سه‌شنبه ۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۲
تولید 30 هزار تن کاغذ برای کتاب‌های درسی در داخل کشور

رئیس سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال‌های گذشته نزدیک به ۴۵ هزارتن کاغذ برای مصرف داخلی استفاده می‌شد که امسال ۳۰ هزار تن از این مقدار در داخل کشور تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در زنجان، مراسم عقد‌قرارداد تامین مقوای جلد کتاب‌های درسی کشور واقع در واحد صنعتی «راشا کاسپین» با حضور رئیس سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش، استاندار زنجان و جمعی از مسئولان برگزار شد.

در این مراسم قرارداد تامین مقوای جلد کتاب‌های درسی سراسر کشور در واحد تولیدی راشا کاسپین زنجان منعقد شد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش کشور در این مراسم با اشاره به برنامه کشور برای حمایت از تولید داخل و اعتماد به توان داخلی اظهار کرد: سال جاری دو اتفاق بسیار مهم رقم خورد؛ نخست تامین دوسوم کاغذ مورد نیاز از تولید داخل کشور که در‌گذشته حجم بسیار کمتری از محصولات داخل کشور تامین می‌شد و دوم تامین مقوای جلد کتاب‌های درسی در استان زنجان که این دو مورد بسیار حائز اهمیت هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی لطیفی با اشاره به آمار کاغذ و مقوای مصرفی در داخل کشور و میزان واردات ماده خام این دو محصول افزود: سال‌های گذشته نزدیک به ۴۵ هزارتن کاغذ برای مصرف داخلی استفاده می‌شد که امسال ۳۰ هزار تن از این مقدار در داخل کشور تولید می‌شود.

وی گفت: امیدواریم انعقاد این قرارداد آغازی باشد تا سال‌های آتی در سایر زمینه‌ها مانند کاغذ نیز بتوانیم تمام نیاز داخل کشور را از تولیدات بومی تامین شود.

لطیفی با تأکید بر بومی‌سازی صنایع در کشور اضافه کرد: تقویت هویت ایرانی و احساس افتخار در دانش‌آموزان تنها به وسیله داستان و قصه‌های کودکانه و شعر نیست؛ بلکه اگر دانش‌آموزان بدانند؛ کالای مصرفی آن‌ها به دست هموطنان و خواهران و برادران خودشان در داخل کشور تولید می‌شود، باعث افتخار آن‌ها خواهد بود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش کشور افزود: 2 شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی در سطح کشور وظیفه سنگین چاپ محصولات را برعهده دارند.

در ادامه نیز محسن افشارچی، استاندار زنجان با اشاره به اینکه تا به امروز تمام مقوای مورد نیاز برای تولید جلد کتاب‌های درسی از خارج کشور تامین می‌شد، اضافه کرد: این رقم در حدود 4 هزار و 300 تن در سال بود که با انعقاد این تفاهم‌نامه همه مقوای مورد نیاز برای جلد کتاب‌های درسی کشور در راشا کاسپین زنجان تولید خواهد شد.

وی با اشاره به روند انجام مناقصه در ارتباط با تولید کاغذ مقوای کتاب‌های درسی بیان کرد: مناقصه‌ای که امسال انجام شد در سطح بین‌المللی بود، یعنی شرکت‌های مختلفی از داخل و خارج کشور در این مناقصه شرکت کردند که خوشبختانه راشا کاسپین زنجان توانست برنده مناقصه شود.

استاندار زنجان با اشاره به مزیت مجتمع کاغذسازی راشا کاسپین نسبت به سایر واحدها گفت: یک تمایز عمده این واحد صنعتی با سایر واحدهای موجود، بازیافت ضایعات کاغذ به وسیله دستگاه‌های پیشرفته صنعتی است؛ به‌طوری ‌که طی فرآیند تولید، هیچ درختی قطع نمی‌شود و به اصطلاح تناقضی با مسائل زیست محیطی ندارد.

وی با اشاره به تاثیر عقد این قرارداد در پیشرفت استان زنجان اضافه کرد: حجم این قرارداد، بسیار قابل توجه است و امیدواریم، سبب رونق شرکت تولیدی راشا کاسپین شود.

افشارچی با اشاره به ظرفیت بالای راشا کاسپین گفت: نیروهای مشغول در این واحد صنعتی بسیار فعال هستند و قطعا با تلاش این افراد شاهد رشد و شکوفایی استان زنجان در سال‌های آتی خواهیم بود.
 
در انتهای مراسم عقد قرارداد تامین جلد کتاب‌های درسی، مهندس پایداری و ثقفی به نمایندگی از واحد تولیدی قرارداد مذکور را امضا کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها