چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۷
یکی مثل دعایی جایگزین وی در موسسه اطلاعات شود

در مراسم ترحیمی با حضور چهره‌های شناخته شده سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای در مسجد نور تهران، حجت الاسلام نقویان ضمن بیان خصوصیات اخلاقی نیکو از سید محمود دعایی از رهبر انقلاب درخواست کرد فردی با خصوصیات مشابه دعایی را جایگزین وی بر ریاست موسسه مطبوعاتی اطلاعات کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، شامگاه روز 15 خرداد بود که رسانه‌ها خبر دادند حجت الاسلام سید محمود دعایی، رئیس موسسه اطلاعات و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی درگذشت.
 
این خبر با واکنش چهره‌های مختلفی سیاسی و رسانه‌ای همراه بود، بسیاری از فعالان سیاسی متعلق به طیف‌های مختلف سیاسی در شبکه اجتماعی توییتر و تریبون‌های مختلف رسانه‌ای در بیان خصوصیات اخلاقی مثبت مرحوم دعایی متفق القول بودند. این موضوع در مراسم تشییع جنازه وی هم با حضور چهره‌های مختلف سیاسی به شکل دیگری اثبات شد.
 
عصر امروز –چهارشنبه 18 خرداد ماه- نیز طی مراسمی در مسجد نور تهران واقع در میدان فاطمی بسیاری از چهره‌های شناخته شده سیاسی و اقتصادی حضور پیدا کردند و برای وی طلب آمرزش و مغفرت کردند. در این مراسم که همراه با مدیحه سرایی و تلاوت قرآن همراه بود، حجت الاسلام ناصر نقویان به ایراد سخنرانی پرداخت.

 

چهار جایگاه درباره زندگی و شخصیت دعایی
نقویان با اشاره به اینکه برای مرحوم دعایی 4 جایگاه در دوران زندگی‌اش قائل هستم گفت: یک جایگاه مربوط به دوران زندگی وی تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی است که در آن به درس و فعالیت‌های سیاسی مشغول بود. جایگاه دوم مربوط به دوران بعد از انقلاب و حضور وی در شش دوره از مجلس شورای اسلامی است.
 
وی با بیان اینکه جایگاه سوم درباره مرحوم دعایی را مربوط به حضور وی در موسسه اطلاعات می‌دانم به طرح این موضوع پرداخت که  من برای حضور آقای دعایی در این سه جایگاه حرفی ندارم و درباره جایگاه چهارم مرتبط با مرحوم دعایی به جاذبه‌های شخصیتی وی پرداخت و ادامه داد: امروز باید پرسید جایگاه دین در کجا –جامعه- قرار دارد، وسعت آن چقدر است و برای جذب افراد به دین چقدر لازم است خودمان را کوچک کنیم.
 
کشور تشنه دعایی‌ها
این کارشناس مذهبی با اشاره به کتاب جاذبه و دافعه حضرت علی (ع) افزود: امروز باید در جامعه «یوم الرحمه» (روز بخشش و رحمت) اعلام شود. در اینباره بزرگان دین باید –از منابع- برای من طلبه توضیح دهند. اینکه مروت و بخشندگی تا کجا باید ادامه داشته باشد.
 
وی در ادامه درباره موضوع دافعه به عنوان نقطه مقابل جاذبه هم توضیح داد و با بیان اینکه‌ در مورد دافعه هم باید توضیح داده شود که چیست و دایره و وسعت «اشدا علی الکفار و رحما بینهم» چقدر است. آیا شامل مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان می‌شود یا خیر با استناد به آیه‌ای از قرآن گفت: بنابر قرآن فقط کسانی که با مسلمانان می‌جنگند را باید راند و با آنها مقابله کرد.
 
در بخش دیگری حجت الاسلام نقویان تاکید کرد: کشور به دعایی‌ها احتیاج دارد، کشور تشنه دعایی‌هاست.
 
 
تقاضای نقویان از رهبر انقلاب برای برند اطلاعات
وی گفت: از رهبر انقلاب تقاضا دارم بر راس موسسه اطلاعات یک فرد جانشین با خصوصیات دعایی بگذارند. او فردی بود که در دفترش به روی همه باز بود و به همه لبخند می‌زد. امروز از اکسیژن بیشتر به شخصی مانند دعایی احتیاج داریم.
 
این کارشناس مذهبی با اشاره به مقاله‌ای از مسیح مهاجری، مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی درباره شخصیت دعایی گفت:‌ یکی از ویژگی‌های دعایی این بود که پشت سر کسی بد نمی‌گفت و غیبت نمی‌کرد.

 
یادی از نماز میت متفاوتی که دعایی خواند
وی گفت: دعایی بر جسد کسی که کفنش با پرچمی غیر از جمهوری اسلامی ایران هم پوشانده شده بود نماز می‌خواند، این کار وی مصداق عمل کردن به صحبت رهبر انقلاب است چرا که ایشان در دو انتخابات گفتند اگر جمهوری اسلامی ایران را قبول ندارید بیایید رای بدهید.
 
در بخش دیگری این کارشناس دینی با اشاره به بر شمردن خصوصیات اخلاقی مثبت دیگری از مرحوم دعایی همچون دستبوسی وی از اهل فرهنگ پرداخت. همچنین در بخش پایانی این مراسم نقویان رسانه‌ها را به منصفانه عمل کردن دعوت کرد.
 
گفتنی است در این مراسم چهره‌های مختلف شناخته شده‌ای نیز حضور داشتند که از جمله آنها می‌توان به این اسامی اشاره کرد: محمد مهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمد مخبر (معاون اول رئیس جمهوری)، سید حسن خمینی (تولیت آستان حضرت امام خمینی (ره))، علی بهادری جهرمی (سخنگوی دولت سیزدهم)، حسن روحانی (رئیس جمهور سابق)، علی اکبر صالحی (رئیس سابق سازمان انرژی اتمی)، محمد جواد ظریف (وزیر امور خارجه در دولت روحانی)، علی لاریجانی (رئیس سابق مجلس شورای اسلامی)، اسحاق جهانگیری (معاون اول دولت روحانی)، محمد رضا عارف (نماینده مجلس شورای اسلامی دوره دهم)، سید محمد علی ابطحی (از چهره‌های سیاسی و فعال اصلاح طلب)، محمد شریعتمداری (وزیر صمت و کار در دولت روحانی)، حسین شریعتمداری (مدیر مسئول روزنامه کیهان)، عباس سلیمی نمین (کارشناس تاریخ)، یونس شکر خواه (استاد ارتباطات و روزنامه نگار)، احمد زید آبادی (فعال سیاسی و استاد دانشگاه)، مصطفی کواکبیان (فعال سیاسی اصلاح طلب)، یاشار سلطانی (فعال سیاسی اصلاح طلب)، محسن روح الامینی (نماینده مجلس) و...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها