او تعریف شعر را بیتعریف دانست و افزود: شعر یک تعریف بیتعریف دارد که شاعر بایستی همین بیتعریفی شعر را به دایره تعاریف بیاورد که پیشزمینه این فرآیند فکری نیز فکر، اندیشه و اندیشگیهای احساسی-عاطفی است که در بستر طبیعت و اجتماع اتفاق میافتد. شاعر تا با طبیعت و جامعه همسو و همجو و همگِن نباشد بیتردید قادر به سرودنِ شعر نیست و این سُرایش نیز میتواند در دو قالب سوژه و ابژه شکل و شمایل پیدا کند.
پاپی درخصوص قالب این مجموعه اشعار بیان کرد: بافت فکری و ساخت زبانی این مجموعه اشعار مختصِ به یک پارادایم خاص مانند شعر نیمایی و یا شعر شاملویی و سپید و یا سایر سبکها مثل موج نو و حجم نیست، بلکه این اشعار سیر سُرایندگی شاعر را در سالهای متمادی در بطن جامعه و طبیعت نشان میدهد که در هر ازمنه و دامنهای از زمان و مکان سعی ما بر آن بوده تا که زبان و معنای شعر را تغییر دهیم و تقریبا میتوان گفت قالب این اشعار متفاوت و مستقل است؛ به طوریکه تغییر زبان با التفات به نوع مکانها و اوضاع و شرایط و رخدادهای فرهنگی و رویدادهای سیاسی در این اشعار به طور مترتب مشخص، معین و مبرهن است.
این نویسنده در ادامه افزود: شعر شامل یک قالب و محتواست که سلایق فکری و علایق رفتاری شاعر در انتخاب قالب و محتوا فرق میکند. قالب شعر براساسِ علایق رفتاری و روحی و حتی سلایق زبانی و شخصی شاعر شکل میگیرد و در واقع آبشخور شاعر بر فراخور همین مؤلفهها نطفه میبندد. اگر واژه قالب به معنای کالبد و شکل و هیأت و پیکر باشد باید گفت که این اشعار در هر برههای از زمان، از پیکری متفاوت و مجزا بهرهمند شدهاند.
او به عنوان مثال اظهار کرد: در دفتر «شعور خاک» قالب کاملا عرفانی-اجتماعی است و دلآگاهی در این اشعار به خوبی برجسته میشود اما در دفتر «چشم تر از سپیده» قالب اشعار در زبانی اجتماعی-وجودشناختی تعبیه شدهاند و یا در دفتر «اِلِمانها با فصلی دیگر آغاز میشوند» شاعر کاملا از زبانی فلسفی با استخدام واژگانی فلسفی-عرفانی بهرهمند شده است و در دفتر «به سُرودنِ فعل میاندیشم» تلاش کردهام تا که یک قالب متفاوت با زبانی متفاوت را در شعر امروز به تصویر بکشم به طوریکه تمام اشعار با یک فعل شروع میشوند و هر فعلی که در اشعار میآید در واقع این فعل سُروده میشود و این نوع قالب حاصلِ سالها تلاش فنی در حوزه شعر صورت گرفته است.
پای افزود: در سایر دفاتر این کتاب مانند «شبیه ویرانگی یک زن» و «قلم با حرف آخر عشق آغاز میشود» نیز شما با یک زبان متفاوت مواجه میشوید که این زبان متفاوت میتواند الگویی از شعر امروز را به نمایش بگذارد. بهطور کلی این مجموعه اشعار حاوی بافت زبانی و ساخت معنایی متفاوتیاند که تلاش من بر آن بوده تا با تکرار زبان و معنا به مانند سایر شُعرا در شعر مواجه نشویم و برای این مهم از صنعت واژهگزینی استفاده کردهایم و اغلب واژگان در شعر، تازه و مختصِ به جهان امروزند و من فکر میکنم برای تغییر زبان شعر باید دنیای واژگان شعر عوض شود و برای این تغییر اساسی بایستی به کشف در معنا و کشف در قواعد در معنا دست یافت.
این شاعر و نظریهپرداز در پاسخ به این پرسش که «موضوعات اشعار بیشتر بر چه محوریاند» توضیح داد: تِم یا درونمایه اشعار اغلب اجتماعی-انتقادی و انتقادی-اعتراضی است و البته اغلب بنمایه و موضوع اشعار نیز از نظر و منظر جهانِ امروز تزریق و اقتباس شدهاند. در هر دفتر شعری تلاش کردهام یک موضوع کاملا متفاوت را ارائه کنم به طوری که نام اغلب اشعار نیز خود میتواند یک موضوع خاص برای تحقیق و پژوهش باشد و البته برخی از دفاتر نیز بدون ناماند که موضوع و درونمایه اشعار را در بطن خودِ اشعار میتوان یافت و دریافت کرد.
این منتقد ادبی شعر را دارای سه نوع بافت با سه دنیای متفاوت دانست و افزود: این سه بافت عبارتاند از؛ شعر فیالبداهه، شعر خردمند و شعر هوشمند. این سه بافت به ترتیب از سه دنیای سنت، مدرن و پستمدرن تزریق میکنند و برهمین پایه میتوان گفت مجموعه اشعار بنده نیز از این سه بافت و دنیا بهرهمند و مُستفاد شدهاند.
وی در ادامه این گفتوگو بیان کرد: این مجموعه اشعار حاصل سیر سُرایندگی شاعر را در 17 سال نشان میدهد که آغاز سُرایشها به سال 1385 و پایان این سرایشها به سال 1401 ختم میشود. علت تاریخگذاری برای این مجموعه اشعار به این دلیل بوده است که درواقع خواننده فرهنگ سُرایش را بر محور زمان و مکان فهم و درک کند زیرا که این مهم تغییر زبان و تطورِ مکان در فکر و اندیشه شاعر را به خوبی میتواند تصویر نماید.
پاپی در پاسخ به این سوال که هدف او از انتشار این مجموعه شعر چه بوده است، اظهار کرد: هدف و جامعه هدفِ ما از نشر این مجموعه اشعار بیشتر ترویج هرچه بیشتر فرهنگ و ادب این کهنبوم بوده و از جانبی دیگر تلاش کردهایم تا که این سیر سُرایندگی را به جامعه و به ویژه به جوانان نشان دهیم؛ به طوریکه بتوانیم مقوله آن همانی را در این همانی شعر به خوبی تصویر کنیم. از این رو که اغلب شُعرا بخشی از اشعار آغازین خود را یا پاره میکنند و یا به چاپ نمیرسانند و این روند باعث میشود تا که بخشی از سیر سُرایش شاعر گمنام بماند و از جانبی دیگر نیز خواننده سردرگم شود و با سیرِ سُرایشهای شاعر اغیار شود.
اعتقاد ما بر این است که هر شاعری بایستی تمام اشعار خود را در یک کتاب با نام مجموعه اشعار به چاپ برساند تا که خواننده با رویکرد زمانی و عملکرد مکانی آن به طور کامل و شامل آشنا شود. حُسن و نکویی چاپ مجموعه اشعار سوای از بُعد مالی آن دو نوع من را در شعر شاعر مشخص میکند؛ نخست منِ فردی است که اشعار آغازین و جوانی شاعر را تشکیل میدهند و دوم منِ اجتماعی است که شاعر در این نوع من، به یک خودِ واقعی و جهانبینی کلی و فرآرونده از حیث اجتماعی دست مییابد و دیگر یک شاعر تکبعدی نیست بلکه شاعری خودساخته و خودیافته است که در مسیر زمان به نوعی پختگی محض رسیده است.
آنچه که برای من مهم است نشر اثر بوده نه سود و سودمندی از این نشر. جامعهای که بیشتر مینویسد پیروز است نه جامعهای که بیشتر میخورد. سودمندی یک واقعیّت گذرا است اما قلم و فرهنگ دو حقیقت ماندگارند که در گذر و گذار تاریخ و ازمنهها با همیشگیها و پیشینهگیها سازگار و پایدار شدهاند. پدیده مهم است اما پدیدار شدن این پدیده در ابعاد مختلف مهمتر است.
نظر شما