کشور به شوراهای فرهنگ عمومی کشور واگذار شده است.

وی از شورای فرهنگ عمومی کشور به‌عنوان یکی از بازوان مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی یاد کرد و افزود: مباحث مهمی در این شورا مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

مدیرکل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور نقشه مهندسی فرهنگی کشور را یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری برشمرد و افزود: این نقشه یکی از سندهای مهم بالادستی است.
 
شفاعی با بیان اینکه یکی از مباحث مهم و راهبردی، اجرایی سازی سند مهندسی فرهنگی کشور است افزود: جلسه ستاد عالی نقشه مهندسی کشور هفته گذشته برگزار شد، که در جمع‌بندی آن مقرر شد در سال 1401 مبلغ 1000 میلیارد تومان برای اجرایی‌سازی برش استانی سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور به استان‌ها اختصاص پیدا کند.

وی ادامه داد: با ساز و کاری اجرایی و وظایفی که برای دستگاه‌ها در سند مشخص شده برای جذب اعتبارات و اجرایی‌سازی سند،‌ همت مدیران استانی، اعضای شورای فرهنگ عمومی استان‌ها و نماینده ولی فقیه در استان‌ها لازم است.
 
شفاعی تشکیل منظم جلسات شورای فرهنگ عمومی را برای برطرف کردن مشکلات گره‌گشا دانست و افزود: هم افزایی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه به عنوان روسای شورای فرهنگ عمومی در استان‌ها و شهرستان‌ها با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح بسیار بالایی قرار دارد. امیدواریم با همگرایی که اتفاق افتاده بتوانیم در حوزه فرهنگ به‌ویژه حوزه فرهنگ عمومی اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

مدیرکل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه برای تقویت حضور نهادهای مردمی در شورای فرهنگ عمومی در دوره یازدهم، اصلاح آیین‌نامه شورای فرهنگ عمومی در مراحل پایانی قرار دارد افزود: پس از اصلاح آیین‌نامه حضور نهادهای مردمی را در شورای فرهنگ عمومی استان‌ها و کشور بیش از گذشته شاهد خواهیم بود و این می‌تواند گام بلندی در حوزه ارتقای فرهنگ عمومی کشور باشد.
 

سعیدرضا عاملی، دبیرعالی شورای انقلاب فرهنگی در ارتباط تلفنی با این مراسم، حوزه فرهنگ را بسیار محوری و کلیدی برشمرد و افزود: صحبت‌ها در این حوزه بسیار است؛ ولی در حوزه اقدامات، ضعف‌های اساسی داریم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سند مهندسی فرهنگی را محصول همکاری جمع بزرگی از متفکران کشور دانست و افزود: برای تدوین این سند بالغ بر 3 هزار نفر همکاری داشته‌اند.
 
اقتصاد و سیاست تابع فرهنگ هستند
وی افزود: همت رئیس جمهور بر این است که این سند بتواند در همه استان‌ها دامنه اجرایی پیدا کند و ایشان به همه مسئولان برای اجرایی شدن سند دستورات اکید داده‌اند. معاون اول رئیس جمهور نیز با اهتمام خاص مسائل را پیگیری کرده‌اند که بودجه و اعتبارات مناسب برای این حوزه اختصاص پیدا کند.


حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی به ویژگی‌های برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی لرستان اشاره کرد و افزود: بخش‌های مختلف در نظر گرفته شده در برش استانی لرستان در صورت اجرا برای لرستان بسیار کاربردی خواهد بود.

استاد علوم ارتباطات دانشگاه تهران با بیان اینکه فرهنگ در مقایسه با اقتصاد و سیاست در مرکز قرار دارد افزود: اقتصاد و سیاست تابع فرهنگ هستند، اگر فرهنگ یک فرهنگ ایرانی و اسلامی باشد می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که اقتصاد به سمت یک مسیر اسلامی و ایرانی حرکت می‌کند و می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که مدل حکمرانی‌مان، مدل حکمرانی پویا است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی استان لرستان را استانی پویا دانست و افزود: لرستان در دوران دفاع مقدس، پشتوانه اصلی جبهه جنوب بوده و مردم شریف این استان در آن دوران همراهی می‌کردند، و امروز هم در مسیر اربعین، مردم شریف لرستان در میدان هستند و زائران را بدرقه می‌کنند تا به مسیر اربعین بروند و پیمان وفاداری ببندند.
 
شورای فرهنگ عمومی اولویت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان است
احمدی در این جلسه ضمن بیان توضیحاتی درباره نقشه مهندسی کشور برش استان لرستان گفت: این سند با همکاری و زحمات شورای برنامه‌ریزی استان با پژوهشی میدانی و تحقیقاتی از سوی کارشناسان خبره فرهنگی استان تهیه و مورد تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور قرار گرفته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با بیان اینکه در آغاز به کار دولت سیزدهم و مدیران دستگاه‌های اجرایی این دولت بنا شد تغییراتی در عرصه فرهنگ از لحاظ محتوایی ایجاد شود.

احمدی شورای فرهنگ عمومی را اولویت اول فعالیت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برشمرد و افزود: متناظر با فرهنگ عمومی آموزش هنر عمومی در دستور کار قرار گرفته است و با راهبرد جدید شورای فرهنگ عمومی از یک شورای کاملا مشورتی و تهیه و تدوین مصوبات براساس نیازهای فرهنگی استان به یک شورای عملیاتی تغییر راهبرد داده است.



مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با تأکید بر تبدیل مصوبات شورای فرهنگ عمومی به رفتار فرهنگی گفت: در کنار یک برنامه فرهنگی برای رفع آسیب‌ها و مشکلات باید یک برنامه عملیاتی و اجرایی هم داشته باشیم که بتوان این مصوبات را به یک رفتار فرهنگی تبدیل کرد.
 
سعادت هر ملتی وابسته به فرهنگ آن ملت است
نماینده، ولی فقیه در استان در این جلسه با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای ۱۷ شهریور گفت: سعادت هر ملتی وابسته به فرهنگ آن ملت است، فرهنگ موجودیت و هویت هر جامعه‌ای را تشکیل می‌دهد و عاملی است که به ذهن شکل می‌دهد و در نهایت رفتارها هستند که سبب تصمیم‌سازی‌های کلان تحقق پیدا می‌کند و ترویج سبک زندگی شهدا سبب ارتقای فرهنگ عمومی جامعه می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین شاهرخی، شورای عالی انقلاب فرهنگی را به عنوان مرکز مهندسی فرهنگی و علمی کشور برشمرد و افزود: نقشه مهندسی کشور از اسنادی است که باید ما را به وضعیت مطلوب برساند.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه نقشه مهندسی فرهنگی و علمی کشور تلاش می‌کند با نگاه به آسیب‌ها، سیاست‌هایی را ترسیم کند که با توجه به آن سیاست‌ها و به دنبال آن برنامه‌ها و اجراهایی که صورت می‌گیرد، هویت ایرانی اسلامی شکل گیرد.

وی گفت: در سند مهندسی فرهنگی کشور، برش استانی لرستان، کمیته‌های 5‌گانه با احصای مسائل در 25 مساله مهم و تعیین 5 مساله به‌عنوان مسائل اولویت‌دار استان تعيين اقدامات ملی، هدف‌گذاری، اقدامات استانی و فعاليت‌های اجرايی، اين برش استانی تهيه و برای اقدامات بعدی در 7 فصل ارائه شده است.

نماینده ولی فقیه در استان افزود: این سند نقشه راهی است که شورای فرهنگ عمومی بر اساس آن حرکت کند و به عنوان موتور محرکه‌ای دستگاه‌های اجرایی را تقویت فکری دهد و با توجه به جایگاهی که نایب رئیس شورای فرهنگ عمومی (استاندار لرستان) دارد به جهت مالی و اعتباری پشتیبانی شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها