یکشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸
امام خمینی با انقلاب اسلامی راه را برای بشریت روشن کرد

حجت‌الاسلام و المسلمین نواب در آئین گرامی‌داشت 15 خراد گفت: امام اذهان را روشن کرد، انقلابش راه را برای بشریت روشن کرد، انقلابش راه را برای انسانیت باز کرد، رهبران ادیان همه خود را مدیون امام می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در لرستان، آیین گرامی‌داشت سالروز قیام ۱۵خرداد یک‌شنبه (۱۵ خرداد) با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، آیت‌الله هاشم نیازی، نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه خرم‌‌آباد، حجت‌الاسلام مهدی قدرتی، مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان، سردار مرتضی کشکولی، فرمانده سپاه استان، رضا عزتی، مدیر کل آموزش و پرورش استان، حجت‌الاسلام هبت‌اله هاشمی، مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان و جمعی دیگر از مدیران دستگاه‌های اجرایی و اقشار مختلف مردم  در در حوزه علمیه کمالیه خرم‌آباد برگزار شد.
 
در ابتدای این مراسم آیت‌الله نیازی با بیان اینکه ان‌شاالله با دست با کفایت رهبر معظم انقلاب پرچم پر افتخار پیروزی را به دست آقا امام زمان تقدیم کنیم افزود: یاد می‌کنیم از شهدای 15 خرداد که باید برای همه ما مایه عبرت باشند، در 15 خرداد کسی باید نامش ابدی بماند که تمام زندگی‌ مسائلش مورد رضایت الهی نبود؛ اما در نهایت عاقبت بخیر شد؛ وقتی او را اجبار کردند که بگوید آقای خمینی به من دستور داده که کُشت و کشتار را به راه انداخته‌ام گفت: «من همه کاری کرده‌ام ولی حاضر نیستم به پسر پیغمبر خدا تهمت بزنم» و اکنون می‌بینیم که قبر این شخص زیارتگاه همه عاشقان و دلداران و اولیای خداست و اینگونه زندگی کردن را باید سرلوحه خود قرار دهیم.

نماینده خبرگان رهبری لرستان ادامه داد: در مقابل هم می‌بینیم کسی که همه دنیا طرفدار او بودند و با یک ارتش تا دندان مسلح در کنار او قرار داشتند چگونه خوار و ذلیل شد به گونه‌ای که در  کتابی با عنوان «آخرین سفر شاه» نوشته شده است: «او بیچاره‌ای بود که جایی راهش ندادند و در جایی دو اتاق و با دو تخت شکسته قرار داشتند، در لحظه‌ای پسرش دید که پدرش خیلی افسرده است و خواست با پدرش شوخی‌ای داشته باشد که از این حالت خارج شود و در بیان شوخی او جسارتی به مسائل معنوی وجود داشت، شاه در آن لحظه گفت: اگر می‌بینی منِ ابرقدرت به این روز سیاه افتاده‌ام به این خاطر است که خدا را در زندگی جدی نگرفتم»

آیت‌الله نیازی افزود: بزرگ‌ترین قدرت در طول تاریخ بشر قدرت دین است؛ بزرگ‌ترین قدرت‌های ضد خدایی وقتی احساس خطر می‌کنند به خدا پناه می‌برند، خدا و دین همیشه در طول تاریخ بزرگ‌ترین قدرت بوده‌اند، شاه وقتی احساس خطر کرد در سخنرانی کوتاهی که در مشهد داشت گفت: می‌ترسم که به دین مردم خطری وارد شود.

وی ضمن تشکر از حضور حجت‌الاسلام نواب و حجت‌الاسلام رستمی در خرم‌آباد در روزهای 14 و 15 خرداد در خرم‌آباد گفت: باطن 15 خرداد و ارتحال امام یعنی پیام جهانی قدرت دین و حتی دین‌های غیر اسلام، هر سال برای رساندن پیام جهانی که امام (رض) تأسیس کرده‌ حجت‌الاسلام نواب سفرهای خارجی زیادی دارد که نمونه آن سفر واتیکان است که ان‌شاالله پایه ادیان و اتحاد ادیان تعالی پیدا کرده و برقرار شود و ان‌شاالله قدرت دین به نجات همه مردمان و مستضعفان منتهی شود.
 
در بخش دیگری از این مراسم حجت‌الاسلام نواب مردم لرستان را مردمی ولایت‌مدار دانست و افزود: خود را مدیون اساتید بزرگوار خرم‌آبادی می‌داند که از محضر آن ها تلمذ کرده است.

وی با ذکر یادی از مرحوم آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی که در مدرسه حقانی استاد ایشان و رئیس سپاه پاسدران انقلاب اسلامی بوده و مرحوم آیت‌الله قاضی خرم‌آبادی که در سالن حوزه علمیه کمالیه برای رحلت ایشان سخنرانی کردند افزود: از استاد بزرگوار آیت‌الله نیازی که در جلسه حضور دارند سپاسگزارم.

حجت‌الاسلام نواب گفت: خودمان را سرباز امام می‌دانیم که در حقیقیت امام خود را خدمتگزار مردم می‌دانست و ما هم سرباز مردم هستیم، سرباز امام بودن یعنی سرباز مردم بودن؛ یعنی نوکر مردم بودن؛ یعنی خدمتگزار مردم بودن، خدا ما را نیامرزد اگر یک لحظه بخواهیم از این سِمَت‌ها و مسئولیت‌هایی که با خون شهدا به گردن ما آمد استفاده‌ای در غیر رضای خدا داشته باشیم.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: 59سال از سالگرد قیام خونین 15 خرداد می‌گذرد؛ اما تصور نکنیم که 59 سال زمان زیادی است،  با اینکه 1400 سال از تاریخ اربیعن و عاشورا می‌گذرد، تازه تشیع و اربعین در جهان مطرح می‌شود؛ بنابراین هر ساله بر ارزش این قیام افزوده خواهد شد.

وی امام خمینی (ره) را شناسنامه  و هویت ما دانست و افزود: امام خمینی (ره) ملیت ماست، مرحبا به مردم خرم‌آباد که از سال 1342 یک لحظه امام خمینی را تنها نگذاشته‌اند، این شهر پایگاه او بود، آیت‌الله قاضی نماینده امام بود، بهترین مقلدین امام در این شهر بودند، حاج آقا روح‌الله کمالوند یار و بازوی امام بود و امام در این شهر فرزندان و یاران و بازوان زیادی داشت.

حجت‌الاسلام نواب ادامه داد: هنوز یاد آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی در پاکستان در ذهن همه شیعیان هست، ذکر خیر مرحوم آیت‌الله شاهرخی در بنگلادش، میانمار، ویتنام، برمه، لائوس، کامبوج و همه مناطق جنوب شرق آسیا بیان می‌شود.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه تا مدت‌های طولانی بعد از فوت مرحوم آیت‌الله شاهرخی مراسم ختم او در تمام کوی و برزن بنگلادش، برمه، برگزار می‌شد؛ به بیان خاطره‌ای از آیت‌الله شاهرخی پرداخت و گفت:  به برمه رفتم و در روستایی به خانه روحانی شیعه رفتم و در اوج فقر خانه‌ای داشت از او پرسیدم این خانه را چه کسی برای تو ساخته است؟ و گفت: «آیت‌الله شاهرخی (رض)»

وی افزود: خرم‌آباد واقعا خرم‌آباد است، خرم‌ است با ایمان مردمش، خرم است با اعتقاد مردمش، خرم‌ است با روحانیون بزرگوارش.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: امام در سال 1342 انقلاب شیعی نکرد، یک انقلاب اسلامی نکرد، یک انقلاب ایرانی نکرد، یک تحول جهانی آفرید.

وی با اشاره به حضور در تجمع بودایی‌های جهان به دعوت آشیل رهبر بودایی‌های جهان که پر تبلیغ‌ترین دین جهان است افزود: آشیل رهبر بودایی‌ها در این مراسم به من گفت انقلاب اسلامی دین را در جهان مطرح کرد با اینکه بودایی‌ها محلی از اعراب نداشتیم به ما ابهت ببخشید؛ بنابراین امام بود که به جهان حرکت داد.

حجت‌الاسلام نواب با بیان اینکه انقلاب راهش را در جهان پیدا کرده است افزود: اگر کسی بر اثر القائات و تبلیغات دشمن ناامید شده باشد، اما بدانید انقلاب راهش را در جهان بشریت پیدا کرده است، بشریت راهش را پیدا کرده است، منتهی راه‌هایی که بشر باید بپیماید به زمان نیاز دارد، 1400 سال قبل پیامبری مبعوث شد، آیا می‌دانستیم که کسانی هستند که پیامبر را ندیده‌اند و چهره نورانی او را ندیده‌اند؛ اما اعتقادشان و التزام و فداکاری‌شان برای پیامبر از کسانی که کنار پیامبر راه می‌رفتند بیشتر است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: شعر سلام فرمانده که مقام معظم رهبری دیروز در مورد آن نیز صحبت کردند سه روز بعد از اجرا در روز قدس به کشمیر هند رسید و این نشان‌دهنده حرکت صحیح انقلاب در خارج از مرزهاست و این شعر نیز واقعا آفاق را در نوردیده است.

وی اظهار کرد: دشمنان از مردم ایران می‌ترسد و معتقد هستند اگر فرصت دهند پیشرفت در صنعت اتمی و اگر تسلیم شوند تبدیل شدن ایران به ابر قدرت جدیدی را به همراه دارد.

حجت‌الاسلام  نواب گفت:  انقلاب امام راهش را در تمام جهان پیدا کرده است، به‌گونه‌ای که در طول دوران مسئولیتم در دانشگاه ادبیان در دوران قبل از کرونا پذیرای 500 هیأت خارجی و پس از کرونا بیش از ده‌ها سفیر و مقام مسئول خارجی بوده‌ایم.
 وی افزود: مشکلاتی در کشور وجود دارد چراکه ابر قدرت‌ها به ما تحمیل کرده‌اند که با همت و تلاش جهادی برطرف می‌شود اما برخی در کشور فریاد ناامیدی سر می‌دهند.
 
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه امام راهی در انسانیت ایجاد کرد که اینک مدعیان زیادی در جهان داریم افزود: امام به دنبال جنگ، ترور، خشونت نبود، از سال 1342 تا سال 1357 رژیم شاهنشاهی اجازه نداد که کسی اسلحه بردارد و یکی از طرفدار‌های شاه را ترور کند و زمانی که مؤتلفه که جماعتی متدین و متشرع بودند و بر مبانی اسلامی کار می‌کردند و می‌خواستند حسن‌علی منصور نخست‌وزیر شاه را ترور کنند، امام اجازه شرعی ترور را نداد؛ بزرگ‌ترین رهبر انقلابی جهان که می‌خواست ریشه ستم را برکند، اما نمی‌خواست ریشه ستم را با کشتار و ستم از بین ببرد.

وی ادامه داد:  نوارها و اعلامیه‌ها و پیام‌ها و بیداری ملت اسلحه او بود و در نهایت امام اجازه ترور حسن‌علی منصور را نداد و از آیت‌الله العظمی میلانی از مشهد اجازه ترور را گرفتند، امام اجازه ترور به روی دشمنش را نداد. امام می‌خواست که دشمن نابود شود و انقلاب پیروز شود، اما حاضر نشد با سلاح و ترور نابود شود، امام انقلاب را براساس روشن کردن ذهن مردم پیش برد امام ذهن مردم را روشن کرد.

وی افزود: امام اذهان را روشن کرد، بشریت را روشن کرد، انقلابش راه را برای بشریت روشن کرد، انقلابش راه را برای انسانیت باز کرد، رهبران ادیان همه خود را مدیون امام می‌دانند، تمام آزادی‌خواهان جهان خود را مدیون راه امام می‌دانند، شهدای 15 خرداد راه طولانی ایجاد کردند که بشریت آن را ادامه می‌دهد.
  
حجت‌الاسلام نواب گفت: امام رهبر آزادی‌خواهی، استقلال و عزت انسان‌ها بود، راهی را آغاز کرد که این راه با قدرت توسط مردم ادامه دارد و باید بدانیم مشکلاتی که پیش می‌آید؛ اما نباید ما را خسته و افسرده کند، راه راه بلندی است و این مشکلات حل خواهد شد، اگر به 40 سال قبل برگردیم دستاوردهای بسیار زیادی اتفاق افتاده است، گرانی در همه جهان وجود دارد، عربستان به دلیل 1 هزار دلار حج را گران کرده که بتواند خرج جنگی که به مردم مظلوم یمن تحمیل کرده جبران کند، ایران هنوز هم یکی از ارزان‌ترین کشورهای جهان است با همه گرانی‌هایی که وجود دارد، امیدوارم خداوند توفیق دهد راه امام را ادامه دهیم و بتوانیم با قدرت به انقلابمان ادامه دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها