یکشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۲
علمای لرستان در قیام 15 خرداد مجاهدانه حضور داشتند

حجت‌الاسلام شاهرخی درباره حضور علمای استان لرستان در مبارزات علیه رژیم شاه گفت: علمای لرستان هرجا که ضرورت بوده به صورت حضور در اجتماعات و در جایی که لازم بوده در پخش اعلامیه‌ها همراهی می‌کردند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در لرستان قيام 15 خرداد، نقطه عطفی در تاريخ مبارزات مردم ايران به رهبری معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) است. در 15 خرداد 1342، عوامل رژيم پهلوی به خانه حضرت امام در قم حمله کردند و امام را كه روز قبل در عاشوراي حسيني در مدرسه فيضيه قم، طي سخنانی پرده از جنايات شاه و اربابان آمريكايي و صهیونیستی او برداشته بود، ‌دستگير و به زنداني در تهران منتقل کردند.

هنوز چند ساعتی از اين حادثه نگذشته بود كه خيابان‌های شهر قم  مملو از جمعیت مردان و زنان انقلابی شد كه به قصد اعتراض از خانه‌هايشان بيرون آمده و به حمايت از امام خمینی (ره) فرياد برآوردند. همين صحنه‌ها در تهران و چند شهر ديگر به وجود آمد.

 تظاهرات مردم رژيم را سخت به وحشت افكند و برای سركوب اين قيام تاريخی به اسلحه روی آورد.

در اين روز حدود 15 هزار نفر مسلمان انقلابي به خاك و خون كشيده شد و بدين ترتيب تاريخ ايران اسلامی در روز 15 خرداد ورق خورد و فصل جديدی در رويارويی مستضعفان با مستكبران به وجود آمد.

پس از اين واقعه در تهران و قم و ساير شهرها دولت به دستگيری و محاكمه روحانيون و مردم ادامه داد، زندان‌ها از روحانيون و بازاري‌ها و كسبه پر شد و عده‌اي نيز محاكمه و اعدام شدند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در لرستان درباره نقش روحانیت لرستان در این قیام گفت: استان لرستان خاستگاه علما، فقها، عرفا، مجاهدان و مبارزانی است که در تاریخ انقلاب اسلامی نام آنها ثبت و ضبط شده است.

نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه حتی اگر به عقب هم بازگردیم از زمان رضاخان پهلوی علما و سادات استان در مبارزه با رضاخانی که دست‌نشانده انگلیس بود، جمع زیادی از سادات و عشایر لرستان تبعید شدند و حتی در زمان نهضت ملی و زمان آیت‌الله کاشانی و دکتر مصدق، علمای لرستان نقش‌آفرینی کردند و اجتماعاتی به حمایت از مرحوم آیت‌الله کاشانی داشتند.

وی با اشاره به افرادی همچون: مرحوم آیت‌الله آقا سیدحسن طاهری خرم‌آبادی، مرحوم آیت‌الله سیدمحمدنقی شاهرخی و قبل‌تر از ایشان مرحوم شیخ فرج‌اله کاظمی موموندی گفت:  در واقعه خونین ۱۵ خرداد 1342 بعضی از علمای لرستان  خودشان در مدرسه فیضیه حضور داشتند و برخی نیز در داخل استان مأمور می‌شدند و اعلامیه‌های حضرت امام را به استان می‌آوردند و دیدگاه‌های امام را ترویج و گسترش می‌دادند.

حجت‌الاسلام شاهرخی با بیان اینکه در حوزه علمیه‌ خرم‌آباد نیز تجمعاتی در حمایت از امام برگزار می‌شد افزود: اعلامیه‌های حضرت امام در تحریم انتخابات ششم بهمن که شاه آن‌ را انقلاب سفید نام‌گذاری کرد به وسیله علما در حوزه علمیه پخش می‌شد؛ بنابراین واقعا علمای لرستان سابقه کهنی در مبارزات علیه رژیم ستم‌شاهی  داشتند.

نماینده ولی فقیه در لرستان گفت: به جز علمایی که نام برده شد، افراد دیگری نیز در عالم مبارزه ورود پیدا کردند، افرادی همچون مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین حاج سید فخرالدین رحیمی، حاج سید نورالدین رحیمی، مرحوم حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین مبشر، مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین حاج محمدمهدی روشن، نسلی بودند که برخی از آنها در واقعه ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ در مدرسه فیضیه حضور داشتند و در درگیری‌هایی که در خیابان‌ها و در اطراف مدرسه فیضیه و میدان آستانه بود حضور فیزیکی داشتند و در مبارزه با رژیم ستم‌شاهی حضور فعال داشتند.

امام جمعه خرم‌آباد به نقل از آیت‌الله سیدمحمدنقی شاهرخی بیان کرد: ایشان بعد از سخنرانی‌های امام علیه رژیم پهلوی بیان داشتند «بیت امام در معرض این بود که به وسیله کماندوهای شاه مورد حمله قرار بگیرد و هماهنگ کرده بودند جمعی از عشایر لرستان به قم بروند و به صورت نامحسوس از بیت امام محافظت کنند که اگر مورد تهاجم واقع شد، عشایر لرستان از بیت امام دفاع کنند، مدتی از آنجا حفاظت کردند و حفاظت از آنجا را به صورت نامحسوس برعهده داشتند؛ وقتی امام (ره) متوجه شده بود تشکر و قدردانی کردند و امام (ره) اعلام کردند به خاطر تشکر از عشایر استان لرستان به حجره آقا سیدمحمدنقی شاهرخی در مدرسه علمیه خان تشریف می‌برند. (و رفته بودند)

حجت‌الاسلام شاهرخی گفت: در کتاب  «نهضت‌های امام خمینی» اثر سیدحمید روحانی اعلامیه‌های روحانیون استان (چه آنهایی که مقیم استان بودند و چه آنهایی که در قم بودند) در حمایت از قیام 15 خرداد و حمایت از امام راحل و نیز نامه‌های اعلام انزجار و تنفر برخی از عشایر از محمدرضا پهلوی نسبت به تبعید امام به چاپ رسیده است.
 
نماینده ولی فقیه در لرستان حضور مجاهدانه علمای لرستان را یک حضور میدانی برشمرد و افزود: علمای لرستان هرجا که ضرورت بوده به صورت حضور در اجتماعات و در جایی که لازم بوده در پخش اعلامیه‌ها همراهی می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه علمای لرستان سابقه کهنی در مبارزات دارند افزود: مرحوم آیت‌الله کمالوند خرم‌آبادی هم در این جهت نقش بسیار تاثیرگذاری در واقعه ۱۳۴۲ داشتند، علمای لرستان در واقع از سال 1300 تاکنون و نیز در قضیه جنگ تحمیلی و دفاع مقدس 54 شهید روحانی را تقدیم انقلاب کرده که جمعی از روحانیون به عنوان تبلیغی، بعضی به عنوان رزمی - تبلیغی و بعضی نیز به عنوان بسیجی در جبهه حضور داشته و انجام وظیفه می کردند.

خطیب جمعه خرم‌آباد با بیان اینکه به گذشته علما لرستان افتخار می‌کنیم افزود: در دوران ویروس کرونا نیز روحانیت استان لرستان چه آنهایی که در استان هستند و چه آنهایی که مقیم قم هستند پا به پای کادر درمان در خدمت‌رسانی و کمک‌های مومنانه در احسان و همدلی مشارکت داشتند، این افتخاری برای همه استان است، کما اینکه عشایر غیور ما، جوانان انقلابی، گروه‌های جهادی و حزب‌اللهی واقعاً در این دوران نیز نقش‌آفرینی کردند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان گفت: آشوب‌هایی که در ابتدای انقلاب اسلامی نیز به وقوع پیوست جوانان بسیجی و حزب‌اللهی این استان در ایجاد امنیت و آرامش در استان‌های دیگر نیز مجاهدانه مخلصانه ورود پیدا کردند و در جنگ تحمیلی نیز چنین اتفاقی افتاد خداوند ان‌شاالله علمای استان لرستان و شهدایی که در این راستا به درجه رفیع شهادت نائل شدند مقامشان را متعالی گرداند و برای تمام کسانی که مخلصانه و مومنانه در خدمتگزاری به مردم قدم بر می دارند و اهداف و آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی را بر سر دست گرفته‌اند و محکم و استوار در راه ارتقای فرهنگی و پیشرفت اقتصادی تلاش می کنند خداوند اجر بیکران عنایت بکند.

وی گفت: رسانه‌ها در این موقعیت، کاری مجاهدانه و مخلصانه انجام می‌دهند و هر اتفاق خوبی در این استان و کشور به وقوع پیوسته است رسانه‌ها در روشنگری آن دخالت داشته‌اند که ان‌شاءالله خداوند شما را تایید کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها