پنجشنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۷
«خاطرات سیلویا پلات»؛ نویسنده‌ای که از کار خود راضی نبود

وحید آقاپور، بازیگر، در این مطلب به معرفی اثری پرداخته، که آن را بهترین کتابی می‌داند که در یک‌سال گذشته خوانده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ وحید آقاپور، بازیگر و صداپیشه در «پیشنهاد مطالعه» این هفته، کتاب «خاطرات سیلویا پلات» را به عنوان بهترین کتابی که در یک‌سال گذشته خوانده است به مخاطبان ایبنا معرفی کرد.

او درباره این اثر گفت: این کتاب را توصیه می‌کنم چون ما را با سیمای کامل سیلویا پلات، به عنوان یک نویسنده و شاعر آشنا می‌کند و از خلال خواندن این کتاب می‌فهمیم که این شخصیت چه‌قدر در زندگی فرازونشیب داشته است؛ در روزهایی، دختری است در آرزوی ازدواج، بعد زنی‌ست در آرزوی مادرشدن و در عین حال نویسنده‌ای است که دائم از خود ایراد می‌گیرد و از کارش راضی نیست. او  اعتماد به نفس پایینی دارد.

وی ادامه داد: نکته جالب دیگر برای منی که تئاتری هستم، همسر این نویسنده است که تد هیوز است؛ او در عالم تئاتر آدم شناخته‌شده‌ای است و یکی از نویسندگان نمایش «ارگاست» است که پیتر بروک آن را با بازیگران چندملیتی کارگردانی کرده بود و در جشن هنر شیراز حضور داشت.

کتاب «خاطرات سیلویا پلات» با ترجمه مهسا ملک‌مرزبان در 488 صفحه از سوی نشر نی منتشر شده است.

درباره کتاب:
این زندگی‌نامه‌ خودنوشت اوست. بسیار کامل، پیچیده و دقیق. اینجاست که او می‌کوشد با خودش روراست باشد. در برابر صورت‌سازی از خود مقاومت می‌کند. سیلویا پلاتی که در این‌جا می‌بینیم نزدیک‌ترین فرد به چهره‌ی واقعی او در زندگی روزمره‌اش است.

«تد هیوز»
آنچه در دست دارید همچون زندگی‌نامه‌های معمولی فقط شرح زندگی نویسنده نیست؛ بلکه سرچشمه و منشأ غالب آثار اوست. برای نویسنده‌ای که کارش تا این حد بر جزئیات و ظرایف زندگی‌نامه‌اش متمرکز است، روابط اهمیتی ویژه دارد. دفتر حاضر چیزی ارائه می‌دهد که از هر زندگی‌نامه‌ خودنوشت مهم‌تر است. از میان این صفحات و عبارات دلنشین صدایی به گوش می‌رسد که مانند اشعار سیلویا پلات صادق و بی‌نظیر است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:
«نمی‌خواهی فقط یک‌بار آن هم به شکلی زندگی کنی که در یک جمله‌ی کلی بتوانند بگویند: «او یه دختر … بود» و نهایتاً در ۲۵ کلمه یا کم‌تر و بیش‌تر تو را شرح بدهند. می‌خواهی هر قدر می‌توانی زندگی کنی… تو ثروتمندی. چون هجده‌ساله‌ای، هنوز حساسی، هنوز به خودت ایمان نداری، کمی گستاخ حرف می‌زنی و اندکی معقول تا خطاهایت را بپوشانی. پس نمی‌توان تو را به احساساتی‌بودن، سانتی‌مانتال‌بازی یا رفتارها و تدابیر زنانه متهم کرد.»
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها