یکشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸
باید از ظرفیت خیرین برای ارتقاء شاخص‌های کتابخانه‌ای در مناطق محروم استفاده کرد

علی آخوندیان در جلسه انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان آذربایجان‌غربی گفت: باید با تعامل با اقشار مختلف و جذب خیرین و استفاده از ظرفیت آنها برای تکمیل پروژه‌های ناتمام و تجهیز کتابخانه‌های عمومی و ارتقا شاخص‌های کتابخانه‌ای به ویژه در مناطق محروم تلاش کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، جلسه انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان آذربایجان‌غربی با حضور خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان؛ ایرج ادیب نیا، رئیس هیئت مدیره انجمن؛ علی آخوندیان، مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه‌ساز آذربایجان‌غربی؛ فضل الله ناظر، نایب رئیس انجمن؛ سمیه رحمان‌پور، معاون امور کتابخانه‌ها و همکاری‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی؛ اعضای هیئت‌امنا و هیئت‌مدیره انجمن، دیروز عصر، با محوریت بررسی اساسنامه جدید ابلاغی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سالن استاد شهریار کتابخانه مرکزی برگزار شد.

علی آخوندیان، مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه‌ساز آذربایجان‌غربی در این جلسه گفت: انجمن خیربن کتابخانه‌ساز آذربایجان‌غربی در سال 1391 به‌منظور  جلب مشارکت و بهره‌گیری از کمک‌های خیرین برای ساخت و توسعه کتابخانه‌های عمومی تشکیل شد؛ باید با تعامل با اقشار مختلف و جذب خیرین و استفاده از ظرفیت آن‌ها برای تکمیل طرح‌های ناتمام و تجهیز کتابخانه‌های عمومی و ارتقاء شاخص‌های کتابخانه‌ای به‌ویژه در مناطق محروم تلاش کرد.

خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌غربی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های عمومی و عملکرد اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گفت: استان آذربایجان‌غربی دارای 73 باب کتابخانه عمومی نهادی و  24 باب کتابخانه مستقل و مشارکتی است.

وی افزود: تلاش می‌شود با هدف توسعه عدالت فرهنگی تسهیل دسترسی به کتابخانه‌های عمومی به‌ویژه در مناطق محروم در اولویت امور قرار گیرد.
 
معصومی با اشاره به پروژه‌های نیمه تمام این اداره کل  ادامه داد: سطح دسترسی به کتابخانه عمومی با ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی ارتباط مستقیم دارد و خیرین به عنوان بازوان توانمند توسعه فرهنگی نقش بی بدیلی در افزایش دسترسی مردم به کتابخانه‌ها دارند؛ با حمایت خیرین کتابخانه‌ساز و افزایش دسترسی به کتابخانه  و انس و الفت عموم مردم با کتاب، معضلات  فرهنگی در سطح جامعه کاهش خواهد یافت.

معصومی بیان کرد: طی سفرهای شهرستانی استاندار آذربایجان‌غربی و طرح مسائل کتابخانه‌های عمومی در کارگروه‌های تخصصی، تا کنون 13  مصوبه برای توسعه کتابخانه‌های عمومی در جریان سفرهای شهرستانی استاندار به تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان رسیده است.
 
مدیرکل کتابخانه‌های استان آذربایجان‌غربی افزود: از مهم ترین اقدامات انجام شده به همت  اداره کل کتابخانه‌های عمومی در راستای توسعه فضای کتابخانه‌ای، واگذاری حق انتفاع ساختمان یک باب کتابخانه در شهرستان بوکان و تمدید حق انتفاع ساختمان چهار باب کتابخانه در شهرستان‌های نقده، بوکان، چایپاره و چالدران به ارزش تقریبی 195 میلیارد ریال است.

معصومی با اشاره به اهمیت وجود منابع به روز در کتابخانه‌های عمومی گفت: اهدای 5 هزار و 851  جلد  کتاب به ارزش بیش از 3میلیارد ریال توسط بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی، خرید یک هزار و 845  جلد  کتاب به ارزش تقریبی 262 میلیون ریال از طریق احکام جایگزین حبس، اهدای بیش از 42 هزار جلد کتاب به ارزش تقریبی 5 میلیارد ریال از سوی خیرین از مهم‌ترین اقدامات در این حوزه است.

وی در ادامه گفت: اجرای برنامه‌های فرهنگی از سوی محافل ادبی و کتابخانه‌های عمومی، طرح کتاب پیک، تور کتابخانه‌گردی ویژه مناطق محروم، تجهیز کتابخانه‌های مرکزی شهرستان‌ها به وای فای رایگان و ... از دیگر اقدامات با هدف ارتقاء خدمات کتابخانه‌های عمومی استان بوده است.

در ادامه جلسه هر یک از اعضا به بیان پیشنهادات و نظرات خود پیرامون دستورکار جلسه انجمن پرداختند و تصمیماتی در خصوص بهبود وضعیت کتابخانه‌ها و ارتقای شاخص‌های کتابخوانی در سطح استان اتخاذ شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها