دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۲
تولید آثار مرجع از وجوه ممیز بنیاد پژوهش‌های اسلامی است

یاسراحمد‌وند تولید آثار مرجع در بنیاد پژوهش‌های اسلامی را از ممیز این مجموعه خواند و گفت: توجه به آثار مرجع از شاخص‌های جدی توسعه تمدنی در کشور است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با یاسر احمد‌وند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در تالار شیخ طوسی دیدار و درباره مهم‌ترین فعالیت‌ و کلان‌طرح‌های پژوهشی این مرکز گزارش ارائه کرد.

احد فرامرز قراملکی، اظهار کرد: حاصل تلاش پژوهشگران بنیاد پژوهش‌های اسلامی در سال گذشته، تولید 116 عنوان کتاب و از ابتدای سال تاکنون نیز 27 اثر در موضوعات فقه و اصول، کلام و اندیشه اسلامی، حدیث، تصحیح متون، سیره رضوی و... است.

وی در ادامه به پروژه‌های کلان این مرکز اشاره کرد و گفت: کتاب ارزشمند «المعجم في فقه لغة القرآن و سرّ بلاغته» یکی از کلان‌طرح‌های پژوهشی این مرکز است که تاکنون 44 جلد از آن منتشر شده و در آینده‌ای نزدیک شصتمین جلد از آن منتشر خواهد شد.

این مقام مسئول ادامه داد: دانشنامه وقف و واقفان، اطلس جهانی سادات، ماخذشناسی توصیفی ادیان، مناظرات امام رضا(ع) با علمای یهود، دایرة المعارف آستان قدس رضوی در دو جلد، تشکیلات آستان قدس رضوی، تاریخ مشهد و آستان قدس رضوی، عقبات الانوار و... ازدیگر کارهای فاخر این مرکز است.

وی بیان کرد: تاکنون 260 اثر رضوی توسط پژوهشگران گروه فرهنگ و سیره رضوی به چاپ رسیده است که برخی از این آثار به 11 زبان زنده دنیا ترجمه شده است. این گروه در 4 محور: زیارت، آستان قدس رضوی، معارف و امام رضا(ع) به فعالیت مشغول است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه این جلسه یکی از وجوه ممیز آثار تولیدی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی را در حوزه کتاب‌های مرجع، دانش‌نامه‌نویسی و کتابنامه ذکر کرد و گفت: توجه به آثار مرجع از شاخص‌های جدی توسعه تمدنی در کشور است.

به‌گفته یاسر احمدوند، تولید آثار مرجع نشان‌دهنده توانایی پژوهشگرانی عالِم در حوزه مرجع‌شناسی است که خوشبختانه محققان و پژوهشگران این مرکز از این ویژگی برخوردار هستند.

وی ادامه داد: نظام تولید محصول مرجع، کاری فراتر از یکی دو نفر است و نیازمند مدیریتی علمی است که تلاش‌های و دستاوردهای بنیاد پژوهش‌های اسلامی در این خصوص قابل تقدیر است.

این مقام مسئول افزود: امروزه در دنیا یکی از کارهای علمی پژوهشکده‌ها و مراکز علمی تولید کتاب است اما باید به خروجی‌‌ای دیگر همچون تولیدات نرم‌افزاری و فناوری‌های جدید نیز توجه داشت؛ بخشی دیگر نیز که مربوط به تکنولوژی نیست و به فرهنگ ما نزدیک است، برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی و کرسی‌های ترویجی است.

وی اظهار کرد: تولید کتاب پایان کار نیست و یک کار پژوهشی است از همین رو اهل علم باید اثر را ببینند و آن را مورد نقد و بررسی قرار دهند که این اتفاق مبارک در قالب برگزاری کرسی‌های ترویجی و نقد و بررسی آثار در بنیاد رخ داده که کاری بسیار در خور توجه و مبارک است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: کتاب‌آرایی موضوع مهمی است که بنیاد پژوهش‌های اسلامی باید در این خصوص بیشتر اهتمام ورزد، بخشی از کتاب‌آرایی مروبط به بازآفرینی محتواست، باید ویراستار پا به پای نویسنده و در کنار او در فصل بندی، انتخاب تیتر و... حضور داشته باشد تا کاری مفید فایده را به جامعه مخاطب عرضه کند.

وی گفت: معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خودش را در خدمت این مرکز می‌داند و این وظیفه قانونی و شرعی ماست که همکاری‌های مشترک و تعاملاتی با این بنیاد داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها